fallback

Кои ще са алтернативните пътища за световната търговия?

На час се губят по около 400 млн. долара заради инцидента в Суецкия канал, твърди капитан далечно плаване Богдан Богданов

15:44 | 26.03.21 г.

Вече все повече се говори за търсене на алтернативни пътища за световната търговия като Северния ледовит океан.

От своя страна Израел има идея да построи двупосочна железница през пустинята за свързване на Средиземно море с Индийския океан. А и авиокомпаниите могат да се пренасочат от пътническия към товарния транспорт. Тези дискусии се водят отдавна, но инцидент с блокирания танкер в Суецкия канал ще ги засили. Това обясниха в ефира на Bloomberg TV Bulgaria капитан далечно плаване Богдан Богданов, председател на Българска морска камара, и Свилен Крайчев, секретар на Българска морска камара.

„Почти 13% от световната търговия минава през Суецкия канал, което го прави много стратегическо място. Каналът съкращава разстоянието между Изтока и Запада, като от Китай до Северна Европа разстоянието се намалява с 5300 мили, а до Средиземно море – с  4200 мили“, обясни капитан Богданов и добави, че на час световната търговия губи от инцидента по около 400 млн. долара. 

„По канала могат да минават до 97 кораба на денонощие. Това няма как да не окаже влияние върху международната търговия, като още веднъж показва значението на корабоплаването, което представлява около 90% от нея“, заяви гостът.

От своя страна Свилен Крайчев посочи, че за него е изненадващо как този инцидент може да окаже толкова голямо влияние, особено върху цените на продуктите, като според него в момента стойностите се покачват спекулативно.

„След като задръстването бъде преодоляно, цените ще спаднат, но едва ли до нивата от преди инцидента“, добави Крайчев.

Относно обсъжданите алтернативни маршрути гостите заявиха, че това е добра идея, тъй като струпването на много кораби на едно място увеличава рисковете от тероризъм. 

Капитан Богдан Богданов и Свилен Крайчев коментираха и влиянието на пандемията върху корабоплаването в България. „Не само пандемията е причина за тежкото състояние на морската индустрия в България“, заяви капитан Богданов.

„Миналата година Международната морска асоциация излезе с призив моряците да бъдат обявени за ключови работници, но това още не се е случило в България“, каза той.

По думите на Крайчев негативният отпечатък на пандемията не е бил силно изразен, тъй като корабоплаването остава основният източник на снабдяване със стоки. Според изчисленията на Българска морска камара спадът е около 10%, но Крайчев изрази надежда, че той може да бъде компенсиран бързо.

Целия разговор вижте във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:17 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още