IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Наредбата за цените на тока нарушава правата на потребителите, смята омбудсманът

Общественият защитник възразява срещу прилагането на инфлационен индекс

18:23 | 01.03.24 г.
Снимка: Getty
Снимка: Getty

Текстове в наредбата за цените на електрическата енергия нарушват правата на потребителите. За това предупреждава омбудсманът Диана Ковачева. Тя е изпратила становище до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов, съобщават от пресцентъра на обществения защитник.

Според Диана Ковачева в Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 14 март 2017 г. за регулиране на цените на електрическата енергия (НРЦЕЕ) има текстове, които създават предпоставки за нарушаване на правата на потребителите на електрическа енергия.

Диана Ковачена напомня, че по време на общественото обсъждане през 2021 г. на цените в сектор „Електроенергетика“ е поет ангажимент от КЕВР за промяна на методиката за отчитане и изпълнение на целевите показатели и контрол на показателите за качество на електрическата енергия и качеството на обслужване на мрежовите оператори, обществените доставчици и крайните снабдители, така че показателите за качество да не се отчитат за цялата лицензионна територия, тъй като това изкривява резултата. 

Омбудсманът възразява и срещу прилагането на инфлационен индекс, тъй като той отчита изменението на цените на определени видове стоки и услуги, потребявани от домакинствата за определен период от време - хранителни продукти, алкохолни и безалкохолни напитки, облекло и обувки, жилищно обзавеждане, здравеопазване, развлечения и култура, ресторанти и хотели, които нямат непосредствено и пряко влияние при определянето на разходите на енергийните предприятия. Увеличението по този начин на цените не е икономически обосновано, смята Ковачева. Освен това, в така разписаната норма не става ясно кой индекс се взима предвид – годишен или средногодишен, посочва Ковачева.

Общественият защитник подчертава и необходимостта от промяна в общите условия на енергийните предприятия в частта, отнасяща се до информацията, която ще се предоставя на битовите клиенти във фактурата. Тя посочва, че е необходимо да се предвиди бърз и ефективен механизъм за изплащане на обезщетения на битовите клиенти при некачествено предоставяне на услуги.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:23 | 01.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

Финанси виж още