Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Технологиите могат да помогнат за демократизиране на финансовите услуги

Ако бъдат подходящо регулирани, дигиталните инструменти дават възможност за намаляване на глобалното неравенство

Технологиите могат да помогнат за демократизиране на финансовите услуги

Снимка: Bloomberg

Икономическите щети, причинени от пандемията, бяха частично маскирани от извънредните нива на подкрепа, вливани от правителствата по целия свят. През септември много мерки за облекчаване на пандемията ще започнат да се оттеглят както в САЩ, така и във Великобритания. Това ще разкрие неравномерното въздействие на пандемията, като домакинствата с по-ниски доходи и по-малко богатство ще са най-засегнати. Неравенството в богатството, което вече бе сериозно притеснение преди пандемията, сега е още по-екстремно, пише за Financial Times Тарун Рамадорай, професор по финансова икономика в Imperial College London, със съдействието на Джон Кембъл, професор по икономика от Харвард.

Макар през последните десетилетия да наблюдаваме напредък в световен мащаб в свиването на редиците на крайно бедните, съществуват големи различия в богатството в рамките на увеличаващата се средна класа в света - и огромни разлики между средната класа и много богатите. По време на пандемията по-заможните домакинства разшириха аванса си пред по-бедните, отчасти защото успяха да спестят повече. Но високата възвръщаемост на дългосрочните и рисковите инвестиции, като акции и жилища, също бяха от полза за богатите хора, които имат по-лесен достъп до финансовите пазари и можеха да заемат при безпрецедентно ниски лихви.

Още по темата

Привилегированият финансов достъп на богатите е постоянна характеристика на глобализацията. Недостатъкът за по-бедните домакинства може да бъде значителен: например в Индия цената на неизгодните финансови договорености се оценява на 10% от реалния годишен доход на типично домакинство от средната класа.

Един очевиден проблем е, че фиксираните разходи за предоставяне на финансови услуги оскъпяват малките инвестиции и заемите. Много финансови продукти изискват стабилни потоци от приходи и разходи и не отговарят на нуждите на по-бедните домакинства, които живеят с нестабилни парични потоци. По-бедните хора също така често не разполагат със социални мрежи за сигурност и привилегировано образование, което е необходимо, за да се научат за доходните инвестиционни възможности. Те също така нямат време да се защитят срещу доставчиците на финансови услуги, които използват слабостите на клиентите.

Добрата новина е, че сега имаме изключителна възможност да направим промяна. Икономиките, съсипани от пандемията, търсят начини да постигнат ефективност и да отприщят предприемаческите инстинкти на хората, затворени за повече от година. Технологиите бяха единственият начин за комуникация с другите през това мрачно време, което доведе до по-добро запознаване с инструментите, които могат да намалят цената на основните финансови услуги. И може би най-важното е, че сега има широко разпространено осъзнаване, че социалната стабилност е застрашена от неравенството по богатство, раса и пол.

Какво можем да направим, за да разширим достъпа до достъпно и висококачествено финансово управление? Финансовите договорености на домакинствата отразяват огромното разнообразие от техните икономически ситуации, така че финансовите инструменти трябва да бъдат персонализирани. Предизвикателството е да се направи това на достъпна цена дори в малкия мащаб, от който се нуждаят по-бедните домакинства. Технологиите са жизненоважна част от решението, тъй като позволяват евтино да се обработват малки транзакции и могат да се приспособят към променящите се обстоятелства, като нестабилен доход.

Технологичният евангелизъм обаче има своите граници. За да се изгради здрава финансова система за домакинствата, технологиите трябва да бъдат регулирани, за да се насърчават иновациите, като същевременно се забраняват експлоатационни или унищожаващи стойността поведения, като алгоритмите за кредитно оценяване, които увеличават съществуващите пристрастия, или търговията чрез смартфони, която насърчава малките инвеститори да купуват скъпи популярни акции.

С тези уговорки наум сега има начин да се подобри животът на милиони, като се осигури евтин достъп до персонализирани финансови продукти. Като аналогия, създаването на национални пощенски услуги отваря нови възможности за дребната търговия през 19 век чрез намаляване на разходите. По подобен начин, подходящо регулираните технологии могат да разширят достъпа до финансови услуги през 21-ви век.

По статията работиха: Петър Нейков, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
0
 
2
преди 3 месеца
Няма профилна снимка
До момента неравенството е точно от регулирани и централизирани (на властта). Няма нужда и за в бъдеще да е така!
0
 
2
 
1
преди 3 месеца
Финансовите услуги в БГ започват от 2.5% годишно за просветените и 10% и повече месечно за неграмотните. НО - обучението на всеки си е негова грижа.

Още от Анализи
От каква дигитална България имаме нужда отвъд (злобо)дневния ред?