fallback

Сайт, говорител, евромобил и мобилно приложение рекламират еврото у нас

Комуникационна стратегия за европейската валута предвижда допитване за дизайна на монетите, кампания за „Честен търговец“ и оценка на процеса по присъединяване към еврозоната

15:23 | 14.11.22 г. 1

Създаване на целенасочена интернет страница за еврото, мащабна комуникация за избор на дизайн на българските евромонети и специално брандиран бус – евромобил, който ще пътува из страната, за да предоставя информация за евро валутата – това са част от предвидените методи, с които България ще цели да популяризира процеса на подготовка на страната ни за присъединяване към еврозоната. Замяната на лева с евро ще засегне всеки човек, живеещ или пътуващ от и до България, се подчертава в Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната, публикувана от Министерство на финансите.

От там уверяват, че информационната кампания ще бъде насочена към предоставяне на точна, достъпна, разбираема, навременна и всеобхватна информация за всички практически аспекти на въвеждането на еврото – за самия процес по замяната на лева с евро (курс, времеви периоди, цени и др.) и промените както в ежедневния живот на българските граждани, така и тези в икономиката, с акцент върху мерките за защита на потребителите.

Послания

В стратегията се припомня, че според изготвения от Икономическия и социален съвет анализ на тема „Въздействие на присъединяването на България към еврозоната върху икономическото развитие, инфлацията и доходите в страната“ от юни, присъединяването на България към еврозоната се очаква да има много положителни ефекти и въздействия в средносрочна и дългосрочна перспектива. Сред тях са по-висок потенциален БВП и средногодишен темп на реален растеж; по-висока производителност и потенциал за ускорено развитие и сближаване към средните нива на производителност и доходи в по-напредналите източноевропейски страни, Прибалтийските страни и страните от еврозоната; подобряване на инвестиционната среда, активизиране на местните и чуждестранните инвестиции, със засилена инвестиционна дейност, която се очаква да подпомогне заетостта.

Перспективите пред България след въвеждане на европейската валута са икономиката да засили експортната си насоченост, да се увеличи скоростта на конвергенция на производителност и доходи, като се постигне трайно изпреварващ номинален ръст на работната заплата спрямо инфлацията, намаляване на подоходното неравенство до нива, характерни за ЕС и еврозоната.

Във финансовото ведомство напомнят, че според анализа приемането на еврото ще намали разходите по обслужване на публичния дълг, а на фирмите и домакинствата – разходите за лихви и намаление при обмен на валута.

Стратегията предвижда преди влизането в еврозоната да бъде създадена интернет страница за еврото като основен институционален канал за информиране на гражданите и бизнеса, като първоначално тя ще бъде предшествана от отделно подменю към интернет страниците на МФ и БНБ. Интернет страницата за еврото трябва да е готова поне девет месеца преди въвеждането на еврото в България. Предвижда се да бъде разработено и мобилно приложение, като през него ще може да се изчислява стойността на стоки и услуги от лева в евро и обратно.

Дизайн на еврото с национален облик

В Комуникационната стратегия е записано, че в основните критерии за подбор на дизайн на националната страна на евромонетите трябва да се припознае от цялото общество, независимо от пол, възраст, местоживеене, политическа и религиозна обвързаност. Важен момент е мотивът да е емблематичен и разпознаваем като български и в международна среда.

Мащабната комуникация за избор на дизайн на българските евромонети трябва да гарантира добрата информираност на обществото и съпричастност при създаването на изображение, което ще даде уникалния облик на евромонетите на страната в еврозоната. С него ще се улесни преходът към новата валута във визуална форма, но в същото време ще покаже и връзката на лева с европейската парична единица.

Дизайнът на евромонетите от 1 и 2 евро, както и 50, 20, 10, 5, 2 и 1 евроцента ще се изработи чрез конкурс. Символът трябва технически да е подходящ за прилагане и върху малки размери на монети, пише в комуникационната стратегия. С цел постигане на консенсус е добре да се направи мащабна кампания, която да гарантира ангажираност с избора на широко представителство на българското общество чрез организиране на национално гласуване. На него ще бъдат предложени петте най-добри предложения, които ще бъдат подбрани от специално квалифицирано жури или чрез онлайн гласуване.

Чрез ангажирането на българските граждани в избора ще има висока степен на приемане от обществото и идентификация на символа едновременно като национален и уникален, очакват в Министерството на финансите.

По идея на финансовото ведомство, след приемането на окончателния дизайн на българските евромонети, трябва да се направи изложба на всички монети на държавите членки от еврозоната, като централно място ще има „българското евро“. Избраният дизайн трябва да е подходящ за стилизиране в лого за всички визуални елементи от кампанията. В стратегията е записано още, че логото и мотото на кампанията за еврото също ще бъдат избрани след конкурс с награден фонд, като се подчертава, че основната ѝ цел е прозрачност и информираност на обществото.

Кампании

Според документа специално брандиран бус, наречен евромобил, ще пътува из страната в рамките на сто дни преди въвеждането на еврото с цел информация за евро валутата. Маршрутът ще включва както големите населени места, така и отдалечени и труднодостъпни места. Чрез него ще се предоставя бързо и по-качествено информация, както и рекламни материали. Посещението на евромобила ще бъде със съпътстващо събитие с участието на популярни лица, част от информационната кампания, и използването на различни аудиовизуални техники.

Поради високата обществена значимост на процесите по замяна на лева с евро ще бъде открита специална телефонна линия. Телефонът ще е безплатен и ще работи от понеделник до петък от 9 до 19 часа. Препоръката е той да заработи 12 месеца преди датата на въвеждане на еврото в България и да се дават консултации до края на периода, в който левът и еврото ще бъдат едновременно законно платежно средство.

За да се поощрят коректните търговци Министерството на икономиката и индустрията, съвместно с Комисията за защита на потребителите и представители на неправителствените организации, ще организират кампания „Честен търговец“. Търговците и доставчиците на услуги, които спазват правилата за точно преобразуване на цените на продуктите и услугите си от лева в евро, както и за разбираемо и коректно обозначаване на цените по време на периода на двойното ценообразуване, ще получат стикер „Честен търговец“. Черен списък ще има за некоректните.

Комуникационната стратегия препоръчва разяснителна кампания с предупреждение към гражданите да не обменят пари в брой преди официалния ден на въвеждането на еврото, тъй като замяната може да включва разходи и такси.

Говорител на еврото

За да се осигури предаването на бърза, точна и актуална информация за процеса на замяна на националната валута с еврото, е подходящо да се избере и назначи говорител по темата. Говорителят следва да бъде способен да представя информацията ясно и точно, както и да вдъхва доверие в обществото.

Стратегията предвижда един месец след въвеждането на еврото, а след това и след една година, да се направи оценка на процеса и как той е повлиял в защита на интересите на потребителите.

Шест месеца след въвеждането на европейската валута трябва да се проведе голяма конференция, която да направи преглед на пътя към еврото, и да проследи промяната в нагласите.

Приемането на Комуникационната стратегия е стъпка по пътя на присъединяване на страната ни към еврозоната и е в съответствие с приетото на 27 октомври решение на Народното събрание. То задължи Министерския съвет в координация с Българската народна банка да ускори консултациите и преговорите с европейските институции при техническата подготовка за въвеждане на еврото, за да се спази датата за приемане на европейската валута от 1 януари 2024 година.

Комуникационната стратегия се основава на приетия от Министерския съвет Национален план за въвеждане на еврото в България, който описва принципите и задачите на цялостна информационна и комуникационна кампания, ангажираните институции, етапите за изпълнение на дейностите, целевите групи, каналите за разпространение на информацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:26 | 14.11.22 г.
fallback
Още от Данъци и бюджет виж още