IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Apple потвърди, че работи над автономни автомобили

В писмо до американски регулатор концернът призовава за „лоялна конкуренция" между новодошлите в автомобилната индустрия и традиционните производители

08:35 | 05.12.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Getty Images News</em></p>

Снимка: Getty Images News

Американският технологичен концерн Apple за първи път публично признава за своите планове за произвеждане на самостоятелно движещи се коли. Това става с писмо, с което настоява американския регулатор National Highway Traffic Safety Administration  да насърчи  „лоялната конкуренция" между новодошлите в автомобилната индустрия и традиционните производители, пише в свой материал Financial Times. 

Apple е изпратила писмото до ведомството, в което признава, че е "развълнувана" от автоматизацията в редица области, "включително транспорта." Компанията иска автомобилната индустрия да споделя повече данни от катастрофи, за да се подобри безопасността, но „без това да е за сметка на неприкосновеността на личния живот."

Също така от Apple смятат, че новите играчи на автомобилния пазар трябва да имат същите равни права като традиционните автомобилни марки.

В необичайно пряко изявление пред Financial Times, което придружава писмото, говорител на Apple е потвърдил работата над автономни системи, които биха могли да се използват за трансформиране на "бъдещето на транспорта".

Писмото е подписано от Стив Кенър, директор на продуктовия интегритет на Apple, и е било подадено на 22 ноември.

„Apple използва машинно обучение, за да направи своите продукти и услуги по-умни, по-интуитивни, и по-лични", пише Кенър. „Компанията инвестира сериозно в изучаването на машинното обучение и автоматизация, и е развълнувана от потенциала на автоматизираните системи в много области, включително в транспорта“.

В писмото на Apple се хвалят „значителните социални ползи от автоматизираните средства", които се описват като животоспасяваща технология, потенциално предотвратяваща милиони катастрофи и хиляди смъртни случаи всяка година.

Писмото подчертава как Apple може би има трудности да запази своята прословута тайнственост по отношение на разработването на нови продукти, докато навлиза все повече на силно регулирани пазари - от транспортирането до здравни грижи.

Стотици служители на Apple работят в продължение на над две години над проекта за електрически автомобил, казват хора, запознати с проекта. Financial Times първи писа за тайна изследователска лаборатория, която е базирана извън седалището в Купертино – в съседен Сънвейл, през февруари миналата година.

Оттогава, въпреки изтичането на информация за понякога трудния напредък на проекта, директорите на Apple отказаха да признаят, че съществува подобна автомобилна инициатива. След публикуването на документа обаче ще бъде трудно тази позиция да се поддържа. 

 Писмото следва скорошна промяна в приоритетите на Apple по отношение на развитието на автономните системи, които са в основата на колите, след като ветеранът от компанията Боб Мансфийлд бе назначен за нов ръководител на автомобилния проект по-рано през тази година според хора, близки до проекта.

Говорител на Apple потвърди пред FT писмото, давайки най-ясното изявление за намеренията на компанията.

„Ние сме предоставили коментари за NHTSA, защото Apple инвестира сериозно в машинното обучение и автономните системи“, казва говорителят на Apple. „Има много потенциални приложения за тези технологии, включително и в бъдещето на транспорта, така че ние искаме да работим с NHTSA, за да помогнем за определянето на най-добрите практики в индустрията".

Въпреки сегашния си фокус върху системите, свързани с качеството на автономно движещите се превозни средство, писмото оставя отворена възможността Apple да продължи да проектира и произвежда сама автомобили, а не просто да осигури своя нова технология за съществуващите производители.

"За да се максимизират ползите от безопасността на автоматизираните средства, за да се насърчат иновациите и лоялната конкуренция, утвърдени производители и новите участници трябва да бъдат третирани еднакво", пише Apple.

За да се изравнят възможностите за новодошлите от Силициевата долина играчи, които да могат да се конкурират с традиционните производители на автомобили от Детройт, наредбите трябва да дават възможност за по-бързо тестване на нови технологии, се казва в писмото. Чакането за регулаторно разрешение всеки път може да добави цели месеци към процеса на развитие на технологиите.

В един от по-спорните пасажи от дългото пет страници писмо Apple казва, че производителите трябва да обединят своите данни, докато развиват автоматизирани системи, за да помогнат на всеки да идентифицира множеството необичайни ситуации или "крайни случаи", които колите могат да срещнат по пътищата.

"Компаниите трябва да си споделят деидентифицирани сценарии и динамични данни от катастрофи и критичните ситуации", пише Apple. „Чрез споделянето на данни индустрията ще изгради комплект от по-изчерпателни данни, отколкото всяка една компания може да създаде сама".

Въпреки това се добавя, че „обменът на данни не трябва да е с цената на неприкосновеността на личния живот".

Apple настоява регулаторът да продължи „тактичното изследване на етичните въпроси" на автономно движещите се автомобили.

„Тъй като автоматизираните средства обещават широко и дълбоко човешкото въздействие, компаниите трябва да обмислят етичните измерения в сравнително по-широки и дълбоки отношения", пише Apple. Тези съображения включват личния живот, как софтуерните системи на автомобилите вземат решения и въздействието им върху заетостта и публичните пространства, пише в документа.

Експертите са разделени по въпроса дали автономно движещите се коли могат да причинят огромни задръствания или да изчистят пътищата от тях, и за степента, в която те могат да освободят място в градове, които по-рано са се използвали за паркинги и гаражи, и които в бъдеще ще може да се използват за изграждане на нови жилища или паркове. Автоматизацията на някои длъжности, като например таксиметровите услуги и шофьорите, може да увеличи безработицата сред нискоквалифицираните служители, предупреждават някои анализатори.   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:14 | 29.08.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Хардуер виж още

Коментари

Финанси виж още