IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Диамантите са вечни? Дори това не е сигурно предвид митата

Скъпоценните камъни са изправени пред базово мито от 10% върху вноса в САЩ

17:22 | 28.06.25 г. 1
Автор - снимка
Редактор
Снимка: unsplash.com
Снимка: unsplash.com

Може и да са направени от най-твърдия материал на земята, но диамантите със своите сложни вериги на доставка и високи цени са особено уязвими на агресивната програма за мита на американския президент Доналд Тръмп, пише CNBC.

Скъпоценните камъни са изправени пред базово мито от 10% върху вноса в САЩ – пазар, на който се пада над половината от световното търсене на шлифовани диаманти. Секторът се готви и за допълнителни мита, ако 90-дневната пауза в плановете на Тръмп приключи без нови сделки.

„Изключително ясно е, че диамантената индустрия на световно ниво е изправена пред перфектна буря от предизвикателства“, заяви пред CNBC Карен Рентмеестерс, главен изпълнителен директор на World Diamond Centre в Антверпен, добавяйки, че митата са само „последният удар“.

Малките скъпоценни камъни често преминават през няколко граници, преди да стигнат магазина. От мините в Ботсвана или Южна Африка до търговските центрове в Близкия изток или Европа, а след това до центровете за шлифоване и полиране, преди да се върнат обратно при производителя на бижута - често се изминава дълъг път, преди изделието да пристигне в магазина. Тази сложна верига на доставки означава, че диамантената индустрия е силно уязвима към всякакви смущения в търговията.

Суровини като златото и медта са изключени от американските мита и индустрията настоява диамантите също да бъдат изключени.

Рентмеестерс, която ръководи 580-годишната корпорация, представляваща над 1400 компании в диамантения район на Антверпен, заяви: „Може да се твърди, че необработените диаманти са суровина. Вие не се разхождате с шлифован диамант в ръка. Носите го в бижута. Той е в пръстен или чифт обеци.“

Несигурността по отношение на митата идва в момент, когато луксозната индустрия като цяло вече се бори със забавяне на търсенето след бума след пандемията и икономическия спад в Китай.

Лабораторно отгледаните диаманти продължават да променят играта

Най-голямото сътресение в индустрията обаче идва от създаването на лабораторно отгледани диаманти. Химически идентични, камъните не могат да бъдат различени с просто око. Те се продават с 80% отстъпка от естествената версия и клиентите се възползват от по-ниските цени.  

Над половината от двойките, анкетирани в САЩ през миналата година, са заявили, че годежният им пръстен е с лабораторно отгледан диамант, според проучването 2025 Real Weddings на The Knot, което включва информация от близо 17 хил. двойки. 

Повратен момент е 2021 г., когато Pandora, най-голямата марка бижута в света по продадени обеми, първа спря да продава добити диаманти. 

„Преди около 18 месеца в САЩ обемът на лабораторно отгледаните диаманти в насипен вариант надхвърли този на добитите. Така че, ако има някакво съмнение в съзнанието на хората, че настъпва промяна, оттогава насам се вижда много ясно, че тя продължава да се развива“, заяви главният изпълнителен директор на Pandora Алекзандър Лачик пред CNBC.

„С този вид стойностно предложение, което могат да предложат диамантите, отгледани в лаборатория, ние всъщност можем да предложим диаманти на повече хора. Така че не е задължително общият обем на диамантите да намалее“, добавя той.

На фона на лошите макроикономически условия и нарастващата конкуренция от страна на лабораторно отгледаните диаманти цената на добитите скъпоценни камъни е спаднала с близо 60% от върха през март 2022 г.

Митата застрашават точката на стабилизиране

Някои анализатори обаче твърдят, че индустрията е близо до достигане на точка на стабилизиране между лабораторно създадените и добитите диаманти. „Въпросът, който трябва да си зададете, е колко по-ниски могат да бъдат цените, преди потребителите да видят ясна разлика между двата продукта“, казва Пол Зимниски, независим анализатор на диаманти.

„И мисля, че най-накрая започваме да достигаме до момента, в който можете да си купите три, четири или пет карата, което е абсурден размер за годежен пръстен – можете да си купите лабораторно създадена версия само за няколко хиляди долара, докато естествената версия ще струва десетки и стотици хиляди долари. Така че мисля, че тази ценова разлика със сигурност създава отличителност.“

На фона на тези предизвикателства някои ключови играчи преосмислят стратегиите си.

De Beers, основен играч в диамантената индустрия, заяви, че е имало признаци за ръст на търсенето в САЩ преди Коледа и преди да се появи несигурността, свързана с митата. Вместо да инвестира в процъфтяващия пазар на лабораторно създадените диаманти, DeBeers удвоява усилията си в областта на естествените.

Наскоро De Beers обяви, че ще закрие своята марка за бижута от лабораторно създадени диаманти Lightbox, за да засили „ангажимента си към естествените диаманти в бижутерийния сектор“.

„Постоянно намаляващата стойност на лабораторно отгледаните диаманти в бижутата подчертава нарастващата разлика между тези фабрично произведени продукти и естествените диаманти“, каза главният изпълнителен директор на De Beers Ал Кук в изявление на компанията.

Компанията съобщи, че закриването е в съответствие със стратегията, която представи през май миналата година, за фокус „върху дейности с висока възвръщаемост и рационализиране на бизнеса“.

Закриването се случва и в момент, когато Anglo American, компанията майка на De Beers, иска да продаде дружеството и е в процес на търсене на потенциални купувачи.

В настоящия период на забавяне на луксозния пазар бижутата са забележимо силна страна, особено сегмента на висококачествените бижута, който се разглежда като по-малко цикличен и обслужва най-богатите клиенти.

По-рано този месец Richemont надхвърли очакванията, отчитайки увеличение на приходите ѝ благодарение на двуцифрения ръст на подразделението Jewellery Maisons на групата, което включва Cartier, Van Cleef & Arpels и Buccellati.

Според анализаторите ключовото значение за миннодобивната индустрия занапред е в посланието: „Трябва да запомните диаманта, това е много емоционална покупка. Това не е практична покупка. И хората харесват историята, която стои зад създаването му“, казва Зимниски.

„Просто смятам, че от индустрията зависи да предостави на потребителите увереността, от която се нуждаят, ако ще харчат значително повече за естествен диамант, те искат да са сигурни, че това определено е естествен диамант. Мисля, че това трябва да бъде приоритет на индустрията в този момент.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:36 | 28.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 0
Alex Silver
преди 5 месеца
Какво им е вечното на диамантите, след като са от чист въглерод? Горят прекрасно, като всеки друг въглен. Ама кой да я знае тази подробност?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още