Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Апокалипсисът на джаджите се задаваше, докато не дойде Covid-19

Тази неочаквана година превърна много хора във фенове на различни потребителски устройства

Апокалипсисът на джаджите се задаваше, докато не дойде Covid-19

Снимка: Pixabay

С джаджите трябваше да е свършено. Смартфоните, таблетите и умните часовници погълнаха по-слабите устройства около тях, включително камерите, музикалните плейъри, навигациите, фитнес тракерите и гейминг устройствата. Малкото технологични продукти, които пробиха през краудфъндинг сайтовете и вълната от стартъпи, бързо попаднаха в лапите на Amazon.

Магазините, които продаваха джаджи – Circuit City, RadioShack, Best Buy, изчезнаха от бизнеса или се превърнаха в мрачни складове за продукти, които не са особено забавни. През 2016 г. журналистът Фахрад Манджу обяви „апокалипсис на устройствата“.

„В продължение на 30 или 40 години, през рецесии и войни, през стабилност и революции, те винаги бяха там“, написа той, прогнозирайки големи промени.

Засега изглежда апокалипсисът на джадите е избегнат, отчасти поради заплаха от действителен апокалипсис, пише за The New York Times Джон Херман.

Седем месеца на провалени планове, блокади и бързо импровизирана нова нормалност превърнаха измъчените потребители по целия свят в истински фенове на устройства, които по някакъв начин разказват историята на тази странна и мрачна година: пулсови оксиметри, iPhone 12, филтри за въздух HEPA, инфрачервени термометри, таблети и лаптопи за училище, мрежово оборудване за дома, шумопотискащи слушалки и други.

Елементите на този бум на джаджите напомнят повече на 2002 г., отколкото на 2020 г. Кога за последен път сравнявахте уебкамери, за да си изберете коя да купите? Как ви се струва новият ви мастиленоструен принтер? Но нещата подсказват и за 2200 г. Очаквахте ли да прекарате лятото си в опити да разберете дали пречиствател за въздух, направен от компания за Bluetooth колонки, ще бъде достатъчен, за да изчисти въздуха в изолираното пространство на дома ви в една все по-враждебна към човека планета?

Една поразителна подробност в този бум на устройствата е, че онези, които водеха апокалипсиса на джаджите, забавиха темпото. Gartner изчисли, че продажбите на смартфони са се свили с 20% през второто тримесечие на годината, когато голяма част от света се бореше с големия брой случаи на Covid-19, а икономиките – с резкия си спад. На хоризонта се задават нови игрови конзоли, които все още не са излезли на пазара, но най-успешното устройство в гейминг индустрията напоследък е това, което най-много прилича на добрите стари джаджи – тригодишната Nintendo Switch.

Начините, по които хората купуват устройства, също станаха малко по-различни и по-свързани с инфраструктурата. Сайтовете за ревюта на продукти, чиито читатели могат да сравняват безжични слушалки например, препоръчват по още няколко линка с други продукти, включително оборудване за следене на кислорода в кръвта в домашни условия. Стилът и езикът, развити в културата на феновете на потребителската електроника, се разширяват, включвайки нови нужди. Сега за едно семейство, чиито деца учат от дистанция, търсенето на „Най-добрите лаптопи“ е измествано от „Как да купим използван лаптоп или настолен компютър“.

Никъде различните преживявания, свързани с пандемичния бум на джаджите, не са толкова очевидни, колкото в Amazon, която се превърна от „магазин за всичко“ в глобална платформа за разпространение на продукти. Селекцията за тазгодишния Prime Day изглеждаше съобразена с Covid реалностите: евтини таблети, шумопотискащи слушалки и безброй предмети за оборудване на домашния офис.

Брандът Amazon, който някога беше обвиняван, че е враг на джаджите, сега е техен съучастник. Компании, чиито имена лесно се забравят и които правят продукти, които не помните след това, като брандовете, създадени да продават нискомаржови батерии, кабели и Bluetooth колонки, се превърнаха в миниатюрни конгломерати на Amazon.

Бумът на джаджите по време на пандемията е история за задоволяване на нови потребности и стари желания. Купуването на шумопотискащи слушалки, разбира се, е удоволствие за потребителите, като оставим настрани новите обстоятелства, които ги правят наистина необходими – ремонтът на съседите, плачещото бебе в съседната стая, фактът, че половинката ви също води видео разговор в момента.

Този бум на джаджите ще приключи както всеки друг – с редица малко използвани и бързо остарели боклуци, прибрани в шкафове или изхвърлени на сметищата в целия свят, но така и не предизвикващи носталгия. Тук не говорим за сериозни нови хобита у потребителите. Става дума за едно поставено в ъгъла човечество, което харчи колкото може, с надеждата, че някое ново изобретение ще предотврати бедствието или ще разсее мрака.

Джаджите от пандемията не се опитват да лъжат, че са следващото голямо нещо. Те дори не твърдят, че са начин да наваксате до следващото голямо нещо. Гарантираното им бързо остаряване не е нещо, което да се крие, защото когато се случи, няма да сте разочаровани. Ще сте облекчени.

По статията работи: Елена Кирилова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Конкурентите на Huawei стават все по-смели, докато тя се бори с проблеми