Как да оценим правилно възможностите на новостартиращата си компания, кои са правилните и рисковите финансови решения при започването на нов бизнес проект и как се изгражда бизнес стратегия за навлизане на нов пазар извън границите на страната? Тези и други теми обсъдиха участниците в менторските сесии в организираното от Investor Media Group събитие Founders Today, което свързва български стартъпи с вече утвърдени предприемачи с цел те да им помогнат да развият успешно своя бизнес.
"Пазарът е съвкупността от хора с даден проблем, на който търсим решение. Първоначално е важно да се проучи колко хора имат този проблем и колко важен е той за тях, т.е. каква цена биха платили за това решение", обясни в началото на първата сесия менторът Веско Колев, който заедно с екипа си създава Icanpreneur, първия акселератор чрез софтуер, напътстващ технологични предприемачи и корпоративни иноватори да преминат от идея до пазарно успешен продукт.
Веско Колев. Снимка: Investor Media Group
Колев е ментор на Benefito, един от финалистите в конкурса Founders Today, който беше представен от своите съоснователи Силвия Савова и Алекса Тачев. Benefito автоматизира достъпа, управлението и планирането на допълнителните социални придобивки на служителите и други корпоративни разходи, управлявани от отдел "Човешки ресурси".
"Ако нямате страст в начинанието си, вероятно ще сте сред отказалите се. Ако имате страст обаче, може да доразвиете и промените идеята в движение, ако се наложи", коментира Колев.
В отговор на въпрос на Силвия Савова как да определят подходящата цена за продукта си с оглед на това, че конкурентът им в България има едно ценообразуване, а този в чужбина - друго, Веско посочи, че има различни начини за ценообразуване и за различните сегменти то може да е различно.
"Важно е да определите истинската си конкуренция, т.е. да се анализира как потребителите решават въпросния проблем в момента. Ключовото е да знаете сегмента, проблемите и алтернативните решения, които са вашите истински конкуренти", подчерта Колев.
Силвия Савова и Алекса Тачев. Снимка: Investor Media Group
Относно въпрос на Алекса Тачев как стартъпът да стигне до необходимото му финансиране и какви са различните методи за това менторът обясни, че има два основни типа компании. Едните предлагат услуги - те веднага могат да печелят пари, но обикновено са с малки маржове. При дигиталните продукти кривата е различна - обичайно в началото се губят пари, защото трябва да се инвестират за създаването на даден продукт, но с времето могат експоненциално да се върнат инвестираните пари.
В случая на Benefito, която е продуктова технологична компания, препоръката на Колев беше да потърсят т. нар. ангелски инвеститори или венчър инвеститори (с рисков капитал) на ранен етап, защото според него стартъпът не е толкова подходящ за банково финансиране.
А на въпроса как пази искрата след толкова дълъг и успешен предприемачески път, Колев отговори: "Аз не се чувствам успешен, чувствам се като човек, който гони цели. Мотивирам се от резултатите от работата ми и как те променят света около мен. Прилича на изкачване на планина - тъкмо се изкачиш на върха и виждаш, че си в подножието на следващия връх. Виждам как постоянно мога да се развивам и се срещам с много по-умни и успешни хора от мен и това ме мотивира да продължавам", коментира предприемачът.
Във втората сесия, посветена на въпроса "Готова ли е моята компания за експанзия в чужбина?", ментор беше Валери Вълчев, главен изпълнителен директор и съосновател на Paynetics. Той е сериен предприемач и инвеститор, който сега се фокусира изцяло върху финтех сектора.
Валери Вълчев. Снимка: Investor Media Group
Вълчев посъветва финалиста в конкурса Тодор Бобев, основател на TouchMenu, да не повтаря неговата грешка да се опитва да стартира бизнес първо в България и после да навлезе в чужбина.
TouchMenu е иновативна ИТ компания, предлагаща дигитални решения за туристическата индустрия. Флагшипът на компанията е нейният т. нар. дигитален консиерж, който представлява уеб базирана платформа, предоставяща на гостите на хотела пълен набор от услуги.
Вълчев отбеляза, че винаги, когато се е опитвал да създаде бизнес в България и след това да навлезе в чужбина, това е било грешка. "С бъдещи нови компании бих започнал от чужбина", заяви той.
Той поясни, че българският пазар е малък, а усилията за развитието му са сходни с тези за международна дейност. Същевременно резултатите в чужбина може да сa по-големи, поради което съветът му е да се действа в международен мащаб, макар и това да изисква повече ресурси. Той даде пример със своя компания, която е създал преди 5 години и впоследствие продал успешно благодарение именно на това, че е била с международно присъствие.
Тодор Бобев. Снимка: Investor Media Group
Как да се позиционираме най-добре и как да намерим своя клиент на чуждия пазар, попита Тодор Бобев. В отговор Вълчев го призова да бъде агресивен и да гони пазарен дял, да бъде в непрекъснато състезание да има повече клиенти от конкурентите си, дори и това да означава, че трябва да дава голяма част от маржа си на партньори.
От технологична гледна точка има риск някои големи конкуренти да изкопират идеята, предупреди още той.
Фокусът в третата сесия беше върху правилните и рисковите финансови решения при стартирането на нов бизнес проект.
"Вашият продукт работи и е скалируем", обърна се към съоснователите на Push Marketplace Илиaн Коджахристов и Любо Любчев техният ментор Станимир Василев, съосновател на първата компания от групата на МФГ – "Изи Асет Мениджмънт" АД през далечната 2005 г. Той е и съосновател на "МФГ Инвест", чрез което се реализират инвестиции в стартиращи и развиващи се компании с дейност в сферата на технологичните финансови услуги и електронната търговия и други.
Станимир Василев. Снимка: Investor Media Group
Push е най-големият социален маркетплейс за дрехи, обувки и аксесоари втора употреба в България. Приложението има 70 хил. регистрации за година и половина, от които 35% са активни. Същевременно Push има едва трима служители, разказаха основателите му.
Илиaн Коджахристов и Любо Любчев споделиха, че имат много потребители с различни нужди и затова постоянно възникват и много текущи различни задачи. "Виждаме потенциала и искаме да излезем и в другите държави на Балканите, но сме затрупани от други задачи и разработване на нови функции", признаха те.
Илиaн Коджахристов. Снимка: Investor Media Group
Компанията има голям конкурент в Европа, но успява да открие иновативни неща и таргетира различни хора, посочи Илиан Коджахристов. "Не сме толкова преки конкуренти, има поле за изява и за нас", допълни той.
Стартъпът има идея за постепенно навлизане на близките пазари, но към момента търси инвестиция. "Ще ни е нужна следваща инвестиция, за да постигнем следващата си цел - да развием продукта още повече, за което трябват оптимизация и повече програмисти", посочи Любо Любчев.
Любо Любчев. Снимка: Investor Media Group
Стартъпът е инвестирал до момента около 17-18 хил. лв. в маркетинг и съоснователите са доволни от досегашните резултати.
"За добри компании като вас има пари в момента", посочи Станимир Василев и ги призова да бъдат по-самоуверени. "Вие вече произвеждате пари, трябва да ме убедите, че като налеете повече пари в маркетинг, ще генерирате още повече пари", допълни той.
Менторът обърна внимание също, че Push е бизнес с огромна кауза, тъй като използването на дрехи втора употреба е екологично и намалява вредните емисии и на това трябва да се акцентира.
Можете да правите и търгове, което ще донесе повече стойност за продавача и за вас, даде идея той.
"Имате много добър продукт, нашият пазар не се притеснява да го ползва, дори и офлайн, имате добър марж, стреляйте по-смело и според мен ще бъдете успешна компания", убеден е Василев.
"Предвидете време да почукате на повече врати, потърсете стратегически партньори. Искайте и ще ви бъде дадено", обобщи менторът.
Пътят от Свалбард до Стакевци
В рамките на събитието своя опит в създаването на собствен бизнес представи и предприемачът Филип Захариев, главен готвач в ресторанти със звезди Michelin и създател на fine dining ресторанта ONÀ в село Стакевци.
Технологичният редактор на Investor.bg Елена Кирилова и Филип Захариев. Снимка: Investor Media Group
През 2019 г. Филип решава да напусне зоната си на комфорт в Свалбард в най-северната част на Норвегия, където е главен готвач, и да създаде ресторант в село Стакевци.
Събирането на 300 хил. лв. за покупката на няколко къщи в селото изисква от него огромни усилия и целеустременост, след като получава отказ от банките, но в крайна сметка с помощ от семейството си успява да реализира идеята си.
"Преживях неописуем стрес, не знам как намерих сили, отслабнах с 20 кг", разказа Захариев.
Ресторантът му в Стакевци отваря буквално два часа след последните дейности по ремонта и обзавеждането, а още при отварянето му местата се резервирани за следващите два месеца.
"Постигнахме огромни успехи, правихме вечери със 100 готвачи от света. Вече съм по-спокоен", каза той.
А какъв е съветът му към бъдещите предприемачи? Внимавайте от кого вземате съвети.
Генерални партньори на Founders Today са УниКредит Булбанк и MFG.
Основни партньори са Българската банка за развитие и Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.
Събитието се организира с подкрепата на Българска фондова борса, Concord Asset Management, Devin Изворна, Inter Expo Center, Винарна Ловико Сухиндол, Mascaret и J Point +.
Институционални партньори са Българската стартъп асоциация (BESCO), Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска финтех асоциация, The Founder Institute, Entrepreneurs Night Out, 9Academy, Френско-българската търговска и индустриална камара, CEED Bulgaria, Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE) и Betahaus Sofia.
Медийни партньори са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, Bloomberg Businessweek Bg, сп. BusinessGlobal, HiComm и The Recursive.


Хиляди протестираха в Румъния против корупцията
Румен Радев на Ханука: Да помним поуките от миналото
Мехмед Дикме предрича сблъсък между Борисов и Пеевски
Киселова каза в прав текст кое е съборило кабинета
Ива Митева: ИТН прекрачиха една граница, от която няма връщане назад
Рекордна цена на медта: Идва криза в предлагането точно когато пристига AI бумът
Нещата не вървят добре за Netflix и Елисън в битката им за Warner Bros.
Как Toyota се оказа изключение от тенденцията в Китай
Защо Тайланд и Камбоджа продължават да водят една и съща война
Украйна предлага да се откаже от исканията си за членство в НАТО
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Сбогувахме се с тези коли през 2025
Плюсове и минуси на газовата уредба при дизеловите двигатели
Поредното изискване на ЕС вдига цената на новите автомобили
Учени създадоха почти невидима изолация за прозорци
Коремните мазнини след 50 години повишават риска от смърт с цели 83%
Какво представляват Социалните предприятия за хора с увреждания?
Древно езеро, изчезнало преди 100 000 години, се появи отново
Археолози откриха огромна подводна структура край Франция