Има много проблеми при разработването на електрически самолети, но технологиите напредват бързо и до десетина години ще имаме електрически самолети, които ще изпълняват търговски полети. Авиоиндустрията се развива с бурни темпове, коментира Веселин Грозданов, преподавател във Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Той обясни как е преминал първият тестови полет на изцяло електрически самолет на летище "Гранд кънтри" в щата Вашингтон, САЩ, който бе осъществен миналата седмица.
„За първия електрически самолет се говори активно през последните 10-15 години, напомни преподавателят. – Сега е направен поредният анонс за тестови полет. Все още не говорим за търговско използване. Полетът е продължил твърде кратко, но интересното при него е, че не говорим за опитите, които са със соларни панели, а за изцяло литиево-полимерни панели, които заместват резервоарите с керосин. По този начин производителят е обявил, че това е напълно неутрален вид транспорт, и то въздушен.“
Веселин Грозданов заяви, че „това, което са постигнали в щата Вашингтон, е напредък“, но очаква да се измине дълъг път до търговски полет с електрически самолет, който не използва само батерии. Те тежат и заемат значително място от полезния обем на самолета, посочи експертът.
Според него ползите от използването на електрически самолети биха били на първо място за опазване на околната среда, защото не се отделят вредни емисии, особено ако се намери и алтернатива за произвеждане на чиста енергия.
Грозданов предположи, че може да се постигне и понижение на цената за тонкилометър или пътниккилометър, извършвани от въздушния транспорт..
"Авиоиндустрията в момента изживява ренесанс на въздушните плавателни средства, наречени дирижабли. През годините този вид транспорт не е изцяло забравен – използван е и през Втората световна война за военни цели, правят се разработки в отделни държави. През последните 10-15 години Канада, САЩ, Германия, Китай разработват свои програми за разработване на дирижаблите, като вид транспорт. Не е икономически изгодно с хелий да се експлоатират дирижабли и за това се разработват нови фюзелажи, нови обшивки на тези плавателни средства, за да се избегнат катастрофи", разкри преподавателят във Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“.
Той прогнозира, че ще започнат да се развиват технологиите, които да „върнат дирижаблите в небесното пространство“. По думите му те имат много по-ниски експлоатационни разходи за превозването на един тонкилометър товар. „Все още не се говори за пътнически превози с дирижабли. По-бавни са, но могат да превозват големи по обем товари, които достигат до 200-250 тона, а е много трудно транспортна единица, която тежи 250 тона, да бъде превозена, дори и с ЖП транспорт. Мисля, че това е бъдещето, което ще разработват държавите, които трябва да транспортират товари през територии, където няма изградена пътна мрежа, както е в определени щати на САЩ, както и в Канада", посочи Веселин Грозданов.
Ще могат ли да използват дирижаблите соларни панели? Колко ще струва производството на дирижабли? Кога личните автомобили ще преминат към използване на водород?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.


Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Удареният от Украйна кораб KAIROS е заседнал край Ахтопол
Сиярто: Въпреки отричанията, в Украйна се извършва принудителна военна служба
Европрокуратурата разследва измама за 13 млн. евро у нас, извършени са над 80 обиска
преди 3 години Мдааа ... на който му е интересно google-->eviation alice first flight ... Голяма крачка към изцяло електрически пътнически авиопревози и то под носът на дуополът ... Иначе първият комерсиален изцяло електрически самолет е google-->Pipistrel Alpha Electro ... :))) ... Специално за дружинката на антиваксърете-газовици , ами друзя , европейски е , произвежда се и лети от няколко години , и графикът им с поръчки е с петилетка напред ... Нещо като на Ф-16 блок 70 ... Има търсене ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар