Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Как новите цели на ЕС за емисиите ще се отразят върху продажбите на електромобили?

По-строгите регулации от страна на ЕК принуждават концерните да увеличат своя микс от напълно електрически превозни средства до 55% до 2030 г., смятат анализатори

Как новите цели на ЕС за емисиите ще се отразят върху продажбите на електромобили?

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Снимка: Thierry Monasse/Getty Images/Bloomberg

Според предложените от Европейския съюз (ЕС) нови цели за емисиите на въглероден диоксид, производителите на автомобили, продаващи превозни средства в рамките на блока, ще трябва да увеличат своя микс от напълно електрически превозни средства до 55% до 2030 г., според индустриални анализатори.

Това представлява над 500% увеличение в продажбите на електромобили спрямо сегашния им дял в Западна Европа, който достига приблизително 9%. 

Още по темата

Предложението на Европейската комисия „Готови за 55“, което беше представено в сряда (14 юли), призовава за 55-процентно намаляване на въглеродните емисии до 2030 г. спрямо нивата от 2021 г., след което ще бъде наложена пълна забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 1 януари 2035 г.

Предложението трябва да получи одобрени от всички страни членки на ЕС, както и от Европейския парламент.

Целта за 2025 г. за 15-процентно намаление на емисиите остава в сила, с което се добавя допълнителен тласък за електрификацията на автомобилната индустрия до края на това десетилетие.

Постигането на тези цели ще изисква мащабно трансформация на сектора, посочват анализатори. Понижението на емисиите с 55% би означавало средно допустимо ниво от 42 грама на километър въглероден диоксид спрямо сегашните 95 грама на километър, макар всеки производител да обявява индивидуални цели, базирани на нивата от тази година.

"Това ще има огромни последици за стратегиите за електрификация на основните производители на оригинално оборудване, работещи на пазара на ЕС", пишат в доклад Тим Ъркът и Йън Флечър от IHS Markit

Електрическите превозни средства имат пазарен дял от 18,4% за първата половина на 2021 г. в 18-те западноевропейски страни, според Матиас Шмид от Schmidt Automotive Research, което е приблизително равномерно разпределен между напълно електрическите модели и плъгин хибридите.

Настоящата цел за 2030 г. за понижение на количествата въглеродни емисии от автомобилите с 37,5% би изтласкала дела на изцяло електрическите автомобили до почти 40%, докато хибридите ще представляват 10% от пазара, според IHS Markit. Понижение от 55% ще изисква делът на електромобилите да достигне 55%.

Но дори така остават 45% спрямо продажбите от 2019 г., които в момента за запълнени от бензинови и дизелови автомобили. Това се равнява на 7 млн. превозни средства. Миксът между плъгин хибриди ще се задържи на стабилно ниво от 9,6%; пълните хибриди ще отстъпят леко до 11% от 14% от европейския пазар, докато делът на меките хибриди ще се понижи от 34,2% до 23,4 на сто, изчисляват от IHS Markit.

Независимо от това, производителите на автомобили явно се подготвят за по-строгите цели, за които беше намекнато в края на 2019 г., когато ръководството на ЕК беше поето от Урсула фон дер Лайен. Пакетът на ЕК „Устойчива и интелигентна мобилност“ в края на 2020 г. призовава за не по-малко от 30 милиона коли с нулеви емисии по европейските пътища до 2030 г.

Почти всеки автомобилен производител, който продава превозни средства в Европа, вече е представил на анализаторите подробна пътна карта за електрификация. техните планове засягат всички аспекти на прехода - от производството на батерии и суровини до маржовете на печалбата и партньорствата в изграждането на гигафабрики.

„Възможно е да има недоволни от тежестта на тези нови цели“, посочват от IHS, но „изглежда малко вероятно, че това ще предизвика шокове“, тъй като се има предвид нещо в по-дългосрочен план.

Скорошен доклад на екологичната група Transport & Environment класира Volvo и Volkswagen като най-добре подготвените концерни за прехода, следвани от Renault Group, докато Jaguar Land Rover и Toyota са в дъното на списъка.

Автомобилните производители, "които са били по-смели и са инвестирали много рано в електрификацията, ще имат значително предимство", добавят от IHS Markit.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Как Мароко се превърна в производствен автомобилен хъб