IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как Deutsche Bahn оскъпява енергийния преход в Германия?

Германският жп оператор упражнявал „съвременен магистрален грабеж“, искайки все повече пари за преминаването на кабели под релсите 

07:53 | 20.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
От вятърните паркове до точката на захранване на мрежата трябва да се положат кабели - често под железопътни линии. Снимка: ЕРА
От вятърните паркове до точката на захранване на мрежата трябва да се положат кабели - често под железопътни линии. Снимка: ЕРА

Германският жп оператор Deutsche Bahn очевидно оскъпява разширяването на използването на възобновяеми енергийни източници в страната. Обвинението идва от засегнатите компании и лобистката организация на производителите на вятърни турбини. Мирко Мозер-Абт, ръководител на отдела за политика в Германската асоциация за вятърната енергия, говори в този контекст за „съвременен магистрален грабеж“. 

Конкретно става въпрос за това, че операторите на вятърни и слънчеви електроцентрали трябва да ги свържат с определени точки на захранване, които са им определени от операторите на мрежата. Често за тази цел се налага захранващите кабели да пресичат железопътна линия. А все по-често железницата кара въпросните компании да ѝ напълнят касите в замяна на разрешение за прокарване на кабелите под дадена железопътна линия.

В миналото, както съобщава Wittgenstein Group пред WirtschaftsWoche, железницата е искала цени от около 4000 евро за подобни проекти. Сега компанията иска от дружеството повече от 100 000 евро за свързване към мрежата.

И това не е изолиран случай: наскоро DB е поискала от Juwi 90 000 евро за полагането на кабели за свързване на 8,5-мегаватов соларен парк в Райнланд-Пфалц към мрежата. Това означава, че свързването е струвало десет пъти повече в сравнение с проект от предходната година, съобщава компанията. 

Освен това се твърди, че Juwi ще плати на железницата 90 000 евро за планираното презареждане на по-голям вятърен парк в Саксония-Анхалт, което включва свързването на 6-мегаватова турбина към фермата. Междувременно обичайните такси за кабел, начислявани от общинските и частните собственици на земя, ще бъдат около 1000 пъти по-ниски за еднократното плащане.

„Проектът вече е на заден план"                                        

Емоко Ковач също познава проблема. Нейната кооперация, Boben Op, възнамерява да разшири съществуващата топлопреносна мрежа, което изисква тръбопроводът да мине под железопътна линия. Тя казва, че стандартният договор с железницата е ОК, таксата за полагането е в четирицифрен диапазон - но с възможен срок на предизвестие от шест месеца и от двете страни. „Там няма сигурност при планирането. Не можем да сключим такъв договор, това не би било устойчиво", казва Ковач. За да се финансират такива проекти, е необходима правна сигурност за поне 25 години - в противен случай банките няма да финансират проекта. 

Срокът може да бъде удължен и без предизвестие, съобщиха от железницата. Но тогава това ще струва минимум 80 000 евро. „Проектът сега е на заден план", казва Ковач, цената не е приемлива. „Последицата за нас би била да направим мрежата по-малка и да не свържем част от населението, но ние не искаме това“. 

Juwi казва, че „споразумението за фиксиран срок на договора е било приемано от железниците и в миналото, със сигурност и с увеличение на цените, но никога в сегашните размери". В много случаи при реализирането на проекти за възобновяема енергия няма как да се заобиколи железопътната собственост - ако например собственик на частен имот не желае кабелите да минават под неговия имот, разработчиците на проекти могат да направят отклонение. Това не е възможно при железопътните линии. Следователно железницата е в благоприятна изходна позиция и „очевидно се възползва от това в своя полза", казва Juwi.

Засегнатите дружества не се притесняват, че с таксите железницата иска да вземе процент от очаквания оборот. В предложенията за сключване на договори DB говори за „наем за приходите". Juwi посочва, че в рамките на преговорите за сключване на договор железницата иска информация за размера на централата, годишното производство на електроенергия и времето за експлоатация. „Тъй като тази информация не би трябвало да има никакво значение за полагането на кабел, предполагаме, че размерът на наема се изчислява въз основа именно на тази информация“. 

И така, иска ли железницата, като държавна компания, да печели от бума на възобновяемите енергийни източници? Deutsche Bahn не отговаря на отделните въпроси, зададени от WirtschaftsWoche, но изпраща изявление. В него се посочва, че ръководството за издаване на разрешение за прокарване на такива линии, а следователно и основата за изчисляване на таксите, съществува в сегашния си вид от 2012 г. насам. В момента обаче железницата проучвала правни възможности, „за да стигне до съвместно решение с мрежовите оператори“. 

Въпросът за изграждането и финансирането на новата енергийна инфраструктура ще е една от темата, която ще се разглежда на първата конференция Energy Of Tomorrow, която ще се открие от 14:00 часа на 20 април от служебния министър на енергетиката Росен Христов. Всичко за конференцията четете тук! 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:45 | 20.04.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

Финанси виж още