fallback

Кога ще има електрически самолет за търговски полети?

Авиоиндустрията се развива с бурни темпове, посочи Веселин Грозданов

15:34 | 03.10.22 г. 1

Има много проблеми при разработването на електрически самолети, но технологиите напредват бързо и до десетина години ще имаме електрически самолети, които ще изпълняват търговски полети. Авиоиндустрията се развива с бурни темпове, коментира Веселин Грозданов, преподавател във Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

Той обясни как е преминал първият тестови полет на изцяло електрически самолет на летище "Гранд кънтри" в щата Вашингтон, САЩ, който бе осъществен миналата седмица.

„За първия електрически самолет се говори активно през последните 10-15 години, напомни преподавателят. – Сега е направен поредният анонс за тестови полет. Все още не говорим за търговско използване. Полетът е продължил твърде кратко, но интересното при него е, че не говорим за опитите, които са със соларни панели, а за изцяло литиево-полимерни панели, които заместват резервоарите с керосин. По този начин производителят е обявил, че това е напълно неутрален вид транспорт, и то въздушен.“

Веселин Грозданов заяви, че „това, което са постигнали в щата Вашингтон, е напредък“, но очаква да се измине дълъг път до търговски полет с електрически самолет, който не използва само батерии. Те тежат и заемат значително място от полезния обем на самолета, посочи експертът.

Според него ползите от използването на електрически самолети биха били на първо място за опазване на околната среда, защото не се отделят вредни емисии, особено ако се намери и алтернатива за произвеждане на чиста енергия.

Грозданов предположи, че може да се постигне и понижение на цената за тонкилометър или пътниккилометър, извършвани от въздушния транспорт..

"Авиоиндустрията в момента изживява ренесанс на въздушните плавателни средства, наречени дирижабли. През годините този вид транспорт не е изцяло забравен – използван е и през Втората световна война за военни цели, правят се разработки в отделни държави. През последните 10-15 години Канада, САЩ, Германия, Китай разработват свои програми за разработване на дирижаблите, като вид транспорт. Не е икономически изгодно с хелий да се експлоатират дирижабли и за това се разработват нови фюзелажи, нови обшивки на тези плавателни средства, за да се избегнат катастрофи", разкри преподавателят във Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“.

Той прогнозира, че ще започнат да се развиват технологиите, които да „върнат дирижаблите в небесното пространство“. По думите му те имат много по-ниски експлоатационни разходи за превозването на един тонкилометър товар. „Все още не се говори за пътнически превози с дирижабли. По-бавни са, но могат да превозват големи по обем товари, които достигат до 200-250 тона, а е много трудно транспортна единица, която тежи 250 тона, да бъде превозена, дори и с ЖП транспорт. Мисля, че това е бъдещето, което ще разработват държавите, които трябва да транспортират товари през територии, където няма изградена пътна мрежа, както е в определени щати на САЩ, както и в Канада", посочи Веселин Грозданов.

Ще могат ли да използват дирижаблите соларни панели? Колко ще струва производството на дирижабли? Кога личните автомобили ще преминат към използване на водород?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате  тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:35 | 03.10.22 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още