IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Малките пакети от чужбина причиняват големи проблеми в САЩ

Електронната търговия се превърна в маршрут за наркотици, забранени продукти и фалшиви стоки

13:06 | 15.11.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Срещата на Азиатско-Тихоокеанското икономическо сътрудничество (APEC) тази седмица в Сан Франциско (включваща директни разговори между американския президент Джо Байдън и китайския му колега Си Дзинпин – бел. прев.), която обхваща 21 държави, включително САЩ и Китай, ще покрие всякакви предсказуеми теми - от търговски отношения до валутни и дългови въпроси. Ще обхване и една неочаквана тема: фентанилът. Силно пристрастяващият наркотик е отговорен за около 70 хил. смъртни случая в САЩ. Но също така разкри много за глобалните вериги за доставки и как те работят (или не) в епохата на деглобализация, пише глобалната бизнес колумнистка на Financial Times Рана Форухар.

През последните няколко седмици бизнес лидери и политици говориха за това как фентанилът достига САЩ, както и страни като Мексико, чрез малки пратки на стоки на стойност под 800 долара, които не са предмет на обичайните търговски и митнически бариери. Малко вероятно е тези малки международни пакети (независимо дали са наркотици, дрехи, произведени чрез принудителен труд или друга забранена продукция) да бъдат проверени от митническите и граничните власти, тъй като са освободени от обичайните правила съгласно вратичката „де минимис“.

За съжаление, казват някои лидери от индустрията на САЩ, тези вратички, които имат за цел да позволят на американците да купят, да речем, килим, произведен в Азия и да го доставят до САЩ без допълнителни данъци или бюрокрация, са се превърнали в път за нарко мулета и тези, които желаят да пренасят фалшиви стоки. Електронната търговия радикално увеличи броя на малките международни пратки, които се извършват чрез китайски уебсайтове за бърза мода, но също така и чрез голям брой американски или други глобални сайтове за електронна търговия.

Дори без опасения за престъпна експлоатация, фактът, че вратичката „де минимис“ позволява на пакетите да заобикалят митническите и търговските ограничения, е под светлината на прожекторите в Америка. Приблизително половината от всички подобни доставки са на облекло и текстилната индустрия в САЩ, която беше силно засегната от възхода на китайските компании за бърза мода като Shein и Temu, изразява шумни възражения.

Ким Глас, президент на National Council of Textile Organizations, наскоро свидетелства пред подкомисия към Камарата на представителите на Конгреса за „експлозията при пратките от електронна търговия, която създаде супермагистрала от поръчки през тази зейнала врата, позволявайки на близо 3 млн.  пакета на ден да влизат в САЩ, освободени от мита и до голяма степен неинспектирани, като на практика играят ролята на споразумение за свободна търговия с Китай и останалия свят“.

Тя има право. Митническите данни показват, че САЩ са получили повече от един милиард пакети, претендиращи за преференции „де минимис“ през фискалната година, приключваща в края септември 2023 г. - два пъти повече от нивото през 2019 г.

През това време китайските доставчици на електронна търговия се разширяват със скокове в САЩ. Месечните активни потребители на Shein в Америка се удвоиха до повече от 30 милиона през третото тримесечие на 2023 г. спрямо 2021 г. Почти всички тези поръчки попадат в категорията „де минимис“ и проучванията показват, че поне някои от пратките съдържат памук от китайската провинция Синдзян, който е забранен съгласно Закона за предотвратяване на уйгурския принудителен труд (самите платформи отричат неправомерни действия).

Но въпреки оплакванията на американските производители други американски компании, особено големите технологични платформи, забогатяват, като правят бизнес с тези китайски търговци на облекло. Shein и Temu завладяват американския пазар с дигитална реклама, за да се конкурират с Amazon и други американски търговци на дребно в електронната търговия. Това се превръща в голям бизнес за компаниите от Силициевата долина. Изследователската фирма MoffettNathanson е изчислила, че около една трета от ръста на приходите на Meta през деветте месеца до септември идва от Shein и Temu. Те също са все по-активни в рекламните търгове на Google.

Това разкрива една неудобна истина за регулаторите и за администрацията на Байдън. Въпреки че много базирани в САЩ фирми подкрепят нови закони и мита, които препятстват китайските компании от правене на бизнес в Америка, има много базирани в САЩ мултинационални компании, особено в областта на финансите и технологиите, които не биха искали нищо повече от това да се върнат към обичайния си бизнес.

Такива компании увеличиха усилията си за лобиране във Вашингтон през последните седмици около въпроса за правилата „де минимис“. Китайските фирми също харчат повече за лобиране в столицата. Съобщава се, че Shein е отделил за това повече от 1 милион долара от 2022 г. насам и наема западни ръководители, които да ѝ помогнат да се справи с критиките, включително от доклада на Комисията за преглед на икономиката и сигурността по оста САЩ-Китай, критикуващ бизнес практиките на платформите.

С развитието на всичко това едно нещо стана ясно - Агенцията за митническа и гранична защита на САЩ (CBP), която носи отговорността да гарантира, че законите не се нарушават при входящите пратки, все още не се справя със задачата. Миналата година, според Глас, CBP е инспектирала само 0,2% от вноса на облекло в САЩ на стойност 184 млрд. долара. През септември двупартийна група сенатори писа до президента Джо Байдън, призовавайки го да използва изпълнителни правомощия, за да увеличи контрола и в крайна сметка да сложи край на изключенията „де минимис“ относно доставки на текстил и облекло чрез електронна търговия.

Подобен ход би приближил САЩ до ЕС, който предложи нова дигитална митническа система и премахването на „де минимис“. Ако целта е да се ограничи разпространението на фентанил, облекло, произведено с принудителен труд или фалшиви европейски чанти, затварянето на тази вратичка – каквито и да са последиците за електронната търговия – изглежда като необходима стъпка, завършва Форухар.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:07 | 15.11.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Политика виж още

Коментари

Финанси виж още