Бразилия и Аржентина изплуват като първите победители в глобалната търговска война, която разтърсва селскостопанските пазари, пише Bloomberg.
Растящото напрежение между САЩ и Китай - съответно най-големият доставчик и потребител на селскостопански продукти в света - дава възможност за южноамериканските страни да увеличат износа на всичко - от месо до зърнени храни в опит да увеличат своя дял от глобалния пазар.
Най-новата възможност изглежда е свързана с месото. Митата на президента на САЩ Доналд Тръмп върху осем от 10-те най-големи купувачи на говеждо месо в Америка вече преначертаха търговските потоци, повишавайки износа на бразилско говеждо към редица пазари, включително Алжир и Турция. Япония, вторият по големина клиент на говеждо месо от Америка, води напреднали преговори за покупка на по-евтино месо от Бразилия.
Всяко икономическо забавяне, предизвикано от търговската война, ще накара други международни купувачи на говеждо месо да пренасочат покупките към доставчици, предлагащи по-ниска цена, особено Бразилия, смятат анализатори.
Засега отклоняването на Китай от американските продукти се очертава като основен двигател на бразилския и аржентинския износ. Азиатската страна поръча през април огромно количество соя от Бразилия, подкрепяйки страната в съперничеството ѝ със САЩ в земеделието, като наскоро Пекин постигна сделка за рестартиране на доставките на птиче месо от Аржентина.
Увеличаването на доставките за Европа също е възможност, тъй като преговорите за търговско споразумение между Меркосур – южноамерикански търговски блок – и Европейския съюз (ЕС) набират скорост, коментира Маркос Янк, професор по агробизнес в Insper.
Аржентинските производители на сорго също могат да се възползват от по-високите цени, тъй като няма много алтернативни доставчици на зърното, използвано в храната на животните. Китай е най-големият купувач в света, а САЩ - най-големият доставчик.
Ако търговските ограничения продължат и през есента, когато САЩ започнат жътвата на соя и царевица, южноамериканските производители на зърно ще имат още една възможност да предложат алтернативни доставки.
Все пак волатилността при цените на селскостопанските пазари остава риск за всички износители. Глобална рецесия вероятно ще намали търсенето и ще окаже натиск върху цените на фючърсите.