IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Индъстри Уоч: Фискалният ефект не трябва да е водещ при концесия на Летище София

Въздушният транспорт в Европа отбеляза сериозен ръст през 2017 г.

22:18 | 15.05.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Така например по данни за 2016 г. са открити нови 3000 полета (routes), които са изместили закритите 2500 маршрута – или съответно 17% и 14% от общия брой дестинации в Европа за годината.

Нискотарифните авиокомпании откриват и закриват дестинации с двойно по-голям интензитет от традиционните превозвачи. Летищата трябва да се развиват в силно конкурентна среда, като с изключение на 10-те най-големи за всички останали пътниците могат да избират полети по 20 до 30% от дестинациите от алтернативно летище на до 100 км разстояние.

Двигатели на растежа при дестинациите в рамките на ЕС са нискотарифните и необвързани превозвачи – близо 99% от увеличените места в полети в ЕС за периода 2010-2016 г. се дължи на тях. Общо за полетите от и за Европа приносът на този вид авиокомпании е малко над 60%, като особено важен е той за летищата, обслужващи между 5 и 10 млн. пътници годишно – около 94%.

Увеличава се броят на обслужваните дестинации, като директните полети са с 5,4% повече през 2017 г., при ръст на предлаганите полети с прекачване от 3,8%.

Нискотарифните превозвачи вече заемат 32% от директните връзки, докато преди 10 години делът им бе едва 13% - постигайки ръст за периода 2007-2017 г. от 175%, при намаление на предлаганите директни полети от традиционните авиолинии с 8%. За същия период най-голямо увеличение – над 24% - на предлаганите дестинации с директен полет са летищата, коитообслужват между 5 и 10 млн. пътници, като там нискотарифните компании вече превозват 43% от пътниците.

Реформи

Активните стратегии за адаптация към потребностите на пазара и растеж при засилена конкуренция са резултат и от реформите в собствеността и управлението на летищната инфраструктира в много европейски страни.

През 2010 г. близо 77% от летищата в Европа са изцяло държавна собственост, докато през 2016 г. делът им спада на 53%; летищата, оперирани от частни или смесени компании, нарастват от 14% до 30%.

Едва в 6 страни от ЕС летищата се стопанисват изцяло от държавата. В последното десетилетие бяха концесионирани много летища в Източна Европа – Любляна, Загреб, Скопие, Тирана, наскоро и Белград, 14 летища в Гърция през миналата година, 10 летища в Португалия през 2012 г.

Голяма част от летищата в Испания се управляват от смесена компания с частни инвеститори. В Обединеното кралство има най-дълга история на публично-частни партньорства в сектора, 22 летища с трафик над 1 млн. пътници годишно се управляват от частни или смесени оператори.

Доброто управление на летищата е фактор както за привличане на превозвачи, подобряване на свързаността и инвестиции, така и за създаване на нови услуги и диверсификация на източниците на приходи.

През 2016 г. 37% от приходите на европейските летища са различни от авиационни такси – включително  наеми, бизнес услуги, обслужване на пътниците или реклами.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:23 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още