IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Безалкохолната бира става все по-популярна и у нас

За първото полугодие пивоварите в България са реализирани иновативни проекти за 32 млн. лева

12:38 | 18.07.25 г.
Снимка: freepik
Снимка: freepik

Безалкохолното пиво продължава да е все по-популярно както на европейско, така и на национално ниво. През миналата година всяка 15-а продадена бира в Европейския съюз (ЕС) е безалкохолна. И въпреки че България е далеч от тези количества, продажбите на бира с 0% алкохол бележат ръст, показва традиционното лятно проучване на "Ипсос", проведено по поръчка на Съюза на пивоварите в България (СПБ).

Изследването показва, че 22% от българите считат, че безалкохолната бира е модерна напитка, а за 33% от дамите тя е подходящо питие. През първите шест месеца на тази година у нас са изпити над 3 млн. литра безалкохолно пиво. Тези тенденции се дължат най-вече на предпочитанията на активните хора, които търсят балансиран и здравословен начин на живот, посочват от Съюза на пивоварите в България.

И тази година честотата на консумация на бира у нас продължава да е устойчива, независимо че биреният пазар има лек спад в сравнение със същия период на 2024 г. Според , 75% от българите пият бира поне веднъж месечно, а 57% - поне веднъж седмично.

На месечна база българите консумират кехлибареното питие 9 пъти. Най-лоялните почитатели на бирата, които консумират пиво поне 11 пъти месечно, са от възрастовите групи 30-39 и 40-49 години. 42% са убедени, че бирата е подходяща за тях напитка. На същото мнение са и 64% от активните консуматори на бира, които поне веднъж седмично употребяват пенливата напитка.

За първите 6 месеца на годината пивоварите в България са реализирани иновативни проекти за 32 млн.  лева, а приходите от бирените компании за бюджета от акцизи и ДДС са над 64 млн. лв. През най-активния за пивоварите период - от юни до август, у нас се произвеждат над 170 млн. литра бира и се продават 175 млн. литра. По актуални данни всеки зает в пивоварния бранш в този период "произвежда" 888 литра дневно (80 хил. литра бира за трите месеца). 

Според проучването 61% от българите са чували/знаят за депозитната система, а 90% имат позитивна нагласа да връщат опаковките. 66% от всички анкетирани дори декларират изключително одобрение и са силно мотивирани да връщат амбалажа в депозитната система. При жените тази нагласа важи за 70% от респондентите, а при мъжете - за 63%. Най-силно депозитната система се подкрепя от хората на възраст 50-59 г. Най-много знаят за нея жителите на големите градове с население над 100 хил. души – 72%. В София това важи за 63% от населението на столицата.

В иновативните еко практики българските пивовари също отчитат значителен напредък. В сравнение с 2020 г. днес за производството на един литър бира разходът на електроенергия е намалял с 40 на сто, а на вода – с 300%. Общо въглеродните емисии на пивоварните компании в страната също бележат намаление от 30 на сто. През последните 5 години продължава устойчивата тенденция за намаляване на дела и на пластмасовите бутилки. Консуматорите все повече предпочитат бирата да не е в ПЕТ бутилки и техният пазарен дял вече е редуциран с 13% спрямо 2020 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:38 | 18.07.25 г.
Най-четени новини
Още от Индустрия виж още

Коментари

Финанси виж още