Световните продажби на лични луксозни стоки „забавят темпа си, но не се сриват“, показва проучване на консултантската компания Bain & Co., публикувано наскоро.
Очаква се продажбите на лични луксозни стоки, които са спаднали до 364 млрд. евро (419 млрд. долара) през 2024 г., да се свият с още 2% до 5% през тази година, сочи проучването, подчертавайки заплахите от американските мита и геополитическите напрежения, които предизвикват икономическо забавяне, предава Associated Press.
„Все пак, за да бъдем позитивни в този труден момент – с три войни, забавяне на икономиките, неравенство на най-високото ниво досега – пазарът не е в колапс“, казва Клаудия Д'Арпицио, партньор в Bain и съавтор на проучването. „Той се забавя, но не се срива.“
Наред с външните неблагоприятни фактори, луксозните марки са отчуждили потребителите с продължаваща криза на креативността и рязко покачване на цените, посочва Bain. Купувачите са били отблъснати и от скорошните разследвания в Италия, които разкриха, че поддоставчиците, произвеждащи луксозни чанти, работят в условия на експлоатация.
Проучването показва, че продажбите спадат рязко на водещите пазари в САЩ и Китай. В САЩ нестабилността на пазара, дължаща се на митата, е подкопала доверието на потребителите. Китай отбелязва шест поредни тримесечия на свиване на икономиката поради ниското доверие на потребителите.
Това е довело до рязко разминаване между марки, които продължават да отбелязват силен творчески растеж и ръст на печалбата, например Prada Group, която отчете 13% скок в приходите за първото тримесечие до 1,34 млрд. евро, и марки като Gucci, чиито приходи спаднаха с 24% до 1,6 млрд. евро за същия период.
Собственикът на Gucci, Kering, нае италианския автомобилен мениджър Лука Де Мео, бившия главен изпълнителен директор на Renault, за да обърне нещата. Решението бе взето в момент, в който три от марките на Kering – Gucci, Balenciaga и Bottega Veneta – назначават нови творчески директори.
Акциите на Kering скочиха с 12% след новината за назначаването. Д'Арпицио подчертава постиженията на Де Мео, връщайки френския автомобилен производител Renault към печалба, както и предишните му роли като маркетинг директор във Volkswagen и Fiat.
„Всички тези фактори се съчетават добре в пазар като този на луксозните стоки, когато сте във фаза, в която растежът все още е най-важен, но също така трябва да направите компанията по-гъвкава по отношение на разходите и да измените изцяло някои от марките“, каза тя.
Брандовете също така правят промени, за да минимизират въздействието на евентуални американски мита. Те включват директна доставка от производствените обекти, а не от складове, и намаляване на запасите в магазините.
С настъпващите естетически промени „препълването на каналите няма много смисъл“, казва Д'Арпицио.
Въпреки това много от препятствията, които затрудняват сектора, са извън контрола на компаниите.
„Много от тези (негативни) аспекти няма да се променят скоро. Това, което може да се промени, е по-голяма яснота по отношение на митата, но не мисля, че ще спрем войните или политическата нестабилност в рамките на няколко месеца“, казва тя, добавяйки, че доверието на потребителите на луксозни стоки е по-тясно свързано с тенденциите на фондовия пазар, отколкото с геополитиката.
Президентът на италианската асоциация на луксозните марки Altagamma Матео Лунели подчерта, че секторът е отбелязал общ растеж от 28% за периода 2019-2024 г., „което ни поставя значително над нивата отпреди пандемията“.
Макар разходите за луксозни стоки да са чувствителни към глобалните сътресения, исторически погледнато те се възстановяват бързо, подкрепени от нови пазари и натрупано търсене.
Финансовата криза от 2008-2009 г. доведе до срив в продажбите на луксозно облекло, чанти и обувки от 161 млрд. евро до 147 млрд. евро за две години. Пазарът се възстанови силно от загубите през 2010 г. с ръст от 14% и ускорение на китайския пазар. По същия начин, след като продажбите се сринаха с 21% по време на пандемията, засиленото харчене доведе до нови рекорди в продажбите.


Облачно време в цялата страна днес
От полицията във Варна отговориха на обвинения към КАТ
Предупреждават за опасности в планините
Огнеборците потушиха 47 пожара през последното денонощие
"Войната" по пътищата взе нови три жертви за денонощие
Тайландски удари с F-16 разклащат мирния план на Тръмп в Камбоджа
Петролът се стабилизира с фокус върху покупките от Индия и атаките на Украйна
OpenAI се превръща от спасител на фондовия пазар в бреме
Търговският излишък на Китай надхвърли $1 трилион след възстановяване на износа
От 2600% печалба до 86% унищожение: най-горещата крипто сделка се срина
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да използваме Google Maps без интернет
Repsol направи розово гориво за всички автомобили
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Доц. Ангел Кунчев: Грипът вече доминира над COVID, пикът ще е през януари
ПСС: Условията в планините не са подходящи за туризъм
Плевнелиев: Царят, Борисов и Горанов помогнаха най-много за еврото
Банско е най-предпочитан от студентите, от 129 до 229 лв. са пакетите
Кризата с боклука в столичния район "Люлин" се превръща в бедствие СНИМКИ
преди 5 месеца Туй с "войните" страшно хитро. Значи съсипаната укра няма да се откаже от луксозен живот? Кафенетата в Куев са пълни. Купуват луксозни стоки като за последно. Значи войната е "бумажен тигър". отговор Сигнализирай за неуместен коментар