fallback

Адвокат: Актът за цифрови услуги ще пребори търговията с фалшива козметика

Търсете дистрибутори, които имат пряка връзка с производителите, съветва адвокат Жулиета Мандажиева, партньор в KDBM Law и регистриран представител в EUIPO

15:33 | 21.06.21 г.

„Проблемът с фалшивата козметика има няколко аспекта – нарушаване на правото на интелектуалната собственост на автентичните производители, нарушаване на конкурентното право и защита на потребителите. Нарушенията с фалшива козметика все повече ще се изместват към електронната търговия с потребителите и това налага регулиране на отношенията по нов начин", посочи тя и напомни, че със споразумението, постигнато в края на миналата година, за единна регулация на цифровите услуги, платформите ще се превърнат в един преден пост за контрол на електронната търговия.

Жулиета Мандажиева обясни, че „има една пробойна и това е т.нар. безопасно пристанище от отговорност на платформите за онлайн търговия“.

„По силата на закона за електронна търговия е предвидено това, че ако платформата не знае, че има нарушение или че дадена обява не съответства на определен вид регламентация, или пък има нарушения на интелектуална собственост – тя не е длъжна да следи за това и не носи отговорност за това нарушение. Донякъде тази пробойна ще се запуши с акта за цифрови услуги“, категорична е тя.

Представителят в EUIPO подчерта, че от много години нарушенията на правата на интелектуалната собственост са криминализирани.

„Аз лично имам съмнения до колко интензитетът на една санкция и превръщането ѝ в толкова тежка, като респективно тя се доказва по много тежък начин, би допринесло за това като цяло тези нарушения да бъдат намалени. В правото невинаги най-тежките санкции работят най-добре. Ефективният контрол ще дойде с акта за цифрови услуги“, коментира тя.

Според Мандажиева най-често нарушенията са свързани с това, че при търговията  се извършва внос от държави по нерегламентиран начин и първият пост на защита на козметичните продукти е митницата.

„Не е задължително да става дума за фалшифицирана козметика, но най-лесно се привличат потребителите чрез познати марки“, даде пример адвокатът и напомни, че се поставя знак, който е трудно различим от оригиналния на ЕС.

По думите ѝ такъв тип нерегламентирани продукти най-често се внасят от Турция. Тя обаче смята, че много често това не се отнася до фалшифициране, а за липса на изследване дали даден продукт преминава праговете на съвместимост, „за да бъде маркетиран на територията на Евросъюза“.

Тя заяви, че Китай е първенец на територията на ЕС с вноса на неистинска маркова козметика.

Адвокат Мандажиева сподели и детайлите, на които тя обръща внимание, когато избира козметичен продукт за себе си. Тя предупреди, че трябва да се търсят само дистрибутори, които имат пряка връзка с производителите. По думите ù потребителите трябва да се пазят от прекалени претенции и агресивност в натрапчивите реклами, които нямат реалистични обещания.

Къде трябва да са разследванията на Интерпол? Защо в бизнес моделите на фалшификаторите при кражба на интелектуална собственост се разчита на разпространението на интернет търговията с козметични продукти? Ще предпазят ли европейските регулации потребителите от фалшификати? Кои институции са отговорни за контрола върху търговията с козметични продукти?

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Видеа с всички гости на предаването “Бизнес старт” гледайте тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:37 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още