fallback

Какво се случи, когато лидерът на Uber стана шофьор на Uber?

Дара Косровшахи опитва всичко от първа ръка, за да разбере по-ясно проблемите в компанията си

13:43 | 10.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

След пет години управление на Uber Technologies, през септември Дара Косровшахи реши сам да седне зад волана.

Използвайки псевдонима „Дейв К“ и сива Tesla Model Y, която е купил втора ръка, главният изпълнителен директор прави десетки пътувания като шофьор в рамките на следващите месеци, возейки хора из хълмовете на Сан Франциско.

Една вечер, докато вози клиент до летището, му се налага да игнорира неистовите телефонни обаждания от главния юридически директор на компанията, който се опитва да го предупреди, че хакер е проникнал в мрежата на Uber. Друго пътуване го отвежда пред Bay Bridge до Оукланд, а той се заклева, че повече никога няма да го прави, след като засяда в трафика в час пик обратно към града, пише Wall Street Journal.

Това е поредният експеримент в дългогодишната история на главния изпълнителен директор. По време на целия процес той се сблъсква с проблем със записването си като шофьор, вижда от първа ръка други предизвикателства и дори е наказан от приложението за отказ на пътувания. Изненадващо трудна за приемане обаче е грубостта на някои водачи на Uber.

Работата на Косровшахи е част от кампания, водена от него и други директори, за по-добро разбиране и подобряване на изживяването на шофьорите на Uber, чийто недостиг се превърна в голямо предизвикателство за компанията, след като САЩ вдигнаха ограниченията, наложени заради Covid-19. Това е голям обрат в стратегията на компанията, която обичайно не е възприемана като особено дружелюбна към водачите.

Кампанията, чието кодово име е Project Boomerang, е помогнала за оформянето на една от най-големите промени в бизнеса на Uber от създаването му през 2009 г.

„Смятам, че индустрията до известна степен е приела шофьорите за даденост“, коментира в интервю Косровшахи. Преди това той не е карал Uber, защото това не беше приоритет за него – водачите винаги бяха в изобилие. Подхранваният от пандемията недостиг на работна ръка принуди компанията да промени подхода си, разказва той.

В крак с търсенето

Базираната в Сан Франциско Uber се сблъска с огромен недостиг на работна ръка, след като икономиката беше отворена отново през 2021 г. Компанията откри, че трябва да прави повече, за да привлече шофьори, защото простото предлагане на бонуси не е достатъчно. Така направи няколко трудни промени, които водачите отдавна искаха, а това ѝ се отплати.

Конкурентът Lyft беше по-бавен във въвеждането на удобни за шофьорите функции и бонуси. В резултат на това загуби пазарен дял от Uber, а пазарната му капитализация се срина с милиарди долари. В края на миналия месец, след месеци недоволство от някои служители инвеститори, съоснователите на Lyft обявиха, че се оттеглят от управлението на компанията. Те наеха нов главен изпълнителен директор.

Въпреки че Uber отдавна има по-голям дял на пазара за споделено пътуване от Lyft, фокусираната във водачите стратегия помогна за това преднината пред по-младия конкурент да стане още по-голяма. Освен това постави Uber в по-добра позиция за справяне с настоящите икономически сътресения, твърдят инвеститори и анализатори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:18 | 10.04.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още