fallback

Забавянето на инфлацията засилва оптимизма на потребителите у нас

По-слабо изразени инфлационни очаквания и повишаване на намеренията за покупка на къща и кола, отчита НСИ

12:28 | 07.02.24 г.

Нараства оптимизмът на потребителите у нас, продължава да расте и потребителското доверие от есенните месеци насам. Очакванията им за следващите 12 месеца са свързани с по-слабо изразени инфлационни очаквания и ръст на намеренията за покупки на къща и кола. Това сочат данни на НСИ за потребителските нагласи през януари, публикувани днес.

Общият показател на доверието на потребителите през януари 2024 г. се покачва с 6,7 пункта спрямо нивото си от октомври 2023 г. (от -22,2% на -15,5%). Повишаване на потребителското доверие се отчита сред населението както в градовете, така и в селата – съответно с 8,8 и 2 пункта.

Източник: НСИ

Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните 12 месеца бележи известно подобрение – увеличение на балансовия показател с 5,2 пункта (от -52,6 пункта на -47,4 пункта). Същевременно и очакванията им за следващите 12 месеца са по-оптимистични.

В сравнение с три месеца по-рано се наблюдава лек позитивизъм както в оценките на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните 12 месеца, така и в прогнозите им за следващите 12.

Източник: НСИ

Потребителите продължават да считат, че през последните 12 месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слаб темп спрямо оценките, регистрирани от предходното наблюдение. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.

Относно безработицата в страната през следващата година прогнозите се изместват към запазване или незначително намаление.

Източник: НСИ

През януари се регистрира подобрение на общата оценка на условията за спестяване при настоящата икономическа ситуация в страната, като се наблюдава и известна положителна промяна в очакванията за следващите 12 месеца. Последната анкета отчита и подобрение в намеренията им за извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка на кола“, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите 12 месеца.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:24 | 07.02.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още