fallback

Американският потребител крепи икономиката на САЩ

Разходите му за преживявания са потенциален дългосрочен инфлационен фактор

14:39 | 10.11.23 г. 1
Автор - снимка
Създател

Докато американците разчистват тиквите и опаковките от сладкиши и прибират призрачните одежди, анализаторите очакват разходите за Хелоуин в САЩ да са били рекордни. Прогнозите бяха, че средният купувач ще похарчи 108 долара за бонбони, костюми и декорации през този сезон на пакости и лакомства – като общите разходи се очакваше да надхвърлят 12 млрд. долара. Но още преди празненствата на 31 октомври беше ясно, че потребителите в САЩ са в еуфория, пише Financial Times в редакционен коментар.

Американската икономика нарасна с годишен темп от 4,9% през третото тримесечие (спрямо второто – бел. прев.); най-бързият от 2021 г. Тъй като потребителските разходи представляват две трети от икономиката, голяма част от скока се дължи на изненадваща вълна на пазаруване. Продажбите на дребно отбелязаха шести пореден месец на растеж през септември. Устойчивостта на потребителя в САЩ е в контраст с мрачния икономически фон - 18 месеца на висока инфлация, нарастващи лихвени проценти и много несигурност. Реалните разходи за потребление са нараснали с почти 2 процентни пункта повече, отколкото очакваха анализаторите по това време миналата година.

Какво обяснява силното потребление? Bank of America смята, че е отговорен феномен, който тя нарича "funflation" (инфлация на разходите в областта на развлеченията – бел. прев.) Банката отбелязва по-голяма готовност да се харчи за развлечения на живо и преживявания, произтичащи от задържаното търсене, спестяванията и променящите се потребителски предпочитания. Всъщност през лятото едновременното излизане на филмите „Барби“ и „Опенхаймер“, наречено „Барбенхаймер“, се превърна в една от най-големите филмови премиери в историята, въпреки скептицизма относно перспективите на киноиндустрията след Covid. Morgan Stanley изчисли, че ефектът „Барбенхаймер“ и концертните турнета на Тейлър Суифт и Бионсе са добавили 8,5 милиарда долара към икономиката на САЩ през третото тримесечие.

Но устойчивостта на потребителите се дължи не само на „страха от пропускане“ на шумотевицата около бокс офис събитията. Въпреки че пазарът на труда сега се охлажда, заетостта и заплатите се представят по-добре от очакваното, въпреки затягането на политиката на Федералния резерв на САЩ. Най-нископлатените американци са имали най-силен ръст на заплатите. Мнозина също се възползваха от спестявания, натрупани по време на пандемията, които бяха подкрепени от държавните парични стимули. Това доведе до огромни разходи за електроника, мебели и домашно оборудване от 2020 г. насам. Междувременно, широкото разпространение на дългосрочните ипотеки с фиксирана ставка предпази собствениците на жилища от по-високите лихви.

Има обаче признаци на напрежение. Потребителското доверие се понижи, отчасти на фона на по-високите цени на бензина. Степента на просрочие на задълженията по кредитни карти се покачва, спестяванията от пандемията се изчерпват, а изплащането на студентските заеми бе възобновено след тригодишна пауза. По-високите лихвени проценти ще натежат през следващите месеци, като намалят разходите за стоки и услуги - които представляват по-голямата част от личното потребление.

Извън неизбежното икономическо забавяне, предизвикано от Фед, funflation може да се окаже нещо повече от пандемичен отглас. Последните данни за потребителското доверие показаха, че макар плановете за закупуване на артикули като автомобили, домове и уреди да са намалели, както се очакваше при високите разходи за заеми, намеренията за ваканция са били най-високите от 2020 г.

Поколенческите предпочитания са фактор. Неотдавнашно проучване на компанията за кредитни оценки Experian установи, че около 60 процента от младите американци - така наречените поколения Y (родените между 1981 и 1996 г.) и Z (родените между 1997 и 2012 г.) - биха предпочели да харчат пари за „преживявания“ сега, вместо да спестяват. С напредването на възрастта си те ще оказват по-голямо влияние върху моделите на харчене в икономиката.

Но таргетираният маркетинг в социалните медии, рязкото нарастване на фенската маса на знаменитостите чрез приложения като TikTok и по-бързото онлайн разпространение на ефекта „страх от пропускане на възможността“ предполагат, че търсенето на преживявания – включително пътувания, концерти и хранене навън – може да важи за повече поколения и да е по-нееластично ценово, отколкото очакват икономистите. Ако това наистина е така, Фед ще трябва да добави още един елемент към списъка си с потенциални дългосрочни инфлационни фактори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:40 | 10.11.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още