fallback

Неудобната истина за цените на храните през 2022 г.

Лошите климатични условия, транспортът и отложеното търсене са само част от факторите, които ще продължат да влияят върху пазара на храни през новата година

10:53 | 07.01.22 г. 2

Хранителните продукти стават все по-скъпи. За съжаление, прогнозите са цените на храните да не се понижат през 2022 г., пише CNN.

Какво се случва: отложеното търсене, високите транспортни разходи и високите цени за съхранение, съчетани с лошите климатични условия, могат да продължат да покачват цените на продукти като царевица, какао и захар. Това може да запази завишени глобалните цени на хранителните продукти дори ако инфлацията в други части на икономиката се забави.

“Очакваме цените да останат на тези високи нива”, зави Майкъл Магдовиц, анализатор на Rabobank. 

Индексът на ООН за цените на храните се повиши до 10-годишен връх през 2021 г. Неуредиците, причинени от пандемията - включително недостигът на работна сила и липсата на контейнери, повишиха цените за производство на фона на скок в търсенето, особено в Китай. Лошото време допълнително влоши ситуацията.

Цените за земеделските продукти се повишиха с около 28% през миналата година и са с около 40% по-високи спрямо предпандемичните нива, посочи Rabobank в своя доклад, публукуван в края на годината.

Фючърсите върху царевицата поскъпват с около 28% спрямо началото на годината, сочат данни на Refinitiv. Цената на пшеницата се повишава с 24%, а тази на кафето - със забележителните 80% към края на 2021 г.

Цените на транспорта наскоро се понижиха, но това вероятно няма да е достатъчно за съществена промяна.

Един от проблемите е, че преди пандемията потребителите купуваха много земеделски продукти на база нуждите си, обяснява Магдовиц. След това удари Covid-19 и купувачите съжалиха, че не са увеличили запасите си - особено когато търсенето се повиши. Ако цените се понижат сега, мнозина ще побързат да се запасят.

“Ако има спад в цените сред много от тези борсово търгувани стоки - което не считаме, че непременно ще се случи, те ще се “разграбят” от потребителите”, посочва анализаторът. “Това ще ограничи възможността за понижение на цените”, обяснява той.

Що се отнася до земеделските продукти, производителите не могат лесно да увеличат предлагането. Трудно е бързо да се увеличи обработваемата земя или драстично да се повиши качеството на добивите.

Друг проблем са продължаващите очаквания за лошо време. Условията за феномена Ла Ниня се завърнаха в Тихия океан. Това обикновено значи по-сухо и по-топло време от обичайното в Аржентина, южната част на Бразилия и южните части на САЩ. Междувременно внезапни студове, изненадващи суши и други влошавания на климатичните условия, които станаха факт през 2021 г., могат да се повторят и през 2022 г.

“Влиянието на Ла Ниня е много голямо точно сега”, коментира Магдовиц и даде за пример скорошния скок в цените на соята.

Общата картина

Поскъпването на продукти като соята и царевицата представлява само част от причините за по-високите цени в магазините. Хранителните компании също трябва да се справят с по-високите разходи за опаковане и дистрибуция. Заплатите на служителите също се повишават.

Някои от тези фактори могат да се облекчат през следващите 12 месеца. Засега обаче производителите не предвиждат големи промени. Kraft Heinz и Mondelez например вече предупредиха, че планират да увеличат цените за клиентите на дребно от началото на 2022 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:01 | 14.09.22 г.
fallback