Китай заявява, че мерките на Европейския съюз (ЕС) за защита на неговите компании от чуждестранни субсидии са бариера за търговията и инвестициите. Това е поредният сблъсък в продължаващия търговски спор между двете страни, пише Bloomberg.
Министерството на търговията публикува констатациите от своето разследване на Регламента за чуждестранните субсидии на ЕС в четвъртък. Ведомството посочва, че „селективното прилагане“ на мерките е основен проблем.
Разследването започна през юли миналата година, след като ЕС започна да проучва китайските субсидии за електрическите превозни средства.
Пекин не уточнява какви действия ще предприеме, след като публикува резултатите от разследването. По-рано китайските власти коментираха, че ако външните политики бъдат определени като търговски бариери, министерството може да проведе двустранни преговори, да започне многостранно уреждане на спорове и да предприеме „други подходящи мерки“. Това може да включва и „ответни мерки“.
На брифинг говорителят на министерството Хе Ядонг коментира, че Пекин като за начало ще поиска да преговаря с ЕС.
Разследването на Китай идва на фона на по-широкия търговски спор с Брюксел. ЕС наложи мита до 45% върху произведените в Китай електромобили, след като установи, че държавните субсидии дават на китайската електромобилна индустрия несправедливо предимство пред вътрешната индустрия.
Китай казва още, че ЕС е започнал задълбочени разследвания само на китайски компании, участващи в обществени поръчки, заедно с изненадващи инспекции и други строги мерки срещу само китайски фирми.
Според търговското министерство на азиатската страна „китайските продукти се третират по-неблагоприятно в процеса на износ към ЕС, отколкото продуктите от трети страни“.
Йенс Ескелунд, президент на Търговската камара на Европейския съюз в Китай, защитава регламента в изявление след публикацията на китайското търговско министерство. Той казва, че мярката е „насочена към противодействие на изкривяващите ефекти, които субсидиите могат да имат, с оглед осигуряване на равни условия за бизнеса на единния пазар на ЕС“.
Правилата дават на Брюксел властта да проверява субсидиите, които смята за способни да изкривят пазара на 27-членния блок. Регулаторите могат да налагат глоби, да спират търгове или директно да блокират държавни придобивания.
Като се позова на този закон, ЕС започна разследване през миналата година срещу китайски производител на влакове, който планираше да продава влакове в България, което накара компанията да се оттегли. Европейската комисия също нахлу в офисите на китайския доставчик на оборудване за сигурност Nuctech в Полша и Нидерландия през миналата година.
Отделно проучване, публикувано в четвъртък, установява, че европейските компании в Китай са подложени на натиск да локализират операциите си, за да отговарят на разпоредбите на страната, което ще жертва ефективността и ще намали глобалната им конкурентоспособност.


Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?