Водород
Водородът е от ключово значение за енергийния преход - плановете са той да замести изкопаемите горива в сектори, в които възобновяемите източници няма да могат да се справят - тежката индустрия и транспорт. Водородът е в изобилие на Земята, но не и в "изолирана форма" - той е част от молекулата на водата или въглеводородите.
Има различни методи за добив на водород - чрез електролиза или чрез термохимически реакции. Произведен чрез електролиза, за която се използва възобновяема енергия, водородът е практически въглеродно неутрален. Но сегашните технологии изискват много голямо количество енергия, за да се разцепи молекулата с помощта на електролизата, което прави процеса икономически неизгодна
При производството на водород от природен газ нужната енергия е пет пъти по-малко, но пък тогава нямаме зелен водород.
Алтернатива засега е т.нар. "син" водород, тоест произведен от природен газ, а отделените вредни емисии при това производство да бъдат уловени и съхранени.
Биогорива
Емисиите въглероден диоксид от транспорта са един от големите източници на замърсяване на околната среда. В момента 95% от потребяваните в световен мащаб горива се произвеждат от изкопаеми ресурси и само 5% - от възобновяеми. Водородът е вариант за тежкотоварните превозни средства, а електромобилите могат да заместят конвенционалните двигатели. Преди това да стане реалност обаче нашите автомобили могат да бъдат заредени с биогорива.
В световен мащаб бензинът обезпечава 39% от енергията, използвана в транспорта, а дизелът - 36%. Керосинът осигурява 12% от нужната за сектора енергия.
В момента има два основни метода за производството на биогорива. Единият вид е етанол, който се получава по естествен път от различни източници, а другият - биодизела, се получава от хидрогенизирани растителни масла. Навлизането на тези горива досега е ограничено, защото липсват единна нормативна уредба за делът на етанола в конвенционалните бензини, както и на инфраструктура за тяхното разпространение.
Пречка пред масовото навлизане на биогоривата е и високата им цена.
Като качества бутанолът, биогориво, произведено от биомаса с помощта на бактерии, е по-добър от масовия сега етанол. Но бутанолът е много по-токсичен от етенола и има по-висока точка на кипене, което означава и нуждата от повече енергия при дестилацията му.
Затова и в момента много по-перспективно се оказва биодизелът - произведен при преработката на мазнини и със свойства близки до горивата, произведени от петрол.
Термопомпи
Ефективното използване на топлинния баланс практически дава неизчерпаем източник на нископотенциално, тоест до 40°С топливо, посочват още от Асоциация "Глобална енергетика". В САЩ около 30% от сградите са съоръжени с термопомпи, които съвместяват системите за отопление и охлаждане. С бързото навлизане на информационните технологии става и много разпространено използването на отделената топлина от дейта центровете.
Проблем при термопомпите е използваният охлаждащ агент - той не трябва да съдържа вещества, които разрушават озона и ефективно да използва природни ресурси.Охлаждащите вещества трябва да отговарят на изискванията за пожарна безопасност и да са достъпни в достатъчни количества.
Малките термопомпи (до 100 киловата) широко навлизат в ежедневието и това дава надежда, че ще могат да бъдат използвани и за големите инсталации (до 30 мегавата).
Пренос на енергия
В последните 10 години енергийните мрежи се развиват активно и вече преминават към стадий за пренос на електроенегия с ултрависоко напрежение. Тази технология може да доведе до оптимизация на разпределението на електронергията.
По мрежите с ултрависоко напрежение тече ток от над 1000 киловолта.


Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ