fallback

Само 23% от компаниите в София планират да наемат допълнителни офис площи

Все повече фирми обмислят откриване на сателитни офиси в регионални градове, а Варна е предпочитаният район

12:59 | 01.11.22 г.

Само 23% от компаниите в София, участвали в допитване на консултантската компания MBL, споделят планове да наемат допълнителни офис площи. За сравнение 54 на сто от компаниите са планирали разширения през 2019 г., последната година преди пандемията от COVID-19.

В проучването са участвали наематели на общо над 300 хил. кв. м офис площи и с близо 35 500 служители. 78% от компаниите, които са се включили в допитването, са с международен произход, а представителите на IT сферата съставляват 42%, следвани от сектора на професионалните услуги (12%) и аутсорсинга (9%).

Резултатите от проучването показват, че въпреки всички предизвикателства, пред които са изправени компаниите в днешно време, те са оптимистично настроени за развитието на своя бизнес и очакват допълнителен растеж през следващите 12-24 месеца. Почти две трети (65%) от тях възнамеряват да увеличат работната си сила, като близо една трета - с над 25%.

В постпандемичния контекст и предвид все по-широкото приложение на хибридния модел на работа обаче повече служители не означава непременно настаняването им в по-голям офис и наемането на допълнително офис пространство, отбелязват от MBL.

Хибридният модел на работа преобладава

74% от компаниите са се насочили към хибриден модел на работа, а само 14 на сто продължават да работят изцяло от офиса.

Макар почти половината от наемателите да твърдят, че само около 20% от служителите им използват офиса редовно, бизнес лидерите все по-често залагат на допълнително подобряване на качеството на работната среда. Компаниите обръщат все повече внимание на социалния и колаборативен аспект от работа. 36% планират да преустроят съществуващия си офис с повече помещения за съвместна работа, а 14% планират да се преместят в по-модерна и ефикасна офис сграда и на по-комуникативна локация.

Вследствие на пандемията и установения хибриден модел на работа ролята на офиса се измества от място, в което се извършва голяма част от работния обем и ежедневни дейности, към пресечна точка на други аспекти от бизнеса, които иначе биха били неефективни, ако се осъществяват дигитално.

Резултатите показват, че по-голяма част от анкетираните (70%) използват офиса като споделено социално пространство и пространство за сътрудничество. 68% от компаниите предпочитат да провеждат своите дейности по подбор и обучение на нови служители в офиса, докато половината (50%) все още виждат офиса като традиционно място за по-голяма част от работните дейности. 38% предпочитат да провеждат срещите си с клиенти основно там.

Програмите за стимулиране на служителите са най-преките методи за привличане и задържане на професионални таланти. Работата от вкъщи е водещият стимул за служителите, предлаган от 91% от анкетираните компании. Програмите за привличане на нови служители и предоставянето на гъвкаво работно време са на второ място с по 75%, следвани от сертифициране и предлагане на програми за обучения (71%) както и корпоративни уелнес програми (67%).

Варна – топ дестинация за сателитен офис

Фирмите все по-често разглеждат сателитните офиси в регионални градове като надеждна възможност за ефективен растеж. Това дава на работодателите достъп до по-широк кръг от таланти, като им позволява и да оптимизират ресурсите си, пишат от MBL. В контекста на хибридната работа сателитният офис може също така да предостави на служителите гъвкавост да работят от различни офис локации, когато имат нужда.

Резултатите от проучването показват, че 74% от анкетираните компании все още нямат планове за сателитни офиси, 13% вече имат такъв в един или повече регионални градове, а останалите 13% планират отварянето му. В това отношение Варна се оказва предпочитан район, следван от Пловдив и Бургас с идентични резултати, както и Русе.

Локацията – основен приоритет за компаниите

Сред факторите, които оказват влияние в процеса на вземане на решение при избора на офис пространство, основна тежест както и в предходните години има локацията, посочена от 22% от компаниите. На второ място се нарежда наемната цена със 17%, а на трето място в списъка с приоритети с 14 на сто са комуникативността и градският транспорт.

65% от анкетираните наематели отличават Лозенец/Хладилника като район, който отговаря на представите им за подходяща локация на офис, следван от идеалния административен център (61%), Цариградско шосе (53%), Изток/Изгрев (53%) и зоната на Бизнес парк София (50%).

"Гъвкавост" е думата, описваща най-добре бъдещия офис. По-голямата част (68%) от интервюираните офис ползватели смятат, че гъвкави или споделени работни пространства в някаква степен имат място в бъдещия им модел на работа, като половината от тях биха предоставили гъвкави решения за служителите си на местата, където живеят, ако това може да доведе до увеличаване на продуктивността им.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:59 | 01.11.22 г.
fallback
Още от Новини виж още