fallback

Лято 2015 – без апокалипсис, но с грешни послания

Неочакван отлив на туристи от западноевропейските пазари беляза летният туристически сезон, спадът на руския пазар остана некомпенсиран

08:13 | 20.10.15 г. 10
Автор - снимка
Редактор

Очакванията и на държавата, и на туристическата индустрия за слаб летен сезон се оправдаха, въпреки че като цяло сезонът не е тотален провал. Това е посланието, около което се обединяват туроператори и туристически агенции, хотелиери, представители на туристическия бранш, дори и самото ресорно министерство.

Сезонът е белязан от очакван, но не и катастрофален спад на руските туристи. Успоредно с това обаче туроператори и хотелиери отчитат рязък спад на посещения от европейските пазари, както и от съседните ни традиционно силни пазари. Голям проблем, допринесъл за слабото туристическо лято е и липсата на комуникационна стратегия от страна на държавата. Оказва се, че не позитивни, а негативни послания са били отправени към туристите, което допълнително ги е отчуждило от България като туристическа дестинация.

Труден сезон, но не и апокалиптичен

От Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенти коментираха, че изминалият летен сезон за туризма е бил най-слабият в България от осем години насам. От Института за анализи и оценки в туризма не са толкова крайни в оценката си и казват, че летният туристически сезон е бил доста труден за бизнеса, но приключва без да се случи апокалипсисът, очертан в началото на годината.

Летният туристически сезон е бил доста труден за бизнеса, но приключва без да се случи апокалипсисът, очертан в началото на годината. Август беше най-силният месец, който приключва с ръстове по всички параметри – по приходи от нощувки, брой туристи, заетост на легла, каза за Investor.bg Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.

Той вижда най-големият проблем в липсата на комуникационна стратегия, която е довела до негативни послания към туристите, както и някои погрешни стъпки на туристическото министерство.

„Като цяло летният туристически сезон, който се очертаваше като доста труден, приключва без да се случи апокалипсисът, начертан в началото на годината“, каза Драганов. Той припомни, че такива опасения е имало заради резкия спад на записвания от руския пазар, поради което се говореше, че отливът на руски туристи ще бъде в рамките на 60-70%.

По негови данни обаче до края на годината спадът от руския пазар няма да е толкова драматичен и ще бъде до 24%. До края на годината се очаква намалението на руски туристи да е с около 160 хиляди души в сравнение с миналата година.

Драганов дава положителна оценка и за приходите от туризъм. Средно туристите са харчили по около 240 лева на човек през август за нощувки, или с 8,2% повече в сравнение с миналата година през август, посочи той. Експертът направи уговорката, че НСИ в статистиката си разглежда само около 37% от параметъра брой туристи, които са на територията на страната.

Като цяло Драганов определя летния сезон като изключително труден. За него Лято 2015 е показало две неща – възход на алтернативните видове туризъм (културен, селски, етнографски, екстремен) във вътрешността на страната и спад на масовия морски туризъм.

По думите на Драганов именно алтернативните форми на туризъм са „спасили сезона и са обърнали очакваните отрицателни резултати в положителни“. Той напомни за състоялия се събор в Рожен, привлякъл 310 хиляди гости, за фестивалите в Копривщица и Жеравна, джаз фестивала в Банско, които също са привлекли туристи, търсещи различен вид туризъм в страната.

Очакван отлив при морския туризъм

Данните за масовия морски туризъм, който е и най-нискобюджетният, са очаквано слаби. Налице е спад от 18%, който се дължи на неизненадващия отлив от руския пазар, но и на спада от немския, скандинавския пазар и този от Източна Европа. „Тези спадове не можаха да бъдат компенсирани от туристи от други дестинации“, коментира експертът.

Другият негативен фактор, който определи спада на морския туризъм, е изключително лошата комуникационна стратегия на Черноморието, смята Румен Драганов. „Черноморието ни не успя да излъчи положителни сигнали към българския турист. Липсата на такава стратегия даде поле за изява на лошата новина и от там множеството информации за замърсени води, балконинг, алкохолен туризъм и други. Липсата на добри послания беляза сезона с малки изключения – Каварна, Бургас, Поморие, Созопол, които дадоха добър пример как се прави комуникационна стратегия“, коментира Драганов.

(Не)очакван спад от европейските пазари

Ако спадът на туристи от руския пазар не ни изненадва, то като цяло неприятна изненада е отливът на посетители от други западноевропейски пазари. Тази ясно отчетлива тенденция се посочва в изводите на всички представители на бранша.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:17 | 13.09.22 г.
fallback