Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Регулаторният гамбит на Китай срещу технологичните компании крие рискове

В опит да отвори допълнително интернет пазара Пекин рискува да изгуби своята регулаторна сила

Регулаторният гамбит на Китай срещу технологичните компании крие рискове

Централата на Tencent в Шънджън. Снимка: Qilai Shen/Bloomberg

Агресивната кампания на Китай, насочена срещу технологичния сектор, се фокусира върху една обща практика, която водещите играчи в индустрията използват, за да попречат на своите конкуренти – блокирането на външните връзки, което регулаторите приемат за антиконкурентно, пише Nikkei Asia Review.

Години наред големите китайски интернет компании, като Alibaba Group и Tencent Holdings, използват различни средства, за да блокират потребителите си да споделят връзки към публикации и продукти в платформите на други компании. Тези техники създават така наречените „оградени градини“, за да бъдат защитени цифровите екосистеми, да се ограничи растежът на конкурентите и да се попречи на потребителите да харчат парите си другаде.

Сега властите се заканват да съборят стените, за да насърчат свързаността между различните интернет платформи, което представлява мярка за защита на правата на потребителите и пазарната конкуренция. Но това може да разклати дълготрайните модели на растеж на китайските технологични гиганти.

В същото време местните регулатори не споделят, или поне не публично, единодушно мнение относно това как трябва да се премахнат стените, тъй като някои органи се опасяват, че напълно отворената свързаност ще увеличи проблемите при надзора. 

Още по темата

Министерството на индустрията и информационните технологии (МИИТ) иска здравословен растеж на интернет индустрията; регулаторът по киберсигурността се фокусира върху съдържанието, а агенцията за обществена сигурност залага на онлайн измамите, споделят източници, запознати с темата.

На заседание от 9 септември МИИТ призова ръководителите на водещите технологични компании, включително на Tencent, Alibaba, ByteDance и Baidu, да премахнат блокирането на подобни връзки. На компаниите беше наредено да представят планове по въпроса до 17 септември. МИИТ провежда кампания за преодоляване на неправомерното поведение онлайн още от юли, включително за изскачащите прозорци, събирането на данни и блокирането на връзки.

„Призоваваме засегнатите компании да следват изискванията и да отворят една към друга, стъпка по стъпка, връзките към платформите за незабавни съобщения“, заяви Дзао Дзегу, генерален директор на Бюрото за управление на информацията и комуникациите към МИИТ, по на пресконференция. Блокирането на връзките „помрачава опита на потребителите, ощетява техните права и нарушава пазара“, добавя той.

Фокусът на компанията е насочен към отговора на Tencent, Alibaba и ByteDance.

Tencent, която управлява популярни приложения за съобщения, като WeChat и QQ, разполага с близо 1,9 млрд. месечно активни потребители. Alibaba има достъп до 1,6 милиарда активни потребители месечно чрез приложението си Taobao и най-голямата платежна услуга Alipay. В същото време нашумялата платформа на ByteDance за кратки видеа Douyin, китайският близнак на TikTok, се разшири бързо и сега разполага с 640 милиона потребители.

С ожесточената конкуренция на всички бизнес фронтове китайските технологични компании използват въпросните стени, за да отблъснат съперниците. От 2015 г. Tencent издига бариери, които не позволяват на потребителите директно да споделят връзки от конкурентни приложения. Например потребител, който иска да сподели продукт от Taobao с приятел в WeChat, ще открие, че връзката не може да бъде отворена в тази платформа. В същото време потребителите на Douyin не могат директно да препращат видеоклип към контактите си в WeChat.

Alibaba от своя страна забранява на купувачите на своите пазари Taobao и Tmall да използват системата WeChat Pay на Tencent.

Въпреки че регулаторите все още не са изяснили колко голяма свързаност трябва да има, експертите в индустрията споделят, че Tencent и WeChat, боравещи с най-големия набор от потребителски данни, ще бъдат най-засегнати, докато Alibaba и ByteDance ще бъдат по-склонни да въведат новото правило.

Става въпрос и за преразпределяне на интернет трафика - най-ценният актив за интернет бизнеса.

По-малките играчи очакват с нетърпение промените.

"Ние страдаме (от блокирането на връзките при Big Tech) от дълго време", признава изпълнителен директор на компания за големи данни. Пречките, създадени от лидерите на пазара, са увеличили значително разходите на малките компании за привличане на нови потребители.

Разрушаване на стените

Регулаторният натиск започна на 26 юли, когато МИИТ обяви шестмесечна кампания за отстраняване на неправомерното поведение в интернет индустрията. За първи път регулаторът включи блокирането на злонамерени връзки сред осем вида дейности, които трябва да бъдат коригирани. На 17 август пазарният регулатор представи проект на насоки за регулиране на антиконкурентните практики в интернет индустрията, забраняващи блокирането на злонамерени връзки.

Главният изпълнителен директор на Alibaba Даниел Джан призова местните конкуренти да направят промени по време на брифинг през август.

„Предоставянето на достъп до външни връзки може да намали разходите за интернет трафик за малките и средни предприятия“, изтъква Джан. "Това също ще бъде по-удобно за потребителите“, добавя той.

Tencent заема по-предпазлива позиция по темата. Президентът Лу Чунин заяви, че „взаимовръзката между различните платформи е много сложна“, тъй като всяка платформа има свои собствени правила.

На 13 септември Джао от МИИТ поясни на пресконференция, че регулаторите действат срещу безпочвеното блокиране на връзки, което нарушава конкуренцията. Два дни по-късно регулаторът за киберсигурността издаде набор от насоки, изискващи платформите да си сътрудничат при данните и трафика в съответствие с националните правила. 

Още по темата

Tencent, Alibaba и ByteDance изразиха подкрепа за мерките.

На 17 септември Tencent направи първата стъпка, предоставяйки на потребителите на своята основна услуга WeChat достъп до конкурентни връзки с Taobao и ByteDance. Това се отнася само за съобщения в разговори между двама потребители, а не за групови чатове.

Планът на Tencent следва месеци на комуникация между МИИТ и компанията. Това включва спешно пътуване на председателя Пони Ма до министерството след срещата с технологичните лидери на 9 септември.

„Министерството даде ясно да се разбере, че основното искане е да се отворят, като големите компании трябва да поемат водещата роля“, посочва източник, близък до МИИТ.

Но за регулаторите е трудно да решат дали блокирането на връзките на конкурентите е разумна бизнес тактика или антиконкурентна такава, която вреди на потребителите, коментира Хан Лидзъ, адвокат в кантората Katten Muchin Rosenman. Резолюцията ще има дълбоко въздействие върху индустрията, като това ще затрудни и работата на регулаторите, добавя той.

Ключовият въпрос е дали приложения като WeChat трябва да се считат за публична инфраструктура, предлагаща справедлив достъп до всички страни, продължава Хан. Регулаторите в други страни, включително в САЩ, са изправени пред подобни предизвикателства.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

2
 
2
 
1
преди 2 месеца
Щом става дума за гамбити: международният съд в Хага нямало да разследва престъпленията на САЩ в Афганистан. Нямали ресурси р'ъйш лЕ !!

Още от Анализи
2 млрд. долара заплата? Softbank се противопоставя