fallback

Денков обвини кабинета „Донев“ в бездействие и загуба на милиарди за хазната

В някои случаи става за очевидни управленски грешки и нарушения на правилата, заяви премиерът

11:19 | 03.08.23 г. 5

В министерствата има множество проблеми, наследени от служебното правителство. Има забавени действия за милиарди в държавата, които се дължат на очевидни управленски грешки и нарушение на правилата. Част от средствата са загубени, други са в риск да бъдат загубени.

Това каза премиерът Николай Денков по време на пресконференция, на която даде отчет за свършеното от кабинета през първите 60 дни от работата му. Обявената от Денков пресконференция по актуални теми, залегнали в управленската програма на правителството, започна с анализ на работата на служебното правителство на Гълъб Донев.

Премиерът заяви, че са приели детайлна управленска програма, но за съжаление в подготовката на програмата са се сблъскали с редица проблеми, наследени от предишното правителство. "Става въпрос за случаи за милиарди левове и сериозно забавени реформи и действия, от които могат да произтекат тежки последици за икономиката и за хората в страната. В някои случаи става за очевидни управленски грешки и нарушения на правилата”, каза Денков.

"Налага се от първия ден да гасим пожари в повечето от министерствата. Тези пожари наложиха да включим допълнителни дейности в програмата, което отнема много енергия и време от работата на екипите в министерствата", посочи Денков.

Някои от казусите ще бъдат предадени на разследващите органи, ако бъдат доказани вреди, ще се изпратят в прокуратурата, обяви Денков.

Премиерът заяви, че ще разбие мита, че служебните кабинети работят безупречно, като противопоставяне на редовните правителства.

Той започна с критиката, че служебното правителство не представи редовен бюджет, след което представи такъв с дефицит от 6,5% със завишени разходи и занижени приходи. В същото време сега в бюджета приходите са с 2,7 милиарда лева повече при 3 процента дефицит, сравни Денков. МФ е поело ангажимент да събере 2 милиарда лева повече, които иначе щяха да изчезнат от хазната, каза още той.

Забавяне има и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), отчете Денков. Той посочи, че не само че няма искане за второ пращане, но страната е в риск парите да не дойдат тази година. Трябва да се навакса с изоставането, за да се избегне това - става дума за 1,4 милиарда лева, които трябва да влязат в бюджета, уточни той.

На трето място премиерът даде пример с медицинските хеликоптери, посочвайки, че има регламент тази дейност да се извършва от търговско дружество, а служебното правителство прехвърли дейността на държавата. „Така сега сме в изходно положение, отново трябва да се създава дружество, отделно са сбъркани местата за хеликоптерни площадки“, каза Денков, обобщавайки, че се налага да се рестартиране процесът.

Служебното правителство не направи нищо по казуса и за Пловдивския панаир, продължи Денков. В момента се търсят възможности или да не става прехвърлянето, или да се запази дейността на панаира, но не и да се превърне в обикновен квартал, посочи той. Денков изброи и продължаващите проблеми с Държавната консолидационна компания, неремонтираните язовири. 

Денков разкри, че между 5 и 7 юни, преди застъпването на редовното правителство, АПИ входира и оценява над 30 хиляди страници подадени заявки за ремонт на пътища за 4 млрд. лева за следващите четири години. В момента са поставени в риск изпълнението на тези дейности, но ако не бяха отменени, щяха непрозрачно да се изразходват тези четири милиарда, каза Денков.

Той изброи като висящи казуси и тол таксите за превозвачите, ВиК проектите, инхаус възлаганията по автомагистрала „Хемус“, висящите поръчки в АПИ, защото има отворени оферти за над 600 милиона лева, по които не са предприети дестивя. По магистрала „Струма“ също нищо не е направено, каза той.

България е в риск да загуби още 1,6 милиарда лева заради неподадени териториални планове, ако не бъдат приети до края на годината, няма напредък или дори идея какво се очаква да се направи по регионите за осъществяване на зеления преход, посочи премиерът.

Под прикритието на търговската тайна договорът за достъп до газопреносната инфраструктура на турската държавна енергийна компания "Боташ" ни поставя в ситуация на сключен договор с много неизгодни и неравнопоставени за страната условия, каза Денков. Дългосрочният договор за една година задължава държавата с милиони годишно.

Като добри примери Денков посочи работата на правосъдния министър Крум Зарков и раздвижването по темата за детската болница.

До края на септември всички закони по Плана за възстановяване и устойчивост, свързани с второ плащане, трябва да бъдат приети, каза министърът на финансите Асен Василев. Работи се по мерките, които не са законодателни, така че да са готови до края на септември. Става въпрос за мерки, свързани например с комисията за енергиен преход. Това би ни позволило, ако към края на септември сме готови с по-голямата част от условията за второ плащане, да поискаме второ плащане и да го получим в рамките на годината, каза Василев. Той добави, че работата с парламента е изключително интензивна и важна в този процес.

Относно средствата, които страната ни очаква по Плана за справедлив преход за въглищните региони, Асен Василев каза, че се работи по нова версия на плана, която да бъде обсъдена с хората в региона. Той добави, че целевата дата е към края на септември тази нова версия да бъде готова и изпратена към Европейската комисия, така че да можем до края на годината да имаме одобрен и приет план и да не се загубят средства. Министърът каза още, че няма връзка между предоговарянето и второто плащане по Плана за възстановяване и устойчивост. Второто плащане не съдържа елементи, които парламентът иска да бъде предоговорени.

Проблемите, които бяха свързани с неправилното бюджетиране, вече са решени, каза още министър Василев. Той добави, че страната има бюджет, който е адекватен, с 3 процента дефицит, запазени и надградени социални плащания и без увеличение на данъчната тежест.

Новите ръководства на НАП и Агенция "Митници" за последните малко под 60 дни успяха да съберат около 2 млрд. лв. повече приходи, отколкото държавата направи разходи, посочи още Василев. Заварихме хазната на дефицит от 1,2 млрд. лв., в момента е на излишък от 500 млн. лева, като по думите му въпросът е в събираемостта.

Следващите важни законопроекти са този за антикорупционната комисия. Денков има уверението на ръководството на Народното събрание, че те ще бъдат от първите, с които ще започне работа парламентът в началото на септември.

Системата за спешна медицинска помощ по въздух ще покрива изискването за „златния час“, увери министърът на транспорта Георги Гвоздейков. До най-далечната точка хеликоптерите ще достигат за между 20 и 30 минути, с което покриваме изискването, каза той. И допълни, че съгласно първоначално заложените срокове първият хеликоптер ще бъде у нас през декември и ще се положат усилия да бъде въведен в експлоатация още през януари 2024 г. 

Министърът припомни, че до този момент са определени точките, където ще бъдат изградени оперативните бази, като за четири от тях вече са предоставени и необходимите терени. С решения на правителството са осигурени места на територията на летищата София и Пловдив, както и в бившето летище Търговище. База ще има и на летище Сливен, където има предоставен имот от седем декара с решения на местния общински съвет. Другите две точки ще бъдат на летище Долна Митрополия и летище Габровница, където има бивша военновъздушна база, която към момента е с отпаднала необходимост.

Ще създадем осемгодишна стратегия, по която ще се изразходват публичните средства за ремонти и изграждане на пътища, каза Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройство. Министър Цеков обясни, че през 2015 г. е създадена пътна стратегия, която е изтекла през 2022 г. Служебното правителство обаче е изразходвало публични средства според субективната преценка на политиците, без прозрачност и далновидност и "на тъмно", каза Цеков.

Той бе категоричен, че трябва се изготви нова стратегия, да се направи анализ на състоянието на пътищата и с помощта на най-новите технологии и благодарение на интерактивна карта ежедневно да се отразяват върху картата приоритетните ремонти и нужда от поддръжка на пътната инфраструктура. "На основа на данните на тази интерактивна пътна карта ще решаваме къде и какво ще се прави по пътищата на България", каза Цеков. 

Андрей Цеков определи като тежко наследство „заспалите“ магистрали и големите инфраструктурни проекти, защото са възлагани през черните кутии на инхаус поръчките и служебното правителство не е предприело мерки да излезе от този омагьосан кръг.

"Забранил съм да се възлагат през Агенция "Пътна инфраструктура" ремонти и поръчки. Трябва да идентифицираме какви са законовите мерки, да реагираме на тези заспали магистрали. Има създадена работна група, която проверява тези договори и ще излезе със становище по темата. Вероятно ще се наложат и нормативни промени, за да се избегнат в бъдеще подобни ситуации", посочи Цеков. 

Според него основният проблем пред държавата не е липсата на средства, а липсата на проектна обезпеченост и непрозрачните методи и механизми по възлагането на ремонти на пътищата.

Относно ВИК операторите министърът посочи, че повечето проекти са възложени по начин, по който се елиминират всички конкуренти от процедурата, като е оставена една оферта, близка до най-високата стойност на проекта и въпросът е да се потърси административно-наказателна отговорност на лицата, отговорни за тези възлагания. По негови думи ще бъде извършена проверка на Държавната финансова инспекция за ефективността на разходите на ВИК операторите.

Министърът съобщи, че след едномесечни разговори в създадена работна група с превозвачите е изготвен проект за изменение на тарифата за тол таксите. Това ще даде възможност на превозвачите да ползват отстъпки на база тарифиране на километър. Проектът ще бъде внесен за обществено обсъждане през август и вероятно ще бъде приет от правителството през септември.

Министърът на енергетиката Румен Радев коментирафилософията на справедливия преход, като заяви, че основният проблем е липсата на ясна представа как да се стигне до целите 2050-2060 г., които да са еднозначно приемливи за всички, както и как да се постигне преходът.

Относно цената на тока Радев каза, че е поет ангажимент да се либерализира пазарът на електроенергия и за битовия потребител в края на 2025 г., но това не може да стане без ясни механизми за енергийната бедност и аснота за компенсациите.

Акциите на държавата в Пловдивския панаир няма да бъдат прехвърляни към частното дружество, те вече са обезпечени, каза министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов. Успяхме да защитим интереса на държавата по казуса, обобщи той.

По темата за ремонтите на язовирите министърът заяви, че приоритет ще бъде гарантирането на безопасността на хората и уточни, че работата ще започне с приоритет към съоръженията с най-висок потенциален риск. Министърът съобщи, че отпуснатите първоначално от Министерския съвет средства за ремонта на язовири, които са в размер на 500 млн. лева, са изразходвани и по сегашния бюджет няма допълнителни средства, което значи, че тепърва ще трябва да се търси допълнителен ресурс, за да може да бъдат осъществени най-належащите ремонти.

Припомняме, че в управленската си програма до декември 2024 г. правителството изведе пет основни приоритета: присъединяване на България към Шенгенското пространство до края на 2023 г., към еврозоната - от 1 януари 2025 г., овладяване на инфлацията, реформите и проектите от Националния план за възстановяване и устойчивост, прозрачност при управлението на общинските проекти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:22 | 03.08.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още