Пазарът на персонални луксозни стоки ще се сблъска тази година с първото си забавяне след световната финансова криза, тъй като макроикономическата несигурност и подчертаното отслабване на икономиката в Китай натежават върху потребителските разходи. Това става ясно от годишния доклад на Bain & Company за луксозни стоки, цитиран от CNBC.
Това е първото забавяне на търсенето на персонални луксозни стоки – които включват категории като дрехи, чанти, бижута и козметика – от 15 години насам, с изключение на периода на блокадите заради Covid-19.
По-високите разходи и намаляващата лоялност на клиентите карат купувачите да избягват марките от висок клас през 2024 г., което свива печалбите на компаниите и вероятно ще доведе до спад на сектора с прогнозираните 2% за едногодишен период, показва докладът.
Отбелязва се също, че се очаква общите разходи за лукс да останат непроменени на годишна база през 2024 г. на ниво от около 1,5 трлн. евро, въпреки че сегменти като автомобили, пътувания и вино отбелязват скромен растеж.
Отслабването на Китай натежава
Световната икономическа несигурност и инфлационният натиск се очертаха като общи теми в отчетите на луксозните марки тази година, като както LVMH, така и Burberry и Kering записаха повтарящи се пропуски в резултатите за приходите.
Но намаляващото търсене от ключовия китайски пазар се оказа особено тревожно за сектора, докато икономиката се опитваше да се възстанови от забавянето по време на Covid-19.
Дори Richemont - собственикът на Cartier, която беше изключение от по-широкия секторен спад, миналата седмица отчете 1% спад в продажбите през първата половина на фискалната си година, което се дължи отчасти на отслабеното търсене от Китай.
„Континентален Китай претърпя рязко забавяне, влошаващо се през годината, тъй като вътрешните разходи намаляха поради слабото потребителско доверие“, отбелязват от Bain & Company.
Продължителната слабост на китайския пазар може да натежи допълнително върху луксозния сектор през 2025 г., според доклада. Все пак, това е по-малко вероятен резултат и „по-реалистичен сценарий“ е постепенното възстановяване през втората половина на следващата година.
Търсенето на луксозни стоки в Европа и САЩ показва признаци на постепенно подобрение спрямо предходното тримесечие на тази година, а Япония е начело заради по-благоприятните валутни курсове. Докладът прогнозира, че секторът ще нарасне леко през следващата година, ако няма сериозни икономически затруднения.
Лъч надежда за сектора
Докладът все пак посочва, че има лъч надежда за сектора в лицето на луксозните автомобили и хотелиерството, изисканите вина и гурме заведенията, които отчитат рекордни печалби тази година.
Луксозните пътувания се очертават като област на растеж, като потребителите все повече пренасочват разходите си към преживявания, социални събития и уелнес.
По-малките персонални продукти, като очила и козметика, също отбелязват ръст, тъй като купувачите се насочват към „малки глезотии“, а не към по-големи покупки, се казва в доклада.
Въпреки това се отбелязва, че луксозните марки ще трябва да направят повече, за да привлекат и задържат своята все по-променлива потребителска база, особено в рамките на по-младия сегмент на поколението Gen-Z, обхващащо родените между 1997 г. и 2012 г.
„50 млн. потребители на лукс или са се отказали от пазара на луксозни стоки, или са били принудени да го напуснат през последните две години. Това е сигнал за марките, че е време да коригират своите ползи за клиентите“, каза Клаудия Дарпицио, партньор в Bain & Company и водещ автор на проучването.


Обраха студиото на ансамбъл "Чинари"
Акция по игрални зали, заложни къщи и фирми за бързи кредити във Варна
Хороскоп за 19 ноември 2025
Виц на деня - 18 ноември
Мачовете по ТВ днес (18 ноември)
Опасения за пренасищане и санкции натежават върху цените на петрола
Мерц рискува да пропусне шанса си да рестартира Германия
Ще бъде ли AI икономически нетен положителен фактор? Вероятно не
Санкциите спъват арктическия маршрут за руския петрол до Китай
Страх обзема търговците на биткойн, залагащи на свободно падане до $80 000
Новият Jeep Renegade става конкурент на Dacia Duster
10 от най-добрите аналогови спортни коли
Край на една ера - nоследният Ford Focus слезе от конвейера
Toyota с радикален ход – ще подменя моделите си на 9 години
Китайски SUV спечели 4 от най-престижните награди за дизайн
Шофьор без книжка и с 2,18 промила, предизвика катастрофа и избяга
Стягат четири протеста срещу синя и зелена зона в София
ПСС предупреждава: Лоши са условията в планините
Хаджидимитров: Дизелът може да поскъпне с още 5-6 стотинки
Скъпа техника и безценен архив са откраднати при дързък обир в студиото на „Чинари“