Поръчките и новите модели на Airbus заеха централно място на тазгодишното Парижко авиационно изложение, докато американският му конкурент Boeing има по-невзрачно присъствие на поредно голямо събитие в бранша поради сътресенията в бизнеса му, пише CNBC.
Авиокомпаниите и производителите използват авиационните изложения като възможност да направят гръмки съобщения за покупки на самолети след месеци на преговори, някои от които ще бъдат финализирани по време на събитието. По изчисления на Ройтерс към четвъртък сутринта Airbus е натрупал поръчки на стойност близо 21 млрд. долара.
Това включва 132 твърди поръчки в понеделник от клиенти, сред които са саудитската лизингова компания AviLease, японската ANA и полската LOT срещу 41 за Boeing и 15 за бразилската Embraer, според статистиката на консултантската компания в областта на авиацията IBA.
През следващите два дни Boeing се въздържа изцяло да прави съобщения, докато Airbus обяви меморандум за разбирателство с VietJet Air за 150 самолета, съсредоточен върху еднофюзелажните 100 A321neo и поръчки от EgyptAir и Starlux Airlines за широкофюзелажните А350.
Ръководителят на Air Asia Тони Фернандес казва пред CNBC, че в Париж води преговори за разширяване на съществуващата поръчка на компанията за Airbus XLR – новия флагмански теснофюзелажен самолет на дълги разстояния на самолетостроителя от Тулуза, и очаква съобщение по въпроса в рамките на следващия месец. Моделът, който влезе в експлоатация миналата година, ще позволи на авиокомпаниите да предлагат маршрути на средни и дълги разстояния на по-ниски цени благодарение на намалените разходи за гориво.
Embraer също постигна ключова победа в сряда с 60 твърди поръчки за Е175 заедно с допълнителни опции.
Силно търсене в сектора
Относително вялото присъствие на Boeing в Париж не е знак за по-широка криза на търсенето в сектора. Производителят сключи много поръчки по време на посещението на президента на САЩ Доналд Тръмп в Близкия изток през май, включително сделка за 210 самолета с Qatar Airways.
Boeing и Airbus имат поръчки за съответно над 5 хил. и 8 хил. самолета - числа, които почти не са се променили от близо десетилетие, тъй като предизвикателствата пред доставките в сектора, изострени вследствие на пандемията, затрудняват авиокомпаниите да обновят остаряващите си флотилии.
Джон Плуджър, главен изпълнителен директор на Air Lease Corp, каза пред CNBC по-рано тази седмица, че поради наличните поръчки се е очаквало изложението в Париж да бъде по-скромно в сравнение с миналите, включително с много силната 2023 г. след пандемията.
„Така или иначе и Airbus, и Boeing са разпродали самолетите си до 2031-2032 г. Затова колко последващи поръчки за 2033, 2034, 2035 г. очаквате да видите?... Но като цяло търсенето остава много силно“, отбелязва Плуджър.
Това обаче е поредната година, в която Boeing се въздържа от демонстрационно прелитане на самолети или големи рекламни дейности. От 2019 г., след двете големи катастрофи с жертви на самолети от модела B737-Max, последвани от пандемията, която хвърли индустрията в хаос, а след това и от нови кризи, предизвиквани от откъсването на врата на авариен изход, твърдения за широкоразпространени проблеми с контрола на качеството и все по-недоволни клиенти поради забавяне на доставките, Boeing имаше редица причини да избягва вниманието на медиите.
Точно когато 2025 г. изглеждаше като година на възможна повратна точка за компанията, с участието на главния изпълнителен директор Кели Ортберг в Париж, първата катастрофа на Boeing Dreamliner в инцидента с Air India миналата седмица обърка плановете. Ортберг се оттегли от участие в събитието, а компанията направи малко съобщения пред медиите, в които заяви, че се съсредоточава върху клиентите си и разследването на причините за катастрофата.
„Търсенето на нови самолети остава безпрецедентно, равняващо се само на търсенето на пътнически превози“, казва Тони Пайн, партньор в адвокатската кантора DLA Piper
Той добавя, че поръчките остават силни въпреки „мрачната и склонна към размисъл среда“ след катастрофата със самолета на Air India, тъй като заинтересованите страни „добре осъзнават въздействието“, което може да окаже всяко разхлабване на стандартите.
Затова „приглушен“ се превърна в думата на седмицата за пътническата авиация, докато отбраната, която съставлява почти половината от съдържанието на изложението тази година, поема по-голяма роля от всякога на фона на конфликта в Близкия изток, войната между Русия и Украйна и предстоящата среща на върха на НАТО, на която по-високите разходи за национална сигурност ще бъдат сред основните теми в дневния ред. Сделките в тази област включват договор на Thales за изграждане на 48 от новите ѝ управлявани от разстояние артилерийски системи за френското правителство.
„Последиците, въздействието от инцидента със самолет на Air India“ надвисват над Париж, заяви в понеделник пред CNBC главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори. „Все пак динамиката в сектора е много силна“, допълни той, като отбеляза особеното търсене на широкофюзелажни самолети, които трябваше да наваксват повече след пандемията в сравнение с пазара на теснофюзелажни самолети.
Дан Тейлър, ръководител на звеното за консултации в IBA, коментира, че разделението между Boeing и Airbus тази година е „повече свързано с контекста, отколкото с конкуренцията“.
„Последните поръчки на Boeing в Близкия изток, подпомогнати от дипломатическите усилия на САЩ, и неговата дискретна позиция след инцидента със самолета на Air India вероятно са повлияли на по-слабото му присъствие на Парижкото авиационно изложение. Това не е признак за отслабване на търсенето, а по-скоро умишлена пауза на фона на нестабилна геополитическа обстановка и евентуално несигурност около митата“, казва Тейлър.
„Авиокомпаниите вероятно са заети с преоценка на стратегиите си за флотилиите предвид последната криза, но силната рентабилност, застаряващите флотилии, намаляващите нива на задлъжнялост и продължаващият растеж на БВП и търсенето на пътувания в много региони сочат към устойчиво дългосрочно търсене на нови самолети“, отбелязва той.
преди 2 седмици еййй, липсва ми мусачевския физик и оракул и неговите забавни предсказания.... хахахаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар