IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дошъл ли е краят на евтините самолетни пътувания?

Авиосекторът ще се възстанови изцяло най-рано през 2024 г., каза Росен Бъчваров от SOF Connect

21:56 | 16.08.22 г.

Оптимистичният сценарий за възстановяване на авиосектора до предпандемичните нива е през 2024 година. Факторите, от които зависи това, са Covid ограниченията, които още не са приключили, войната в Украйна и ръстът в цените на горивата. Това каза Росен Бъчваров, директор "Връзки с институциите и комуникации" на SOF Connect – компанията оператор на столичния аеропорт, в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.

“В момента се намираме в летен пик, но никак не е ясно какво ще се случи през последните три месеца на годината. Твърде рано е да обявим Covid за приключил, а той оказва особено голямо икономическо въздействие върху авиацията“, посочи той. И допълни, че военните действия в Украйна и цените на горивата са изключително неприятна променлива.

"На Летище София очакваме до края на годината да сме в диапазона между 20 и 25% по-малко пътници в сравнение с 2019 година, което от една страна е добре, но за жалост все още сме под рамката, която сме си задали", каза гостът.

"SOF Connect отчете една значителна загуба през миналата година, но тя беше напълно очаквана. Ние вече изпълняваме агресивна инвестиционна програма, в която ще инвестираме над 140 млн. лв в първите пет години. Летището се нуждае от няколко много сериозни реконструкции, включително летателното поле, пълна реконструкция на Терминал 2 и строителство на напълно новия Терминал 3", посочи Бъчваров.

"Привличаме нови авиокомпании и нови маршрути. Нещо, което вече се случи през тази година - имаме 500 хил. обявени нови седалки с една от лоукост авиокомпаниите. Очакваме до края на година да достигнем до 1 млн. нови седалки, обявявайки още един базиран самолет в България", каза той.

По думите му големите печеливши в настоящата криза в авиационния сектор и от пандемията са ултралоукост компаниите, защото са по-гъвкави. „Тази криза им се отрази благоприятно и те излязат по-големи и по-пригодни за работа. Традиционните авиокомпании получиха огромни субсидии, които държавите отпуснаха, за да спасят флагманските си авиокомпании. И сега идва време тези субсидии да бъдат връщани в една доста свирепа, конкурентна среда“, каза още събеседникът. 

На фона на драстичната промяна на цените на горивата вече е факт краят на евтините самолетни пътувания, потвърди Росен Бъчваров.

"За съжаление безвъзвратно отминават времената на онези самолетни билети, които струваха под 10 евро. Причините са три. Цените на горивата са фактор, който се вижда на повърхността, но Европейската комисия, изпълнявайки Зелената сделка и фокусирайки се върху екологичните ограничения, въвежда някои допълнителни изисквания към европейските авиокомпании, които редом с позитивния ефект върху въглеродните емисии имат пълният потенциал значително да увеличат цените на билетите на европейските авиокомпании и това предстои буквално през следващите няколко години. Тези два фактора означават, че цените на самолетните билети няма да намаляват, а техният ръст е нещо, което неминуемо предстои”, коментира Бъчваров.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Последна актуализация: 13:21 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още