IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Предстои ли раздор между автомобилна Америка и технологична Южна Корея?

Натискът на автопроизводителите от САЩ за споделяне на технологиите при батериите може да доведе до рухване на съвместния им бизнес с южнокорейските доставчици

12:25 | 28.03.22 г.
<p>
	Фабриката на американското звено на SK в Джорджия, САЩ.<em> Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Фабриката на американското звено на SK в Джорджия, САЩ. Снимка: Bloomberg L.P.

В Южна Корея назрява раздор между големите американски автопроизводители и местните водещи разработчици на батерии за електромобили, тъй като първите ускоряват своя преход към електрическа мобилност, докато производителите на батерии се стремят да защитят своите ключови технологии, пише Nikkei Asia Review.

Автомобилните производители се стремят да получат достъп до жизненоважни технологии, за да подкрепят своя стремеж към електромобилите, докато южнокорейските доставчици не желаят да се разделят с търговските си тайни. Производителите на батерии са загрижени, че патентованата информация може да достигне до техните конкуренти, тъй като автопроизводителите работят с много доставчици.

General Motors (GM) е помолил своя партньор LG Energy Solution да сподели някои технологии относно батериите, докато Ford Motor е предложил подобно нещо в преговорите за съвместно предприятие със SK On, подразделението за производство на батерии на групата SK Innovation, според информация на южнокорейското правителство и индустриални източници. 

GM и LG изграждат съвместно заводи, откакто компаниите основаха общото си предприятие през декември 2019 г., докато Ford сключи сделка с южнокорейските си партньори миналата година.

Тъй като GM разполага със собствен завод за батерии, LG Energy се опасява, че търговските ѝ тайни могат да бъдат откраднати от американския автомобилен производител. SK, от друга страна, се притеснява, че информацията ѝ ще достигне до конкурентите, тъй като Ford купува батерии и от други доставчици.

Правителството на Южна Корея ревниво пази това, което нарича "национални основни технологии“. Те включват ноу-хау в областта на полупроводниците, органичните електролуминесцентни панели, батериите, стоманата, корабостроенето и други области.

Парламентът на азиатската страна наскоро прие закон, насочен към защита на местната промишленост, който засяга и заводи на съвместни предприятия, в които участват корейски компании, в други страни. Това ограничава споделянето на технологии с чуждестранни компании.

Въпреки че най-големите южнокорейски производители на батерии - LG, SK и Samsung - се обединиха с големите американски производители на автомобили, те не се ограничават само с последните, а доставят своите продукти в целия свят. Компаниите притежават патенти за специфични технологии, които пазят далеч от конкуренцията.

Екипите на GM-LG и Ford-SK поставят приоритет на бързото пускане в експлоатация на батериите от ново поколение. SK обяви сделка с Ford и водещ турски конгломерат на 14 март за изграждане на завод за автомобилни батерии близо до Анкара. Въпреки това остават опасения относно сигурността на технологията.

За автомобилните производители съвместните предприятия предлагат стабилни доставки на батерии, които съставляват около 30% от производствените разходи при електромобилите. Подобренията в технологията на батериите са незаменими, за да се гарантира безопасността на електромобилите и да се разшири техния пробег. Автомобилните концерни работят усилено, за да изградят усъвършенствани батерии, като работят с доставчиците на батерии, които притежават ключови патенти.

Бизнес сделките, включващи батерии, са извън конвенционалната пирамидална структура на автомобилната индустрия, където концерните стоят на върха. Тъй като големите автопроизводители се стремят да спечелят по-голям дял от бързо разширяващия се електромобилен пазар, недостигът на батерии осигурява на производителите на батерии повече влияние в тази структура.

Междувременно GM и други автопроизводители, като Volkswagen и Toyota, увеличават усилията си за собствено производство на батерии. Решението за избор на една от трите опции – вътрешно производство, закупуване на готов продукт или съвместни предприятия – зависи от това до каква степен въпросните автомобилни компании са усвоили технологията за производство на батерии.

„Трудно е за автомобилните производители да произвеждат батерии сами поради огромните такси за технологични патенти и разходите за научноизследователска и развойна дейност“, коментира Куон Янсу, главен изпълнителен директор на LG Energy. „Автомобилните производители се насочват към съвместни предприятия вместо към вътрешно производство, тъй като ние предлагаме съвместни заводи за осигуряване на стабилни доставки на батерии“, добавя той.

Това се вижда в огромното търсене на продуктите на южнокорейските разработчици на батерии. Неизпълнените поръчки на LG Energy са оценени на над 200 млрд. долара поради засилващото се търсене в световен мащаб. В допълнение американските и европейските автомобилни производители стават все по-зависими от големите три южнокорейски доставчици на батерии на фона на търговските търканията между САЩ и Китай. SK и Samsung увеличават капиталовите си разходи, предвиждайки средносрочен и дългосрочен растеж на търсенето.

Но технологичните „течове“ от съвместните предприятия остават основна грижа за производителите на батерии, като се има предвид опита им. Ако търканията относно споделянето на технологии продължи, партньорствата между САЩ и Южна Корея за производството на батерии може да рухнат. В този случай китайските производители, с големите си пазарни дялове както при електромобилите, така и при батериите, със сигурност ще спечелят за сметка на своите конкуренти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:55 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още