fallback

Ще започнат ли компаниите у нас да прилагат цифрови автоматизирани договори за имоти

Как се адаптира търговското право към онлайн бизнеса, коментира Калина Тонковска, изпълнителен директор на Programmatic

15:08 | 01.04.24 г.

Според европейското законодателство компаниите трябва да предоставят възможността на клиентите да терминират договорите по желание, което е минус за споразуменията на база блокчейн, тъй като възможността да бъдат спрени е по-трудно. Това обясни в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria направи Калина Тонковска, изпълнителен директор на Programmatic.

Тя посочи, че автоматизираните договори носят много ползи за бизнеси, който оперират с голямо количество стандартизирани договори, независимо от сектора. „Сектори като недвижимите имоти, здравеопазването и клиничните изследвания боравят с много голям обем стандартизирани договори и имат специфични процеси, а това може да се автоматизира и да се спести голям процент от работата“, подчерта тя.

По думите ѝ цифровите автоматизирани договори са хибридни документи между човешки език и компютърен код, които се самоизпълняват след подписване чрез автоматизирани клаузи. Progmmatic предлага именно тази услуга на автоматизирани договори на база на абонамент, а цената е базирана на броя управлявани договори. Тонковска обясни, че компанията започва работата си в сектора на недвижимите имоти, като там автоматизираните договори може да се използват при наеми, покупко-продажба и други споразумения.

„Договорите, базирани на блокчейн, въвеждат този термин за автоматизация на договорите, но разликата в технологиите създава и някои различия. В блокчейн договорите рядко присъства човешки език, както и създават трудности при желание даден договор да бъде заличен, което е изискуемо според GDPR", отбеляза Калина Тонковска.

Тя поясни, че за бизнесите, които управляват големи количества договори, има много ползи. „Най-много могат да се видят за бизнес, който управлява голям брой стандартизирани договори. Те са обвързани с най-много разходи за компанията след подписване под формата на управления на плащанията, синхронизиране със счетоводство, събиране на документи. Една такава сфера е сферата на недвижимите имоти, друга такава индустрия е здравеопазването и клиничните изследвания“, даде пример мениджърът. Programmatic оперира основно във Великобритания, като развива модела си в Северна Европа.

Тонковска смята, че в България е по-трудно да пробие подобен бизнес, тъй като технологиите не са толкова приети в обществото на такова ниво, а имотният сектор е все още доста консервативен. Тя обаче се надява скоро да започнат да предлагат решението на компанията си тук – собствена инстанция в облачното пространство на клиентите, за да следят данните и договорите си. Мениджърът подчерта, че се използват последните стандарти за киберсигурност и напомни, че сегментирането на услугите е помощник срещу кибератаките.

Какво е бъдещето на търговското право в онлайн бизнеса? Как се правят „интелигентни договори“?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:03 | 01.04.24 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още