Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Краят на евтините коли

На настъплението на малките модели скоро ще бъде сложен край заради устрема на производителите към електромобили

Краят на евтините коли

Снимка: Архив Ройтерс

Коли като VW up, Opel Adam и други малки модели са нещо хубаво за околната среда. Те обаче стават първите жертви на прехода към по-екологична икономика, тъй като производителите са изправени пред сложна дилема. Това предизвиква гнева на много шофьори.

Градовете са претъпкани, дълги задръствания блокират улиците, а намирането на свободно паркомясто е нещо немислимо. На сцената излиза малкият автомобил. За него почти винаги може да се намери свободно местенце, седмичните покупки се побират в багажника, разходът на гориво е нисък, а колите като цяло са евтини за поддръжка. Разбира се, пътуването на четиричленно семейство на дълги разстояния е приключение, а намирането на място и за багажа - истинско предизвикателство. Въпреки това за много шофьори ползите надделяват.

На настъплението на малките модели обаче скоро ще бъде сложен край. Причината е устремът на производителите към електромобилите, който се засилва все повече, посочва германският в. Frankfurter Allgemeine, цитиран от БТА.

Очаквания от електромобилите

Причината е ясна за всички: Европейският съюз налага все по-строги норми за емисиите въглеродни газове. До 2021 година всички нови автомобили на даден автомобилостроител трябва да изхвърлят средно не повече от 95 грама въглероден диоксид на километър. Това отговаря на стандарта Евро-6.

На европейско равнище обаче елекромобилите се определят като въглеродно неутрални въпреки въглеродния баланс на производството на електроенергия и батериите. Поради тази причина производителите увеличават дела на електромобилите в автопарка си.

При Daimler и VW през 2025 година всяка четвърта кола би трябвало да е електрическа. В тази насока е и препоръка, която неотдавна отправи работна група на германското министерство на транспорта - до 2030 година цели 50 % от новите автомобили да са задвижвани от ток. Това обаче ще означава край за малките коли като Opel Adam или VW up.

Първият проблем е физически. Купувачите, според опита на производителите, искат колите да имат пробег от най-малко 300 километра преди да заменят традиционния автомобил с електрически. Дори живеещите в предградията, които с градския си автомобил на ден не изминават повече от 100 километра, очакват колата им да не се затрудни през уикенда с 300-те километра до селото на баба.

Батерия с подобен капацитет обаче все още е твърде голяма за най-малките модели. При сегашните технологиите за батерии в техните купета може да се побере само такава батерия, която гарантира пробег между 100 и 200 километра. VW предлага електрически вариант на най-малкия си модел - E-up, който обаче при оптимални условия може да измине не повече от 160 километра, а при студено време - дори и по-малко.

Вторият проблем е финансов. Батериите за електромобили са скъпи. За производството им са необходими металите литий и кобалт, чиито находища се изчерпват бързо и са единствено в ръцете на китайците. Една батерия струва 4000 до 6000 евро, което е половината цена на един мини-автомобил. Това се отразява и на цената на електрическите модели. Ето пример: най-малкият модел на VW с двигател с вътрешно горене може да се купи за цена, започваща от 10 000 евро, а с един резервоар гориво се изминават около 550 километра. Цената на електрическия вариант започва от 26 000 евро, а пробегът е едва 160 километра.

Другите градски коли също са твърде скъпи спрямо разстоянието, което изминават. Моделът i3 на BMW, който въпреки очакванията на производителя не стана хит на пазара, е с базисна цена 37 000 евро. Електрически Smart струва 20 000 евро и има доста скромен пробег. В крайна сметка купувачите дават повече пари за по-малко ефективен автомобил. При това еко-субсидията (в Германия - бел. ред.) от 4000 евро едва се усеща.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (5)

1
 
5
 
5
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Не мисля че това което казва статията - за малка кола все се намирало някъде местенце. Обикновенно или има място за каквсто и дае кола или няма за никаква, редки са ситуациите в които може да влезе малка а не може нормалма.
3
 
10
 
4
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
и понеже си говорим за батерий , днес (събота) в топа на kaldata е новина за една швейцарска фирма за батерий :

https://innolith.com/

енергийна плътност от над 1000 Вт/кг , за момента Тесла Модел 3 е с 250 Вт/кг и се очаква догодина да е около 330 Вт/кг . и 50.000 цикъла на зареждане/разреждане без деградация на капацитета , в момента на Модел 3 гаранцията е 1000 цикъла зареждане/разреждане преди да започне да спада постепенно капацитета . и твърдят , че с техните батерии без проблем ще може да се измине разстояние над 1000км . мдааа ... строят си поточна линия и до 3-4 години започват масово производство .
2
 
50
 
3
Sakamano до: zelka007
преди 2 месеца
Първите потребители на нови технологични продукти винаги са прецакани. Плащат прекалено много пари за стока с още неизчистени дефекти и по-ниски параметри от следващите поколения. Същото беше и с мобилните телефони и с плазмените телевизори. Но без тези потребители никоя технология няма шанс да се наложи на пазара. Затова макар и принципно да съм против държавното подпомагане, в този случай очевидно то е допустимо.

Според мен би било добре да се приеме задължителен европейски стандарт за батерии. В смисъл, батериите на различните марки електромобили да бъдат взаимнозаменими.
13
 
20
 
2
majnata до: zelka007
преди 2 месеца
трай коньо за зелена...зелка !
10
 
26
 
1
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
за момента електрическите са скъпи , все още се изплащат разходи за развойна дейност , но при насищане на пазара с достатъчно коли , тези разходи рязко ще поемат надолу . другия параметър дето трябва да се следи е цената на енергийната плътност на батерията . по данни от миналата година това е $130-184 за кВтч и върви надолу , всеки малък технологичен пробив и подобряване на процесите в самата батерия водят до постоянно спадане в цената . първата "жертва" ще са SUV-четата , там се очаква рязко да се промени обема на продажбите при достигане на цена на енергийна плътност от $104 за кВтч . това ще е границата , при която да придобиеш и караш електрически SUV ще е по-евтино и изгодно от бензинов или дизелов подобен , очаква се някъде към 2024-25 година . а при цена от $72 за кВтч някъде към 2030 година трендът ще е окончателно счупен вече . при по-сериозен технолгичен пробив и съответно спад на цената под границата от $62 за кВтч ще се счупи и тренда при така наречените малолитражки ... живи и здрави ще видим :)))

Още от Анализи
Сервизна акция, предупреждение за печалбата. Daimler шокира акционерите