IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС затяга контрола над компаниите за цифрови услуги

От днес правилата на Законодателния акт за цифровите услуги (DSA) ще се прилагат за всички технологични компании, с изключение на най-малките

15:13 | 17.02.24 г.
Автор - снимка
Създател
Активист, облечен като главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг, с призив "Регулирайте ме", пред централата на ЕК в Брюксел преди приемането на DSA. Снимка: БГНЕС/EPA/OLIVIER HOSLET
Активист, облечен като главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг, с призив "Регулирайте ме", пред централата на ЕК в Брюксел преди приемането на DSA. Снимка: БГНЕС/EPA/OLIVIER HOSLET

Новите правила на Европейския съюз, известни като Законодателен акт за цифровите услуги (DSA), влязоха в сила миналата година за най-големите технологични гиганти, сред които Facebook и TikTok, а от днес (17 февруари) ще се прилагат и за всички останали компании, с изключение на най-малките, пише AFP.

Когато законът бе предложен първоначално през 2020 г., целта беше проста - да се въведе контрол в онлайн пространството, където Брюксел смяташе, че компаниите не правят достатъчно, за да блокират незаконното съдържание или за да защитят потребителите.

Проучвания, предприети от Европейската комисия, трябваше да оценят как се справят най-големите дигитални платформи с редица опасения - от защитата на потребителите до онлайн активността на непълнолетните.

Досега ЕС е започнал официално производство за нарушение срещу социалната мрежа X (бивша Twitter), собственост на американския милиардер Илон Мъск, заради "незаконно съдържание и дезинформация".

Наказанията за нарушения на DSA ще бъдат сурови

Тези, които нарушават правилата, могат да бъдат глобени с до 6% от общия си годишен оборот или дори да бъдат забранени в ЕС за сериозни и повтарящи се нарушения.

ЕС официално ще може да налага санкции на компаниите, включително глоби, за всякакви нарушения.

Отвъд перспективата за глоби, според Александър де Стрийл от анализаторския Център за регулиране в Европа (CERRE), законът има за цел в крайна сметка да промени културата на цифровите компании.

Действието на новото европейско законодателство ще бъде постепенно, нищо няма да се промени изведнъж, добави той и обясни: "Целта не е да налагаме глоби, а платформите да променят своите практики."

Какво ще се промени?

Новите правила постановяват, че цифровите платформи, които например предлагат услуги за пазаруване, трябва да действат бързо и да спрат продажбата на фалшиви продукти и да блокират повторни измами.

ЕС също така забранява целенасочената реклама за деца и се стреми да улесни възможността на потребителите да докладват за незаконно съдържание, да се оплакват и да търсят обезщетение за нарушения на правилата.

Отговорността за контрол на цифровите компании ще бъде разпределена между ЕК, с нейния екип от повече от 120 експерти, и страните членки от ЕС.

ЕК ще контролира най-големите платформи, но страните ще трябва да създадат "координатори за цифрови услуги", които да наблюдават по-малките компании.

Цифровите компании с по-малко от 50 служители и оборот под 10 млн. евро ще бъдат освободени от най-сериозните правила.

Предизвикателствата

Правилата на ЕС за дигиталните гиганти влязоха в сила през август и обхванаха много големи компании като Google, Facebook, TikTok, Amazon и Apple. ЕС смята, че размерът и обхватът на влияние на подобни компании означава, че те имат по-големи отговорности за справяне с рисковете за потребителите.

22-те платформи, изправени пред по-строги правила, включват и Booking.com, Instagram, Snapchat, както и три големи порно сайта.

Те са задължени да бъдат по-прозрачни, като предоставят достъп, за да бъдат проверявани, както и да публикуват годишни оценки на риска за своя сметка.

Новият закон вече предизвика някои противоречия. Amazon и германският онлайн портал за търговия с модни стоки Zalando оспорват определянето им като "много големи" компании. Meta и TikTok също оспорват таксите, които трябва да плащат на регулаторите в ЕС, натоварени с налагането на нови строги правила за модериране на съдържанието.

Meta плати около 11 млн. евро, а TikTok отказа да каже колко е била сумата.

На този фон от Google съобщиха пред Ройтерс, че компанията планира кампания за борба с дезинформацията в пет държави от ЕС.

От тази пролет вътрешното звено на компанията, което работи за справяне с обществените заплахи, ще пуска серия от анимирани реклами в платформи като TikTok и YouTube в пет страни от ЕС: Белгия, Франция, Германия, Италия и Полша.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:13 | 17.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още