Производителят на зехтин Константинос Пападопулос от Гърция не губи много време, когато през пролетта американският президент Доналд Тръмп отправи заплахи за въвеждане на мита върху вноса в САЩ. Пападопулос веднага започва да търси алтернативни купувачи по целия свят, пише Ройтерс.
В рамките на няколко седмици семейната му компания намира нов купувач в Бразилия, където обикновено доминира португалският зехтин. Първата му пратка от 15 хил. бутилки се очаква да пристигне в пристанището на Итапоа след две седмици.
Пападопулос е близо до сключване и на друга сделка с нов клиент в Австралия.
"Мисля, че си взехме поука от Тръмп да не разчитаме с всички сили на един пазар... и винаги да имаме алтернативи", казва Пападопулос в бутилиращата си фабрика, заобиколен от хиляди бутилки и огромни резервоари, пълни със зехтин.
Тръмп планира 30-процентни мита върху европейските продукти, което разтърси редица сектори - от винопроизводители и земеделци до автомобилни компании.
Решението на Пападопулос показва колко широки могат да бъдат последиците, тъй като производителите се уморяват дори само от заплахите за налагане на мита.
Гърция е петият по големина износител на зехтин за САЩ и изпраща там около 8 хил. - 10 хил. тона годишно. Три от другите най-големи производители - Испания, Италия и Португалия - също се намират в Европа и са изправени пред същата главоблъсканица.
Отрасълът е важен за Гърция, чиито хълмове са покрити от маслинови горички.
През 2024 г. семейната компания на Пападопулос е изнесла 350 тона екстра върджин зехтин за САЩ, което е около една трета от общия ѝ износ, а през тази година досега е изнесла 100 тона. Той изчислява, че ако митата на Тръмп се реализират, продажбите за САЩ ще спаднат с около 40% тази година.
"Бяхме изградили цялата си инфраструктура, базирана в голям мащаб на американския пазар, а сега изведнъж виждаме, че тя изчезва", посочва той.

