Въпреки че Белият дом обяви 90-дневна пауза за някои от реципрочните мита, много изпълнителни директори се подготвят за рецесия. Някои компании спряха поръчките или намалиха производството си поради несигурността: все пак президентът на САЩ Доналд Тръмп повиши митата за Китай до 145%, след като само ден по-рано ги увеличи до 125% - ход, който засяга безброй индустрии. Собствениците на предприятия и инвеститорите казват, че не могат да планират през тези три месеца, когато е трудно да се предвиди следващият ход на администрацията.
Хората в корпоративна Америка не са единствените, които обсъждат последиците от тази политика. Думата „мито“ навлезе в груповите чатове на тийнейджърите и в съдържанието на лайфстайл инфлуенсърите и предизвика поток от обяснителни видеоклипове в TikTok. Една от причините, поради които тази търговска война се усеща като всеобхватна по начин, който може би не сме виждали преди, се дължи на друга дума: хоби.
Светът на политиката често може да изглежда много далечен за средния американец, но хобитата са важна част от живота на почти всеки. В проучване от 2024 г. на компанията за пазарни проучвания aytm 85% от анкетираните съобщават, че имат поне едно хоби.
Проучване на Statista от 2024 г., проведено сред 60 хил. души, установява, че готвенето и пекарството са най-популярното хоби сред американците - 41% от анкетираните го практикуват. Сред другите високо оценени дейности са четенето (35%), прекарването на време с домашните любимци и играенето на видеоигри (и двете дейности са с дял от 34%). Всички тези дейности ще бъдат засегнати от митата.
Например Американската асоциация на хлебопроизводителите прогнозира увеличение на разходите с 454 млн. долара само през 2025 г. Макар че бизнесът, а не любителите, ще бъде засегнат в най-голяма степен, увеличението на цените например на подправките и ядките ще стигне и до домашните кухни. По-специално ванилията, която в по-голямата си част идва от Мадагаскар, ще бъде обложена с 47% мито. Въпреки че за момента то е спряно от действие, може да се гадае дали Тръмп ще се върне към тази митническа ставка след 90 дни, или ще я коригира по друг начин.
Издателската индустрия, която внася суровини, като хартия за отпечатване на книги на вътрешния пазар, също се подготвя за увеличение на цените, въпреки изключенията за информационните материали - категория, която включва книгите. Канадското контрамито от 25% върху хартията и продуктите от целулоза остава в сила, а Американската асоциация на книжарите прогнозира потенциално увеличение на цените на книгите с 5-10%.
Собствениците на домашни любимци също могат да се сблъскат с нарастващи разходи. Асоциацията на ветеринарните лекари в щата Джорджия прогнозира, че митата могат да доведат до недостиг на доставки и лекарства, което ще увеличи разходите на собствениците на домашни любимци. Компанията за гледане на домашни любимци Rover твърди, че принадлежностите за грижа, лакомствата и гризалките могат да поскъпнат. Най-високо се нареждат артикулите за почистване на домашни любимци, които ще поскъпнат със 183%. Като цяло докладът на Rover за 2025 г. предвижда, че собствениците на кучета и котки трябва да очакват поскъпване с около от 7% до 10%.
За геймърите цената на новата система Switch 2 на Nintendo е централна тема, особено след като компанията забави предварителните поръчки в САЩ заради митата. Поради същата причина има забавяне и в Канада. Други продукти за игри също страдат, включително тези на гигантите Sony и Capcom, а геймърите изразяват опасения, че ще бъдат напълно изхвърлени от пазара.
Взаимните мита са толкова широкообхватни, че е трудно да се намери хоби, което да не е засегнато, особено ако се отчете 145-процентното мито за Китай - най-големият доставчик на стоки от САЩ. Появиха се съобщения за това как ще се справят колекционерите на маратонки, спортните играчи и любителите на модата, докато индустриите, на които разчитат, разберат как да маневрират в тази търговска война.
Може би по-лоша от проблема с достъпността е вероятността за липса на наличност. Някои хора се наслаждават на забавления, които зависят от предприятия в риск от затваряне, както се очаква да се случи с индустрията за настолни игри. Предвиждат се по-малки тиражи, по-високи цени и „по-прости ... игри с по-малко луксозни компоненти“, както съобщава Forbes. Това е ход, който може да доведе до намаляване на интереса от страна на настоящите играчи и да възпрепятства надеждите за привличане на нови, което допълнително ще намали продажбите. Това не се отнася само за възрастните. Производителите и търговците на играчки също се подготвят за въздействие.
Изглежда, че единственият сигурен начин американците да не плащат повече за хобито си е да се откажат напълно от него. Ако се стигне дотам, това може да доведе до пагубен ефект на доминото. Хората разчитат на интересите си извън работата за удоволствие, ползи за психичното здраве и цялостно удовлетворение от живота. Доказано е също, че хобитата увеличават производителността на труда и забавят ефектите на стареенето. Трудно е обаче за хората да се наслаждават на дейност, която вече не могат да си позволят.
Тези мита се чувстват лично, защото хората казват, че цените се увеличават, а в много отношения това им коства и нещо, което не може да се купи с пари.
Още новини четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria