fallback

Русия няма да разследва самолетната катастрофа с Пригожин по международните правила

Бразилската служба за разследване на самолетни катастрофи не е била допусната до разследването на инцидента със самолета на лидера на ЧВК "Вагнер"

09:15 | 30.08.23 г. 2

Русия е информирала службата за разследване на самолетни катастрофи на Бразилия, че няма да разследва катастрофата със самолета бразилско производство Embraer, при която загина лидерът на наемниците от „Вагнер“ Евгений Пригожин, според международните правила „в момента“, съобщи бразилската служба, цитирана от Ройтерс.

Пригожин, двама високопоставени членове на частната му военна компания „Вагнер“ и четирима охранители бяха сред десетимата души, които загинаха при катастрофата на самолета Embraer Legacy 600 северно от Москва миналата седмица.

Той загина два месеца след краткия метеж срещу висшето руско военно ръководство, който беше най-голямото предизвикателство пред президента Владимир Путин, откакто той дойде на власт през 1999 г.

Бразилският център за разследване и предотвратяване на авиокатастрофи (CENIPA), в интерес на подобряването на авиационната безопасност, съобщи, че ще участва в ръководеното от Русия разследване, ако бъде поканена и то се провежда според международните правила.

Руската служба за контрол на гражданското въздухоплаване „Росавиация“ не беше длъжна да се съгласи с искането на CENIPA, но някои бивши следователи заявиха, че трябва, тъй като САЩ и други западни правителства подозират, че Кремъл стои зад катастрофата на 23 август на самолета Embraer Legacy 600, който през годините е доказал надеждността си от гледна точка на безопасност.

Кремъл отрича да е замесен. Пригожин публично критикуваше начина, по който Москва провежда нашествието си в Украйна. Наемниците от „Вагнер“ участваха в битки там на страната на Русия.

Според Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) полетът от Москва с дестинация Санкт Петербург е бил вътрешен, затова не е съобразен с международните правила, известни в индустрията с правното им наименование „Анекс 13“.

Без задължение за приемане на международни правила

„Те не са длъжни, само е препоръчително да го направят“, коментира ръководителят на CENIPA бригаден генерал Марсело Морено, след като агенцията изпратила имейл миналата седмица с въпрос дали Русия е отворена за такова разследване.

„Но ако кажат, че ще отворят разследването и ще поканят Бразилия, ние ще участваме от разстояние“, уточни той.

Американският консултант по авиационната безопасност и бивш следовател Джон Кокс коментира, че вътрешно руско разследване винаги ще буди съмнения без участието на Бразилия, страната, където е произведен самолетът.

„Мисля, че е много тъжно. Смятам, че това вреди на прозрачността на руското разследване“, отбеляза Кокс в коментар на руската реакция.

CENIPA съобщи в изпратено по имейл становище, че е получила отговора от Комисията за разследване на инциденти към Междудържавната авиационна комисия.

При разследвания на самолетни катастрофи експертите работят за подобряване на авиационната безопасност, без да приписват вина, но разследванията често са помрачавани от политически интереси.

CENIPA и производителят Embraer искат да предотвратят бъдещи инциденти, но са изправени пред предизвикателства при получаването на информация от разследването заради санкциите върху Русия и нежеланието на Москва да позволи външно наблюдение.

Около 802 регионални самолета Embraer с 37 до 50 места, създадени на същата платформа като Legacy 600, са на служба в момента и това обяснява интереса на Бразилия към разследването.

Embraer е отказала коментар.

Бившият американски следовател при самолетни катастрофи Джеф Гуцети заяви, че Русия трябва да приеме помощ от Бразилия дори ако CENIPA може да участва само от разстояние.

„Ако не го направят, това е сигурен знак, че разследването няма да е прозрачно“, изтъкна той.

Правилата, чието име идва от анекс към Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, известна още като Чикагската конвенция от 1944 г., са дискретна, но ефективна форма на международно сътрудничество, която рядко се е натъквала на предизвикателства.

Като насърчава необичайно близко техническо сътрудничество отвъд политически разделения и въздържайки се да хвърля вина, Анекс 13 е помогнал за значителното подобряване на въздушната безопасност след първоначалното му въвеждане, казват представители в областта на безопасността.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:15 | 30.08.23 г.
fallback
Още от Свят виж още