IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бойна бретонка повежда Франция на бунт срещу струващия почти 2 евро дизел

Французите протестират срещу високите цени и бъдещи нови данъци с жълти жилетки и „Операция охлюв“

15:41 | 16.11.18 г. 16
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

През 2014 г. движението „червените шапки“ принуди тогавашното френско правителство да се откаже от плана си за нов еко данък. Сега с подобно движение в социалните мрежи се сформира нова група - "жълтите жилетки", кръстена на жилетките, които френските мотористи са принудени по закон да носят. Една бясна собственичка на дизелов автомобил изкарва Франция на барикадите. С видео във Facebook срещу високите цени на горивата 51-годишната бретонка Жаклин Моро застава начело на обхваналото цялата република протестно движение.

Многобройни граждански групи призоваха за национални блокади на улиците в събота. Жълтите жилетки за безопасност (gilets jaunes) са отличителният белег на разгневените шофьори, които се организират в социални мрежи, предава AFP.

В дългото си 4,38 секунди видео Жаклин се оплаква от т. нар. „Лов на шофьори“. Във Facebook заснетият със смартфон клип е изгледан повече от 6 млн. пъти. „Преди десет години вие ни накарахте да купуваме дизелови коли, защото се смятаха за по-екологосъобразни", оплаква се майката на три деца. Сега президентът Еманюел Макрон злоупотребявал със шофьорите като със златното магаре от приказката, пояснява Жаклин („Златното магаре“ е приказка на Братя Грим, б.ред.).

Гневът на бретонката не е насочен само срещу високите цени на горивата – над 1,90 евро струва литър дизел през тази седмица по бензиноколонките във Франция, литър „супер дизел“ дори е 1,98 евро. Този гняв е насочен преди всичко срещу декларираната воля на Макрон да увеличи данъка върху дизелите от 1-и януари.

Държавният глава настоява, че данъците върху горивата трябва да се увеличат, за да се насърчат по-екологосъобразни видове транспорт. Така например се очаква да скочат таксите за C02 и един тон въглероден диоксид да достигне стойност 55 евро от следващата година.

Бюджетът за 2019 г. предвижда освен това повишение на данъка за дизел с 6,5% на литър, а за петрол - с почти 3%. Повишението цели да се намали замърсяването, като окуражи французите да купуват екологично ефективни автомобили.

Официално правителството оправдава новите мерки с екологични причини и скандала за отработените газове на Volkswagen и Co. Опозицията обвинява Макрон в това, че иска да „издои“ шофьорите, за да запълнят те празната държавна каса. Допълнително се очакват около 15 млрд. евро годишно, показват данни на консерваторите.

Данъците на Макрон се различават от данъчните модели, препоръчвани от икономистите за борба с глобалното затопляне. Много учени призовават за повишаване на цените на изкопаемите горива, но същевременно настояват за възстановяването на тези приходи под някаква форма на гражданите. Така може да се осигури политическата подкрепа на населението, твърдят те. 

 

Франция обаче променя курса, предизвиквайки огромно недоволство и спекулации относно използването на приходите. „Основната цел е да се купуват нови прибори за Елисейския дворец или изграждането на скъп басейн за президента“, възмущава се Жаклин Моро в своето видео.  51-годишната жена, която свири професионално на акордеон и е терапевт по хипноза на свободна практика, в момента се появява във всяка втора телевизионна програма, за да излъчи критиките си към Макрон. Много французи следват примера ѝ и поставят жълта жилетка на таблото на колите си, както прави 51-годишната жена на своето десетгодишно Volvo.

Моро е лицето на движение, което се изплъзва от властите. „Трудно е, защото няма синдикална организация зад протеста", заяви вътрешният министър Кристоф Кастанер. Правителството очаква масови протести в събота, въпреки че почти няма официално обявени демонстрации. „Хората не знаят как да ги регистрират, нямат опит с демонстрациите", казва говорителят на полицейския профсъюз. Плановете включват блокади на движението. „Opération escargot" я наричат активистите - „Операция охлюв".

Колко французи, кога и къде ще блокират улиците, засега не е ясно. „Това е трудно – префектурите не знаят точно колко допълнителни полицейски служители трябва да поискат за охрана", казва служител, пожелал анономнист.

Президентът Макрон пък от своя страна наскоро беше необичайно самокритичен. Той изпитвал „респект и уважение" към разгневените шофьори, заяви Макрон по време на телевизионно обръщение в прайм тайма. Но той също така заяви: „Има много хора, които искат да злоупотребят с това движение", каза той, имайки предвид популистите вляво и вдясно. Партията на Марин льо Пен например подкрепя движението официално.

Жаклин смята това за паническо шикалкавене: „Накъде отива Франция, мосю Макрон“, пита тя президента. „Разбира се, не натам, накъдето искате да водите страната“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:57 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 23 rate down comment 3
vankata89
преди 5 години
Поредния предлог некадърните политици да лапат повече. Като искат по еко неща да ги направят по евтини. Гарантирам ви че ако колите на ток са евтини има зарядни станции навсякъде и за километрите които плащаш на ток са по - малко от тези на дизел никой няма да си купи дизеларка да ама не. Колите на ток са скъпи нямат зарядни станции а и е спорно колко са еко ако тока е от въглища :D.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 22 rate down comment 0
majnata
преди 5 години
Протестират хората, за малко по-скъпа нафта и те с 5 пъти по-високи доходи... И с бая разходи , ама ти отде да знаеш ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 21 rate down comment 2
mancho123
преди 5 години
Айде някакси малко по малко да дпрем с теьи спекулации... 5 пъти, 10 пъти по високи доходи... 1. разликите не са токова големи.... 2. Проблема не е в размера на абдолютния доход, а в социалната инфраструктура-графдки транспорт, училища, болници, тротоари и вс други дребни нещица, които опосредстват ежедневието ни... и липсата на които при нас може да се компенсира само с кинти... Напр. огромна част от децата в белите страни ходят на училище или с ирганизиран(евтин) транспорт, или с градския такъв.... а сравнете кск е у нас... то за кисело мляко да те е страх да го пратиш, камо ли на училище да ходи само. Във Виена ученическата карта за целия градски транспорт е 70eur на година, а в София е 125. и така...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 18 rate down comment 4
Toranaga
преди 5 години
Затова имат франсетата, защото се борят за правата си !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 20 rate down comment 11
markov
преди 5 години
Нашенеца най-обича да се мери с несъвместими неща. Ми вместо да се бяхме давали на Османската империя , да бяхме станали ние империя, да бяхме имали колонии и сега да сме център на развития свят. Да ама нашенеца се е свивал до дупето на жената , мърморел е под юргана и си е викал мен кат поданик на султана си ми е добре.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 18 rate down comment 6
melon
преди 5 години
Протестират хората, за малко по-скъпа нафта и те с 5 пъти по-високи доходи...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още