IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Къде е мястото на хората над 50 години на пазара на труда?

Екипите с хора на различни възрасти са до 19 пъти по-ефективни, коментират Станимира Георгиева и Мария Арсова от платформата Young Talents 50+

15:53 | 20.10.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Тенденция в Европа и България е основна сила на трудовия пазар да стават хората, които са над 50 години. Този коментар направи Станимира Георгиева, съдружник в платформата Young Talents 50+, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.

„Всъщност, вече нямаме много избор дали да бъдем активни след 50 години – по-скоро това се налага. Големият въпрос е какво самочувствие имаме на тази възраст и какви са нагласите на хората. Важно е те да могат да открият най-добрия начин, по който да се включат на пазара на труда“, коментира Мария Арсова, съдружник в Young Talents 50+.

Къде са секторите за хората над 50 години

Станимира Георгиева отбеляза, че все по-често забелязваме, че има недостиг на работна ръка във всички области и сектори. „В банковия сектор и производството се търсят зрели професионалисти, които имат критично мислене, разбират от новите технологии, но и са балансирани в действията си. Екипите, в които участват хора от всякаква възраст, са до 19 пъти по-ефективни спрямо тези, където всички групи са на сходна възраст“, съобщи тя.

По думите ѝ хората над 50 използват новите технологии и активно участват в процеси, свързани с AI и развиващите се технологии. „В следващите пет години около 47% от хората на пазара на труда ще се хора на възраст 50. До 10 години голяма част от работещите – над половин милион души – вече ще са на пенсионна възраст“, обясни Станимира Георгиева.

Тя допълни, че работодателите могат да предприемат много действия, за да привлекат хората над 50. „Ако нагласите обаче останат същите, тези усилия няма да са ефективни. Хората над 50 трябва да разберат, че има какво да дадат и с какво да бъдат полезни за компаниите“, каза още Георгиева.

Добрите примери

Мария Арсова подчерта, че проблемът е с хора, които са нискоквалифицирани, като идеята е те да се подпомогнат с обучения, но този процес все още не е масов.

Според нея компаниите полагат усилия в тази посока, но има още с какво тази инициатива да бъде подобрена. „Например има компании, където често възниква конфликт между младите на ръководни позиции и по-възрастните специалисти. Много е важно тези отношения да се управляват ефективно“, съветва тя и посочи, че темата все още е нова, но активно се работи по въпроса.

Станимира Георгиева цитира данни на Националния статистически институт, според които над 35% от ресурсите на България са в ръцете на хората над 50 години и това налага не само да се адаптира работната среда, но и продуктите за тях. Като добър пример тя даде UniCredit, където след проучване има стратегия как да подобрят продуктите, за да бъдат те от полза за хората над 50. „Lidl, Shell и други тепърва разработват програми, с които да насърчат активността на своите работници“, съобщи Георгиева. Тя смята, че корпоративната култура не е социална мисия, а икономически изгоден процес, по който трябва да работи.

„В Германия, Италия и северните държави често се дават нови титли на хората над 50“, каза още Георгиева, а Арсова добави, че те полагат усилия да пренесат организационната памет, а „идентичността на тези хора е част от идентичността на компанията“.

Как се променят нагласите на хората на 50+ да работят по-дълго? В кои сектори на новата икономика могат да се включат зрелите професионалисти?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:53 | 20.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазар на труда виж още

Коментари

Финанси виж още