fallback

Yettel навлиза на телевизионния пазар у нас с Yettel TV

Регулаторът КРС оцени през 2021 г. пазара на над 453 млн. лв. Лидер е намиращият се в процес на продажба "Булсатком"

11:07 | 06.04.23 г.

Неизбежното се случи, макар и с години закъснение. И третият голям мобилен оператор в България – Yettel, навлиза на пазара за разпространение и пренос на телевизионни услуги, оценен в последния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) на над 453 млн. лева (към края на 2021 г., данните за 2022 г. още не са публикувани). 

Конкурентите са на пазара от години. БТК предлага от пролетта на 2021 г. услугата си EON, даваща възможности за обединяването ѝ с по-високи скорости на интернет – до 10 Gbps. "А1 България" предлага услугата си за интерактивна телевизия Xplore TV. 

Новата услуга се нарича Yettel TV, ще предлага iptv и ще ползва безкабелно решение. 

Интерактивната телевизия ще дава възможност за връщане на съдържание назад до 7 дни, запис на съдържание и лесна навигация към съдържанието. Именно последното според маркетинг директора на компанията Владимир Христов е едно от големите предимства.

Компанията ще предлага два пакета – 100 канала и 50 mbps скорост на сваляне в пакета tv Favorite + net 50 – за 1 лев на месец за първите шест месеца и 32,99 лв. след това. Tv max + net 100 предоставя достъп до над 200 канала и 100 mbps за сваляне за 1 лев на месец за първите шест месеца и 37,99 лева на месец след това.

Представянето на Yettel TV. Снимка: Investor.bg

Един абонамент може едновременно да се ползва за гледане на съдържание през две устройства, като ще се поддържат телефони с Android и iOS, уеб браузъри и устройства с Android TV. Компанията предлага и ТВ бокс.

В средата на февруари Yettel бе обявила в Унгария именно такава услуга, която е достъпна през предложението за безжичен домашен интернет OtthonNet. Българската услуга на практика използва същата основа. В Унгария услугата се предлага в три варианта според включените ТВ канали – 53 канала за 4000 форинта (21 лв.), 78 канала за 5000 форинта (26 лв.) и 93+3 за 6000 форинта (31 лв.). 

Yettel TV се предлага със Smart TV Box, който се инсталира без кабели и нужда от домашно посещение на техници. Устройството има мощен процесор и Wi-Fi връзка и на практика превръща всеки телевизор с HDMI извод в смарт телевизор. За клиентите, които разполагат със смарт телевизори, предстои да се въведе функционалност, която ще им позволи да гледат на избрани модели смарт телевизори директно през приложението Yettel TV, достъпно в Google App Store. Управлението на телевизора и на Smart TV Box-a става с универсално Bluetooth дистанционно, което свети в тъмното за максимално удобство. 5G свързаността е подсигурена от последно поколение рутери с лесен монтаж. Те работят с новия Wi-Fi 6 стандарт за достигане на максимална скорост от 300 Mbps при работа със смартфони, лаптопи и таблети от последно поколение с възможност за безжично и лесно свързване едновременно на до 128 устройства. 

Как изглежда пазарът?

Битката за пазара у нас ще е жестока. Според национално представително проучване на Alpha Research по поръчка на Браншовата асоциация на българските телекомуникационни оператори (БАБТО) от 2021 г. общо 2,42 млн. абонати в страната използват платена телевизионна услуга, а 87 на сто от тях имат сключен договор с доставчик.

Според анализа на КРС през 2021 г. на оценения на над 450 млн. лева пазар ръст бележат приходите от три услуги, включени в сегмента – IPTV (с 18,7%), спътникова телевизия (с 3,3%) и услуги за разпространение на радио- и телевизионни програми на едро (с 2,3%). Приходите на останалите услуги в сегмента намаляват спрямо 2020 г.

Спад се наблюдава в размера на приходите от кабелна телевизия – с 2,5% спрямо 2020 г. За поредна година е регистриран спад спрямо предходната година и в приходите от услуги на едро за пренос на радио- и телевизионни програми – 7,8%. Това отново се дължи на намаление в приходите от услугите на едро за спътников пренос (с малко над 9%), които заемат значителен дял в общия обем на приходите от услуги за пренос на радио- и телевизионни програми на едро.

 

По данни на регулатора лидер на пазара е намиращият се в процес на продажба „Булсатком“, следван плътно от БТК. Делът на „Булсатком“ намалява с 2,7 процентни пункта на база брой абонати и с 1,6 процентни пункта на база приходи, заемайки съответно 31,3% от общия брой абонати на платена телевизия и 34,2% от приходите от услугата през 2021 г. 

В резултат от силна консолидация на пазара през 2021 г. БТК (придобила „Цифрова Кабелна Телевизия" ЕООД и „Нет 1" ЕООД) измества от втората позиция А1 по брой абонати, като делът на предприятието нараства с 4,7 процентни пункта спрямо индивидуалния дял на БТК през 2020 г. и с 2,7 процентни пункта спрямо агрегирания му дял (включващ самостоятелните пазарни дялове на придобитите през 2021 г. предприятия).

Делът на база приходи също бележи съществен ръст спрямо предходната година, като регистрираното увеличение е с 3,3 процентни пункта спрямо индивидуалния дял на БТК през 2020 г. и с 1,8 процентни пункта спрямо агрегирания му дял. В относително изражение броят на абонатите на БТК е на едва 1,1 пункта от дела на най-голямото предприятие.

От КРС не изключват през 2022 г. да се е случило ново преразпределяне на дяловете, при което БТК да заеме челната позиция по този показател.

"А1 България" е третото по големина предприятие на този пазарен сегмент на база брой абонати на платена телевизия. През 2021 г. делът на предприятието както на база абонати, така и на база приходи от предоставяне на услугата намалява незначително с 0,4 и с 0,3 процентни пункта, обхващайки съответно 25,3% от абонатите на платена телевизия и 28,5% от реализираните приходи.

Проникването на платена телевизия сред домакинствата в България нараства съществено спрямо предходните отчетни периоди, благодарение и на новото преброяване на населението на НСИ. Към края на 2021 г. се отчита ръст от 6,3 процентни пункта, като стойността на този показател достига 73,7%. За разлика от предходния едногодишен период проникването на кабелната и на сателитната телевизия бележи ръст съответно от 1,1 и 0,5 процентни пункта въпреки отчетения спад в броя на абонатите спрямо 2020 г.

Събитието за представянето на Yettel TV. Снимка: Yettel

Проникването на IP телевизията продължава възходящото си развитие и към края на 2021 г. то достига 24,3%, отбелязвайки ръст от 4,7 процентни пункта спрямо предходната година. Нараства и проникването на платена телевизия сред населението на България, като през 2021 г. то достига 31,8%, увеличавайки стойността си с 2,5 процентни пункта спрямо 2020 г. 

А потенциал за допълнителен растеж има, защото според националното проучване на Alpha Research между 120 хил. и 314 хил. домакинства в България използват платена телевизия от нелегален доставчик. 

"Hиe ниĸoгa нe ce цeлим в нишaтa, цeлим ce в мacoвия пaзap. Mиcля, чe имaмe шaнc, зaщoтo гoлямa чacт oт пaзapa нe изпoлзвa интepaĸтивнa тeлeвизия", отговори на въпрос на Investor.bg за целевия пазарен дял тъpгoвcĸият диpeĸтop нa Yеttеl Бoгдaн Узeлaц. Той има предвид преди всичко онези почти 25% от домакинствата, които ползват традиционната кабелна телевизия (вж. графиката).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:12 | 06.04.23 г.
fallback
Още от IT и телекомуникации виж още