fallback

Къде насочват проектите си за ритейл паркове инвеститорите у нас

Какъв е планът за откриването на нови търговски площи, коментира Георги Муховски, зам.-мениджър в Cushman&Wakefield Forton

20:35 | 27.02.24 г.

Позитивите на българския пазар за инвеститорите спрямо конкуренцията са географското разположение и липсата на развит ритейл – няма големи молове и големи търговски центрове в голяма част от градовете. Този коментар в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria направи Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел „Търговски площи“ в Cushman&Wakefield Forton.

„В ритейл парковете у нас най-често в активна експанзия са discount веригите, магазин за хранителни стоки, който винаги се счита за генератор на трафик. Друг основен генератор са обектите тип „Направи си сам“, отбеляза той.

Муховски посочи основната разлика между двата типа търговски площи – в моловете се набляга основно на преживяването на посетителите, докато при ритейл парковете основната концепция е удобството, което се дава на посетителите. „Най-успешните модели са хибридните – съчетанието между off и online търговията. Много от търговците имплементираха модела click and collect – поръчваш онлайн, а взимаш от физически магазин“, обясни миниджърът.

Според него основният катализатор на бързия растеж на търговските паркове в Централна и Източна Европа е пандемията и пост-пандемичната обстановка. „У нас ръстът е значителен през изминалата година, но това се дължи основно на фактора, че тръгваме от много ниски нива. Затова и процентите са толкова сериозни сравнение с процента на растеж в региона – в България над 50%, а за региона около 10-11%“, отчете Муховски.

По думите му по време на пандемията се видя, че търговските паркове са един от форматите, които не влизат в забраните и търговците могат да оперират, и това подсили интереса на инвеститорите. „Тенденциите и конюнктурата на тези пазари в региона на Централна и Източна Европа са идентични. Посоката в сектора върви от запад на изток, така че е въпрос на време случващото се на запад да дойде и при нас“, смята Муховски.

За миналата година в България над 170 хил. кв. м нови площи са открити в ритейл паркове, а за тази година планът е за около 100 хиляди нови кв. м. „Ако гледаме показателя за насищане, все още сме под средните нива за региона – в България сме около 75 квадрата на хиляда души, докато средните са около 93 квадрата“, пресметна мениджърът.

Какви са рисковете за инвеститорите и търговците от бързата експанзия на ритейл парковете в нашия регион? Кои са най-успешнине проекти на ритейл паркове в страната извън столицата? Какви са новите концепции в сектора на търговските паркове?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „В развитие“ може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:35 | 27.02.24 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още