fallback

Аномалиите на пазара на горива и как да се преборим с тях

Цените, ограниченият достъп до акцизните складове и наличието на монопол са основните проблеми на пазара, смятат експерти

10:34 | 16.12.16 г. 2

Има аномалии на пазара на горива у нас и трябва да разберем какво ги причинява и дали със законодателни промени можем да променим това положение. Това коментира депутатът Петър Славов от Реформаторския блок в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

Според него доказателство за тези изкривявания е фактът, че поскъпването на петрола на световните пазари се отразява почти веднага върху цената на горивата у нас, а дори е имало случаи, при които цената на петрола намалява, но на горивата се увеличава.

Коментарите на Славов са свързани с изслушването на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) в Народното събрание през седмицата. На него от бранша бяха категорични, че картел на горивата няма, а има логично обяснение на близките цени – почти еднаквите разходи на рафинериите. Няма и господстващо положение на пазара на горива у нас, заявиха още от асоциацията.

Според Петър Славов обаче няма свободен достъп до акцизните складове, което пречи на конкуренцията на пазара.

По данни на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) две са компаниите, които държат 80% от данъчните складове у нас. Според данни на бранша данъчните складове у нас са 118. Петър Славов коментира, че много голяма част от тях са с малък капацитет и не могат да оказват влияние върху пазара.

Какво още коментира депутатът във връзка с пазара на горива у нас можете да видите във видеото.

Финансистът Юлиян Войнов пък отбеляза, че „дали има, или няма картел е изключително трудно доказуема теза“. Според него основните проблеми на пазара на горива не са свързани само с непазарни споразумения, а и с монополното положение на един участник на пазара - „Лукойл“, и ограниченият внос.

Той също препоръчва облекчен достъп до акцизните складове и промяна на регулациите, за да се даде възможност конкуренцията да сработи. Повечето участници на пазара ще ограничат монопола и ще дадат възможност на потребителите да избират, а големите играчи - да не могат да реагират, смята Войнов. 

Според него трябва да се направи оценка дали цената на горивата без данъци и акцизи отговаря на разходите, които се правят за производството. Крайната цена не е най-високата в Европа, а дори напротив, посочи още експертът.

Контрабандата е проблем за бюджета, но всъщност тя намалява цената на горивата за крайния потребител, заяви още Юлиян Войнов. 

Пълния коментар на експерта можете да видите във видеото.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:29 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още