IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Продажбите на IKEA се свиват за втора поредна година след намаляване на цените

Компанията пробва с нов формат магазини, насочвайки се към по-малките градове

18:38 | 16.10.25 г.
Снимка: EPA/MICHAEL REYNOLDS
Снимка: EPA/MICHAEL REYNOLDS

Годишните продажби на IKEA спадат за втора поредна година, съобщиха от компанията в четвъртък. Търговецът на евтини мебели се придържа към стратегията си за намаляване на цените, за да привлече потребители с ограничени финансови възможности и да спечели пазарен дял на силно конкурентния пазар, съобщава Ройтерс.

След като повиши цените по време на пандемията поради прекъсвания във веригата на доставки, най-големият търговец на мебели в света намали цените средно с 10% през последните две години, тъй като високата инфлация и слабите пазари на жилища на световно ниво свиха търсенето на мебели и стоки за дома от страна на потребителите.

Глобалните продажби на IKEA на дребно през финансовата 2025 година, приключила на 31 август, са спаднали с 1%, или с 0,3% след коригиране спрямо валутните ефекти, до 44,6 млрд. евро. Общият брой на продадените продукти обаче е нараснал с 3%, като броят на клиентите и посещенията в магазините също се е увеличил.

„Една от причините, поради които можем да вземем това решение, е фактът, че не сме на борсата – можем да работим в дългосрочен план заедно с нашите франчайзополучатели и да решим, че в момента най-важното е да предложим по-добри цени“, заяви пред Ройтерс Джон Абрахамсон Ринг, главен изпълнителен директор на франчайзодателя Inter IKEA.

„Правим това, защото виждаме, че хората на всичките ни 63 пазара в момента имат по-тънки портфейли и забелязваме, че потребителското доверие от много години насам е спаднало.“

Все още без увеличение на цените в САЩ

IKEA все още не е повишила цените в САЩ въпреки по-високите мита върху вноса, които увеличават разходите ѝ, заяви Абрахамсон Ринг. IKEA се опитва да поеме допълнителните разходи, добавя той, макар че оставя вратата отворена за евентуални бъдещи увеличения на цените.

„Все още не сме стигнали до този момент, но може би в крайна сметка той ще дойде“, каза той.

IKEA се конкурира в САЩ с Wayfair и Walmart, но по-голямата част от мебелите ѝ се произвеждат в заводи в Европа, което ѝ дава леко предимство пред търговците на дребно, разчитащи на внос от Китай, който е обложен с по-висока митническа ставка.

„Споразумението, което съществува днес между Европейския съюз и САЩ... поне ни дава добра предвидимост и искаме то да остане трайно“, каза Абрахамсон Ринг.

Най-големият франчайзополучател на IKEA е „внимателно оптимистичен“

Ingka Group, най-големият франчайзополучател на IKEA, който притежава магазини на 31 пазара, също обяви в четвъртък най-ниските си годишни продажби от 2021 г. насам, които са спаднали с 1,6% до 39 млрд. евро поради намаленията на цените. Компанията обаче добави, че продадените количества са се увеличили с 1,6%.

Изпълнителният директор на Ingka Йеспер Бродин заяви пред Ройтерс, че е предпазливо оптимистичен за новото увеличение на потребителските разходи.

„Въздействието на забавящата се инфлация и понижаващите се лихвени проценти... обикновено отнема известно време, преди хората да отворят портфейлите си. Започваме да виждаме тенденции в тази посока“, каза той, добавяйки, че несигурността относно търговията и конфликтите по света затруднява прогнозирането.

Нов формат магазини

В същото време IKEA поглежда към малките градове като към нов двигател на растежа.

След като десетилетия наред компанията откриваше магазини в покрайнините на големите градове, а после се насочи към някои градски центрове, най-големият търговец на мебели в света тества нов формат, наречен Lada – от шведската дума за хамбар – насочен към по-малките градове, които са до голяма степен неизползван пазар за компанията, съобщава Bloomberg.

„Искаме да се срещнем с хората в градове с 100 хил. – 200 хил. жители“, заяви в интервю Бродин. „Ако не проработи, ще го прекратим, но ако проработи... ще бъде нещо голямо.“

Новият формат ще бележи следващия етап в развитието на IKEA. Това означава преход от разрастващи се складове в предградията и големи магазини в големите градове към по-малки магазини, които се отварят по-бързо, в средни по големина градове. Това приближава бизнеса до домовете на клиентите.

През изминалия месец бяха отворени четири пилотни магазина Lada – три във Великобритания, включително в Харлоу и Норич, и един в Полша. IKEA има и магазин Lada в Тексас.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:38 | 16.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още