Така например по данни за 2016 г. са открити нови 3000 полета (routes), които са изместили закритите 2500 маршрута – или съответно 17% и 14% от общия брой дестинации в Европа за годината.
Нискотарифните авиокомпании откриват и закриват дестинации с двойно по-голям интензитет от традиционните превозвачи. Летищата трябва да се развиват в силно конкурентна среда, като с изключение на 10-те най-големи за всички останали пътниците могат да избират полети по 20 до 30% от дестинациите от алтернативно летище на до 100 км разстояние.
Двигатели на растежа при дестинациите в рамките на ЕС са нискотарифните и необвързани превозвачи – близо 99% от увеличените места в полети в ЕС за периода 2010-2016 г. се дължи на тях. Общо за полетите от и за Европа приносът на този вид авиокомпании е малко над 60%, като особено важен е той за летищата, обслужващи между 5 и 10 млн. пътници годишно – около 94%.
Увеличава се броят на обслужваните дестинации, като директните полети са с 5,4% повече през 2017 г., при ръст на предлаганите полети с прекачване от 3,8%.
Нискотарифните превозвачи вече заемат 32% от директните връзки, докато преди 10 години делът им бе едва 13% - постигайки ръст за периода 2007-2017 г. от 175%, при намаление на предлаганите директни полети от традиционните авиолинии с 8%. За същия период най-голямо увеличение – над 24% - на предлаганите дестинации с директен полет са летищата, коитообслужват между 5 и 10 млн. пътници, като там нискотарифните компании вече превозват 43% от пътниците.
Реформи
Активните стратегии за адаптация към потребностите на пазара и растеж при засилена конкуренция са резултат и от реформите в собствеността и управлението на летищната инфраструктира в много европейски страни.
През 2010 г. близо 77% от летищата в Европа са изцяло държавна собственост, докато през 2016 г. делът им спада на 53%; летищата, оперирани от частни или смесени компании, нарастват от 14% до 30%.
Едва в 6 страни от ЕС летищата се стопанисват изцяло от държавата. В последното десетилетие бяха концесионирани много летища в Източна Европа – Любляна, Загреб, Скопие, Тирана, наскоро и Белград, 14 летища в Гърция през миналата година, 10 летища в Португалия през 2012 г.
Голяма част от летищата в Испания се управляват от смесена компания с частни инвеститори. В Обединеното кралство има най-дълга история на публично-частни партньорства в сектора, 22 летища с трафик над 1 млн. пътници годишно се управляват от частни или смесени оператори.
Доброто управление на летищата е фактор както за привличане на превозвачи, подобряване на свързаността и инвестиции, така и за създаване на нови услуги и диверсификация на източниците на приходи.
През 2016 г. 37% от приходите на европейските летища са различни от авиационни такси – включително наеми, бизнес услуги, обслужване на пътниците или реклами.


България няма право да ремонтира танкер "Кайрос"
Росен Желязков депозира оставката на Министерския съвет
Варненският апелативен съд потвърди гаранцията Коцев от 200 000 лв.
Зъболекарят стана лукс: Почти двойно поскъпване на стоматологичните услуги у нас
Арестуваха мъж, обрал супермаркет в центъра на Варна
Chevron: IEA най-после признаха това, което повтаряме отдавна
Манията около AI узрява, инвеститорите започват да задават важните въпроси
Chevron: Венецуела има повече петрол и газ от Саудитска Арабия
Chevron: Със стандартизация намалихме разходите
Chevron: AI е на ранен етап на навлизане в индустрията
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
Ето го новия най-евтин седан на Nissan
Индустрията навлиза в нова ера на еднакви модели от водещи марки
Нов проблем пред електромобилите – цените на кобалта са скочили със 100%
Пеевски: Цялата отговорност сега е на коалицията "Сорос" - ПП-ДБ
Българи измамиха китайска фирма с фалшиви чипове
Коалиция ПП-ДБ поиска оставката на кмета на Пловдив
"Има такъв народ" след оставката: Длъжни сме се съобразим с хората