IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Глобалният скок на цените на маслото оскъпява кроасаните и няма изгледи да се забави скоро

Около 70% от маслото, изнасяно по света, идва от две места – Европа и Нова Зеландия

15:53 | 05.07.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Самото производство на мляко също става все по-предизвикателно. В Европа размерът на стадата на фермерите намалява поради финансов натиск и сега те са изправени пред допълнителни рискове пред кравите си заради вирусното заболяване син език, казва Хосе Саиз, анализатор на пазара на млечни продукти в агенцията за отчитане на цените Expana. Нодуларният дерматит, който може да ограничи добива на мляко от заразени крави, си проправя път и в Италия и Франция.

Точно когато маслото е загубило популярност сред преработвателите на млечни продукти, потребителите развиват по-силен вкус към него, особено в Азия.

Според USDA се очаква глобалното потребление на масло да нарасне с 2,7% през 2025 г., изпреварвайки производството. В Китай търсенето вече е нараснало с 6% само за една година. Потреблението в Тайван между 2024 и 2025 г. се е увеличило с 4%, докато в Индия - най-големият потребител в света, е нараснало с 3%.

Френската верига пекарни в Хонконг Bakehouse се възползва от променящите се вкусове на азиатските потребители. Годишното ѝ потребление на масло в момента е около 180 тона, което е увеличение с 96 тона спрямо предходната година, след като откри два нови обекта, в допълнение към още 180 тона сметана, твърди съоснователя Грегоар Мишо. Фирмата купува само от утвърдени доставчици - Нова Зеландия има репутация от най-висок клас, но Китай все още не е достатъчно добър, споделя той.

В Нова Зеландия, която е основен износител на млечни продукти и отговаря за около 2,5% от световното производство на мляко, производството на масло все още не се е върнало до нивата си отпреди пандемията, колебаейки се около 500 хил. тона годишно от 2020 г. насам.

Както и в Париж, недостигът на доставки и високите цени на маслото принуждават хонконгската пекарна да премине през три различни доставчика само за кратък период - от Австралия, през Нова Зеландия и след това Белгия. Сега потенциално търси четвърти.

Западните потребители също консумират повече масло, което години наред беше избягвано като нездравословно. Това се случва, докато хората се стремят да изключат ултрапреработените храни от диетата си.

За потребителите не се очаква особено облекчение скоро.Цените на маслото са засегнати и от глобалните конфликти, прекъсванията във веригата за доставки и търговските войни, които разтърсиха всякакви други стоки.

На фона на този „много горещ пазар“, хонконгската Bakehouse сега дава приоритет на маслото от по-близки доставчици, за да избегне загуба на доставки, казва Мишо.

Орсони твърди, че Mamiche ще поеме по-високата цена на маслото, за да запази френските основни продукти достъпни за своите клиенти, но Маркс от Perilla е категоричен, че е „неизбежно“ посетителите да се сблъскат с по-високи цени.

Горещата вълна, наблюдавана в Европа през последните седмици, също може да изостри ситуацията. Високите температури могат да намалят добивите от кравите, като същевременно повишат търсенето на други продукти, които се конкурират с маслото.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:54 | 05.07.25 г.
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още