IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Какво могат да направят големите технологични компании в условията на търговска война?

Big Tech има лостове, с които да облекчи проблемите, причинени им от митата

14:21 | 04.05.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Продажбата на стоки и услуги на стойност близо половин трилион долара на всеки три месеца прави изключително трудно скриването от турбуленциите на световната икономика. Това също така осигурява голямо прикритие от проблемите.

Apple, Microsoft, Amazon, компанията майка на Google Alphabet и Meta Platforms отчетоха около 450 млрд. долара комбинирани приходи за първото тримесечие на годината. Това е с 10% повече от комбинираните им приходи през същото тримесечие на миналата година, пише The Wall Street Journal.

И петте компании надминаха прогнозите на анализаторите от Уолстрийт.

Това обаче отразява периода преди търговската война на президента на САЩ Доналд Тръмп наистина да започне. Сега и петте компании са изправени пред нарастващото безпокойство на потребителите и бизнесите.

От технологичните гиганти Apple и Amazon се считат за най-изложени на митата. В съответните си отчети за приходите и двете компании публикуваха леко разочароващи прогнози за второто тримесечие на годината. Това подкрепи натиска върху двете акции в следборсовата търговия – забележителен контраст с печалбите, които Microsoft, Meta и Alphabet постигат, според отчетите им.

Все пак дори Apple и Amazon имат лостове, които могат да използват, за да облекчат проблемите, причинени им от митата. Apple премества производства от Китай и ще доставя повечето устройства, продавани в САЩ, от производствени мощности в Индия и Виетнам през текущото тримесечие. Това ще добави около 900 млн. долара към разходите на компанията за тримесечието, но ще намали известните ѝ високи брутни маржове само с един процентен пункт.

Междувременно Amazon отбелязва, че е закупила предварително стоки на дребно, които сама продава, заедно с „предварително входящо закупуване“ от своите продавачи от трети страни, за да изпревари митата. „Все още не наблюдаваме спад на търсенето“, коментира главният изпълнителен директор на компанията Анди Джаси.

Той предполага също така, че голямата база на компанията от над 2 млн. продавачи от трети страни няма да завишава цените в светлината на митата. „Имаме много продавачи в много различни страни и не всички от тях ще следват един и същи подход“, посочва той.

Meta и Google, които разчитат предимно на онлайн реклама, казват, че бизнесът им остават стабилен. Meta е достатъчно уверена, за да увеличи отново плана си за капиталови разходи. Компанията майка на Facebook и Instagram сега очаква да похарчи до 72 млрд. долара тази година за своите усилия в областта на изкуствения интелект, което е близо 40% от прогнозираните годишни приходи.

Microsoft може би е в най-добра позиция от всички. Компанията получава най-голямата част от приходите си от бюджетите за корпоративни технологии, които не се съкращават лесно. Microsoft също така публикува силна прогноза.

Акциите на компанията скочиха с близо 8% в четвъртък след публикуването на отчета ѝ. Това поставя пазарната стойност на компанията отново над границата от 3 трлн. долара и пред тази на Apple. Дори Microsoft не може да избегне икономическата реалност. В четвъртък компанията повиши цените на своите конзоли за видеоигри Xbox и свързаните с тях аксесоари.

Междувременно Apple изглежда си оставя място за собствено увеличение на цените в бъдеще. „Нямаме какво да обявим засега“, казва главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук в отговор на въпрос относно увеличението на цените. Той похвали екипа си за работата им по управление на веригата на доставки и инвентара на компанията.

Потребителите трудно биха приели по-високи цени на iPhone, тъй като в повечето случаи те и без това плащат по над 1000 долара за устройство. Смартфоните вече са от съществено значение за съвременния живот, както и интернет търсенията, онлайн търговията, социалните мрежи и облачните изчисления, които движат бизнес моделите на Apple и нейните конкуренти.

Нуждата е майката на устойчивостта на големите технологични компании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:37 | 04.05.25 г.
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още