IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Изкуственият интелект ни връща към ранните дни на войната на браузъри

Google и Microsoft отново влизат в битка

17:00 | 12.08.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

„Те повтарят някои от абсолютно същите тактики, които използваха преди 20, 25 години“, коментира Джийн Бърус, бивш адвокат на Microsoft, привлечен от BCA, за да се застъпи за принуждаването на стария си работодател да осигури равни условия.

Алиансът не казва дали планира да оспори поведението на Microsoft в САЩ, като заяви, че засега се стреми да повиши „осведомеността“. В Европа пък лобира пред регулаторните органи, твърдейки, че Microsoft само частично спазва новите закони за конкуренцията. Отделно, Opera, която е член на BCA, подаде жалба до агенцията за защита на конкуренцията в Бразилия. „Тактиките на Microsoft са неоправдани, разочароващи за потребителите и само стават все по-сериозни“, посочва базираната в Осло компания.

Microsoft вижда нещата по различен начин. От компанията твърдят, че Google, която държи 68% дял от световния пазар на браузъри за настолни компютри, прекалява, като се оплаква от Edge с неговите 5%, особено като се има предвид решение отпреди само година, че Google е новопоставен незаконен монополист.

„Google, а не Microsoft, доминира на пазара на браузъри“, коментира говорител на Microsoft. „И, както установи случаят с Министерството на правосъдието на САЩ, тя използва дистрибуция със своите партньори като Opera, за да изключи конкуренцията в търсенето.“

Както и да е, опасенията за конкуренцията трябва да гледат отвъд настоящото статукво и вместо това да осъзнаят накъде отива пазарът. Google и другите членове на BCA имат право да се страхуват, а регулаторите би било разумно да вземат предвид контрола, който Microsoft има върху оформянето на новото поведение на потребителите в ерата на изкуствения интелект.

В края на краищата, именно „статусът по подразбиране“ помогна на Google да изгради и поддържа собствения си колосален монопол в търсенето. Eто защо компанията плащаше над 20 млрд. долара годишно на Apple, за да се увери, че е предпочитаната търсачка на iPhone.

Фактът, че лицемерието витае във въздуха, не прави настоящото оплакване на Google по-малко валидно. Това, което е добро за Google, поне в този случай (а може би и най-много), е добро за здравословната конкуренция в останалата част от групата, занимаваща се с изкуствен интелект. Компанията, или в идеалния случай компаниите, които спечелят битката за браузърите, ще бъдат богато възнаградени – и те трябва да стигнат до там чрез заслуги, а не чрез предварителна инсталация или съмнителни практики. По всяко време жизнеспособните конкуренти трябва да имат справедлива възможност да свалят лидерите на пазара от техните позиции. Microsoft трябва да държи най-агресивните си инстинкти под контрол, иначе историята може да се повтори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:01 | 12.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още