Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Сатя Надела - човекът, който възроди Microsoft

51-годишният инженер постигна чудеса с бизнеса на компанията, която без много шум изпревари Apple по пазарна капитализация

Сатя Надела - човекът, който възроди Microsoft

Снимка: Архив Ройтерс

Поздравителните съобщения и туитове започнаха през последната седмица на ноември. Microsoft успя да измести Apple и да се превърне в най-високо оценяваната компания в света. Дългогодишните ѝ служители, които са свикнали да мислят за Microsoft като за компания, която е далеч от славните си години, когато се управляваше от Бил Гейтс, бяха залети от послания от приятелите и семействата си. И все пак нито дума не беше изречена за това постижение, когато главният изпълнителен директор Сатя Надела събра старши представителите на фирмата на седмичната им среща в петък.

В интервю, дадено в централата на Microsoft в Редмонд, Вашингтон, Надела изглежда подразнен от въпросите за възхода на компанията.

“Бих бил възмутен, ако някой някога празнува пазарната ни капитализация”, коментира той пред Bloomberg Businessweek. Надела настоява, че капитализацията, която на 25 април надмина 1 трлн. долара и е скочила с над 230% откакто той застана начело на фирмата през февруари 2014 г. - “не е важна” и всяка радост за подобно произволно събитие ще отбележи “началото на края”.

Подобни думи са обичайна част от начина, по който говори той. Надела, 51-годишен инженер с няколко образователни степени, който е израсъл в Индия, е известен с библиотекарския си темперамент.

Дори и това да не продължи, преобръщането на бизнеса, което направи Надела, откакто замени Стив Балмър като главен изпълнителен директор, е историческо. Компанията е всеобщо възприемана като остаряваща, след като пропусна почти всяко значимо събитие в IT индустрията от 2000 г. насам - мобилните телефони, търсачките, социалните мрежи, като същевременно позволи на основния си източник на приходи Windows да поеме към стагнация.

Маркетолозите от Microsoft обичат да описват възхода ѝ като технологична сила като нещо от рода на културна рехабилитация, включваща това, което Надела нарича корпоративна “емпатия” и насочване от “фиксирано мислене” към “мислене за растежа”. Всъщност преобръщането на компанията беше по-болезнено, сочат интервюта с повече от дузина настоящи и бивши нейни служители, членове на борда, клиенти и конкуренти.

Под управлението на Надела тя съкрати финансирането на Windows и изгради огромен облачен бизнес (с около 34 млрд. долара приходи за 2018 г.), с което изпревари Google и записа прогрес в ключови области срещу доминиращия играч Amazon Web Services.

“Не знам друга софтуерна компания в технологичната история, която да е попаднала в затруднения и да се е възстановила толкова добре”, твърди главният изпълнителен директор на Netflix Рийд Хейстингс.

Близки до Надела твърдят, че възраждането на Microsoft е колкото впечатляващо, толкова и ужасяващо. Запитан каква заплаха представлява днес Microsoft за технологичната вселена, главният изпълнителен директор на конкурентна софтуерна компания, пожелал анонимност, започва да си тананика “Имперския марш” на Дарт Вейдър от “Междузвездни войни”. С други думи: Империята отвръща на удара. Това подсказва, че Microsoft продължава да внушава такива чувства на конкурентите си, дори и при слабото възхищение от страна на Надела.

Когато бордът назначи Надела на мястото на Балмър, Microsoft изглеждаше заключена в капана на срива на бизнеса с Windows, който в пиковия си момент достигна пазарен дял от над 90%. Windows все още е изключително печеливш - Microsoft генерира приходи от лицензи за почти всеки продаден лаптоп или настолен компютър, но хората все повече заместват личните си компютри с iPhone или устройства с Android. Днес Windows е бизнес за 20 млрд. долара годишно.

Дългогодишен директор, който наскоро е напуснал Microsoft, описва подхода на Надела като “фина сянка”. Той никога не е орязвал подразделение, нито е съкращавал продуктов лидер, но намеренията му винаги са били пределно ясни. Първият му имейл до служителите е включвал над 1000 думи и не е включвал нито дума за Windows. По-късно преименува облачната услуга Microsoft Azure и започва да говори за облака непрестанно. Усилията в бизнеса с облачни услуги дават плод и той набира скорост, с което помага за подновяване на имиджа на Microsoft и да се подобрят настроенията сред служителите.

През 2016 г. бордът на Microsoft е притеснен, че компанията не се развива достатъчно бързо, за да настигне Amazon, която по това време генерира 12 млрд. долара приходи от облачни услуги. Опасенията са, че бизнесът за корпоративен софтуер ще преживее колапс по-бързо, отколкото облачните услуги могат да закрепят положението. За да насочи фокуса напълно към облака, Надела създава серия от големи реорганизации, които достигнаха кулминацията си в края на миналата година, което подразделението беше заличено, а операциите бяха разпределени между екипите на Azure и Office.

Към този момент войната за облака с Amazon беше ескалирала. Всяко подобрение, което Amazon правеше, беше последвано от ход на Надела, който се постара да отговори, наливайки милиарди долари в покупките на центрове за данни и стартъпи.

Стратегията на Надела накара Microsoft да подмине възможности, които другите технологични играчи сметнаха за привлекателни. Amazon и Google се насочиха към хардуера за автономни коли, Microsoft реши да не се занимава с такъв бизнес. Вместо това се фокусира върху изкуствения интелект и аналитичните решения, необходими за самоуправляващите се коли, като тези на BMW, Nissan и Volkswagen.

Microsoft е особено успешна в индустрии, които са далеч от софтуера, с който стана популярна. Azure например се грижи за операциите за сигурност на Chevron, анализирайки стотици терабайти данни. Очилата за добавена реалност HoloLens позволяват на инженерите на Chevron в Хюстън виртуално да поправят оборудване, което се намира на друго място. Събраните данни се ползват за различни анализи.

Въпреки успехите на Microsoft, понякога критиците подсказват, че в ренесанса на Надела има нещо кухо. В портфолиото на компанията влизат коренно различните  продукти и услуги като GitHub, LinkedIn и Xbox. Големият залог HoloLens се нуждае от години, за да стане печеливш. Надела ще трябва да помисли и за всичко това.

По статията работиха: Елена Кирилова, редактор Елена Илиева
Още по темата: Анализи Microsoft Сатя Надела

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Кой подпали Нотр дам?