fallback

Традиционното банково бъдеще на европейските финтех компании

Финтех гигантите все повече се насочват към услуги, които обикновено се предлагат от големите банки

16:44 | 08.12.22 г.

Финтех гигантите в Европа бяха създадени с обещанието за нови начини на работа на финансовия бизнес. Под натиска от нарастващите лихвени проценти и изнервени инвеститори следващите им стъпки изглеждат по-скоро като добре изпитаното традиционно банкиране, пише Bloomberg.

Нидерландската компания за плащания Adyen започна да кредитира малки компании тази година, следвайки американско-ирландския конкурент Stripe, а британската Revolut погледна отвъд безплатните предложения към по-доходоносните носещи лихви услуги. Шведската група Klarna пък възлага на външни изпълнители по-голямата част от технологията си.

„Много от тези бизнеси се разширяват в различни продукти и се опитват да ги продават кръстосано на съществуващите клиенти“, казва Килиан Пендър, партньор в Northzone, инвеститор на ранен етап в няколко финтех компании, включително Klarna. “Мисля, че ще продължат да го правят, а предвид растящите лихви има възможност за тях да се възползват“.

Рекордни загуби и огромен спад на технологичните оценки накараха компаниите и поддръжниците им да потърсят по-добре себе си. Акциите на Adyen са поевтинели с около 40% през последната година – макар че компанията е печеливша – а базираната в САЩ Stripe отписа 27% от вътрешната си оценка това лято. Klarna пък завърши „кръг надолу“, при който оценката ѝ се срина до 6,7 млрд. долара от 45,6 млрд. долара.

Много от тези бизнеси процъфтяваха при лесните условия за финансиране и пандемичното потребителско търсене. Серия от увеличения на лихвите и предстоящите рецесии по-късно обаче подлагат на тест моделите както никога преди.

„Има огромно пренастройване на очакванията и оценките и съответно има някои естествени последствия от това“, казва Лука Бокио, партньор в компанията за рисков капитал Accel, която специализира във финтех бизнеси. „Някои от големите имена бързо се адаптират и разширяват продуктовата си гама, за да могат да осигуряват услуги през пазарните цикли“.

Рестартиране на „Купи сега, плати по-късно“

Разрастващата се индустрия „Купи сега, плати по-късно“ (BNPL) може би е изправена пред най-голямото предизвикателство от средата на по-високи лихви. Тези компании започнаха да позволяват на клиентите да разпределят покупките на три или четири вноски без лихви, което означава, че вместо това зависят от таксите, плащани от търговците на дребно.

Но на фона на острия ръст на лихвите по кредитиране тази година, компаниите в сектора търсят начини да прехвърлят по-високите си разходи за дълг.

„Това е нещо, което разглеждаме – трябва да бъде част от дебата“, казва Гил Данзигер, съосновател и главен технологичен директор на Mondu, BNPL платформа за компании. „Светът се променя и ние трябва да се променим с него“.

Със сигурност някои финтех компании разширяват хоризонта си в противоположна посока. Revolut, която се опитва да се превърне във финансово „суперприложение“, представи BNPL продукт в Ирландия тази година. Тя планира да въведе и някаква форма на по-бърз ипотечен процес, каза шефът ѝ Ник Сторонски през ноември. В същото време компанията остава ангажирана с криптобизнеса си, който се срина заедно със стойността на дигиталните валути тази година.

Klarna, някога най-високо оценяваният технологичен еднорог на Европа и лицето на BNPL бизнеса, проучва няколко различни продукта, например инструменти за сравняване на цени. Тя обяви още технологично партньорство с малкия бизнес кредитор Krea през октомври, макар че Klarna заяви, че осигурява отворени банкови услуги, а не директно кредитиране на бизнесите.

Бизнес заемите са сфера на растеж за компании за плащания като Stripe и Adyen, които вече имат отношения с малки бизнеси чрез платформите си за търговци. Adyen получи банков лиценз в Европа през 2017 г. и в САЩ миналата година, което ще ѝ помогне да се разшири в тази сфера. Базираната в Амстердам финтех компания инвестира „сериозно“ и в унифицирана търговия и платформи, благодарение на което Adyen въвежда собствена гама терминали за търговци на дребно.

„Получаването на лиценз е страхотна инвестиция, но в замяна на това получаваме пълен контрол над включената технология и премахваме зависимости от трети страни“, казва Хемо Бошер, който управлява платформи и финансови услуги за Adyen. “Кредитирането на малкия бизнес е изключително слабо обслужван сегмент, който е изоставен от банките, а ние можем да използваме технологиите, за да даваме предварително одобрени заеми и да елиминираме човешката грешка“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:44 | 08.12.22 г.
fallback
Още от Стартъпи виж още