fallback

Потребителското доверие у нас се отлепва от дъното, но остава на критично ниво

През януари очакванията за ускоряване на инфлацията са по-слаби, но песимизмът за финансовото състояние остава

12:28 | 07.02.23 г.

В началото на годината потребителското доверие в България тръгва нагоре след влошените оценки в края на миналата година. През януари показателят се отлепва от дъното, но остава на критично ниско ниво. От една страна очаквания за ускоряване на инфлацията са по-слабо изразени, но песимизмът по отношение на финансовото състояние остава.

През януари 2023 г. общият показател на доверие на потребителите се покачва с 4,0 пункта спрямо октомври 2022 година, като при населението в градовете увеличението е 4,9 пункта, а при населението в селата – 1,8 пункта. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.

На фона на ускоряващата се инфлация и повишените цени потребителското доверие в страната рязко се понижи през пролетта и се влоши още повече през есенните месеци на 2022 г., когато негативните икономически и финансови нагласи се засилиха.

През първия месец на тази година мненията на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата и общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца остават без съществена промяна в сравнение с предходното наблюдение, което отчете влошени оценки.

НСИ

В прогнозите за следващите дванадесет месеца при селското население анкетата регистрира известен песимизъм по отношение на финансовото състояние и леко влошени очаквания за икономическата ситуация, докато при градското население очакванията са по-позитивни.

Относно безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към запазване или незначително намаление, в резултат на което балансовият показател се понижава с 10,5 пункта.

Потребителите считат, че през последните дванадесет месеца тенденцията на покачване на потребителските цени се запазва. Същевременно инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.

През януари по-голямата част от потребителите продължават да оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване. Последната анкета обаче регистрира малко по-позитивна нагласа в намеренията им по отношение на извършването на разходи за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:28 | 07.02.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още